BMW S1000R (inte RR) - tråden!

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
2015, BMW S1000R
Någon som har en servicehandbok liggande, skulle vilja veta momentet på oljeplugg och oljefilter?

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
2015, BMW S1000R
Hittade:

Plugg = 28nm
Filter = 11 nm

Nästa problem blir torx oljepluggen, T47... inte standard :(

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Hoj
Hamamatsu
Säljer en röd S1000R köpt nu i juli av. Jag är enda ägaren, strax under 600 mil, servade vid 100 enligt bok. Den är fullutrustad, det vill säga den har både dynamic- samt sportpaketet. Medföljer gör en tail tidy från Rizoma samt Snakeskin.

PMa vid intresse. BVSA.

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Skulle vilja ha upp fotpinnarna lite så benen sitter bättre mot tanken, typ som RR som den är gjord för. Passar RR fotpinnar rakt av och har någon testat? Hp pinnarna är fina men tror man kan använda 10000kr bättre..

08_an

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2015
Hoj
Str 13
Hej! Har en fråga som ingen motorjournalist har givit svar på i något test än...

1 säljare på carlbarks i Kumla påstår att han inte åkt någon naken hoj med bättre aerodynamik än s1000r för att BMW är dom ända tillverkarna som testar sina hojar i vindtunnel...

Har idag en street triple r-13 men enligt mig blir jobbig över 140km/h på lång resor 30-50mil

Är detta "mer" bekvämt på en s1000r ? Nån som har erfarenhet av både st3r o s1000r?

Har sett royaljordanian på youtube som gjorde 350mil på 9 dagar på en s1000r lr borde jag satsa på en s1000xr

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Jag har enbart ägt nakenhojar och alla blir jobbiga i högre farter över tid. Störs man av vind så bör man inte ha nakenhoj, punCkt! Jag har en extra ruta från wunderlich som gör skillnad för vinden. Kan höja fart 10-20km/h utan att det blir jobbigare. Problemet är ju dock att den blir skitful :dummer

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Ska du köra mest touring så hade jag nog valt en xr, den ska ju vad jag hört vara riktigt sportig!

08_an

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2015
Hoj
Str 13
Så ni upplever ingen direkt skillnad mellan s1000r och andra naken hojar trotts vindtunnel?

Utan att jag diskuterat detta med säljaren så var detta hans sälj pitch och det satte sig på min hjärna

Naket och mer "komfort" det bästa av 2 världar ;)

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Jämfört med min tidigare hoj, streetfighter 848, så tycker jag det blåser lika mkt.. kanske lite värre på bmwn. Har kanske med sittställningen att göra, sitter bättre på bmwn men kanske mera utsatt för vinden på nått vis:va

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hej! Har en fråga som ingen motorjournalist har givit svar på i något test än...

1 säljare på carlbarks i Kumla påstår att han inte åkt någon naken hoj med bättre aerodynamik än s1000r för att BMW är dom ända tillverkarna som testar sina hojar i vindtunnel...

Negative. Moto Guzzi har haft vindtunnel för fullskaleprov sen 1950.. La Galleria del Vento.
Är detta "mer" bekvämt på en s1000r ? Nån som har erfarenhet av både st3r o s1000r?

Är nog helt upp till subjektiva bedömningar. Tycker inte S1000r utmärker sig på något sätt mot andra i motorvägsfart med moms på hastigheten.

Testat tiotalet naken/bus/fabriksfighters denna säsong.

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
BMW S1000R -17
Går i tankarna att byta ut nuvarande hoj till en s1000r istället. Har dock en del funderingar.

1. Nyheterna med nya 2016 ser ut att vara minimal.
"The S1000R streetfighter returns with just a small tweak: the Light white non-metallic paint scheme gets a new grained fuel tank trim." Stämmer detta?

2. Är det värt att köpa Dynamicpaket? Tänker framförallt på DDC, Dynamic damping control. Hjälper den vid körning på gata eller är detta något som bara är bra för banan?

3. Hur tycker ni s1000r är vid höga farter med tanken på fartvinden. Vid vilken hastighet anser ni att det börjar bli jobbigt? Då jag kommer från en kåphoj som klarar alla hastigheter utan problem med tanke på fartvinden så är jag lite fundersam på denna punkt.

4. Har ni satt på något extra vindskydd?

Last edited:

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Går i tankarna att byta ut nuvarande hoj till en s1000r istället. Har dock en del funderingar.

1. Nyheterna med nya 2016 ser ut att vara minimal.
"The S1000R streetfighter returns with just a small tweak: the Light white non-metallic paint scheme gets a new grained fuel tank trim." Stämmer detta?

2. Är det värt att köpa Dynamicpaket? Tänker framförallt på DDC, Dynamic damping control. Hjälper den vid körning på gata eller är detta något som bara är bra för banan?

3. Hur tycker ni s1000r är vid höga farter med tanken på fartvinden. Vid vilken hastighet anser ni att det börjar bli jobbigt? Då jag kommer från en kåphoj som klarar alla hastigheter utan problem med tanke på fartvinden så är jag lite fundersam på denna punkt.

4. Har ni satt på något extra vindskydd?

Ja det stämmer.

Jag tycker det är värt att köpa med Dynamic, riktigt användbart. Perfekt när man kör gata, på transportsträckor kan man ställa fjädringen på soft och åka riktigt mjukt och bekvämt. Sen när det börjar svänga så slår man över till normal eller hard. Sen är ju Dynamic Pro ett måste, blir en helt annan hoj.

Upp till 150 går väl bra, men inga jättelånga sträckor i det tempot är särskilt kul..

Jag tycker att vindskydden som finns förstör utseendet på hojen. Tvivlar dessutom att det hjälper så mkt..

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Sen är det väl så att även om man själv inte behöver alla dom där "avancerade" paketen till s1000r så lär den väl bli bra mycket mer svårsåld om man avstår. Lite grann som det blivit med ABS

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
BMW S1000R -17
För min del lutar det åt både sportpaket och dynamicpaket men samtidigt kände jag att det är viktigt att stämma av detta innan köp.

Sen har jag en fundering kring försäkring. Har för mig att jag har läst att BMW bjuder på första året eller har iaf tidigare gjort detta. Någon som vet om detta fortfarande är aktuellt?

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Ducati Hypermotard 950
För min del lutar det åt både sportpaket och dynamicpaket men samtidigt kände jag att det är viktigt att stämma av detta innan köp.

Sen har jag en fundering kring försäkring. Har för mig att jag har läst att BMW bjuder på första året eller har iaf tidigare gjort detta. Någon som vet om detta fortfarande är aktuellt?

Aldrig sett detta. Tvivlar starkt på att det någonsin funnits för någon hoj som inte är en förvuxen moped(instegshoj) men motbevisa mig gärna :)

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
2015, BMW S1000R
Nej det bjuds inte på försäkring.

Andrahandsvärdet + användning motiverar båda paketen, tveklöst rekommendation - köp båda!

Naket blåser men jag kör ofta Dalarna tor från Sthlm.. ligger ofta längre perioder 150-200+ utan probs. Men jag gillar körningen, vill jag ha komfort tar jag bilen.

Tripeln är inte lika trevlig som bumsen vid längre körning, jag har ägt båda. Men återigen naket blir alltid blåsigt.

Att köpa nakenhoj för att sen slänga på kåpor är ingen vidare idé enl mig, plus att S1000R är skitful med kåpa fram!

Last edited:

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
BMW S1000R -17
Provkörde s1000r igår? idag? Shit min dyngs rytm är fucked up, skulle aldrig tagit den där powernappen som varade 6+ timmar :)

Åter till ämnet, väldigt nöjd med hojen, går inte att klaga på en sådan bra hoj. Dock kände jag att vinden var lite för extremt för mig. Den börjar kännas redan vid 110 och jag skulle inte vilja ligga och köra allt för länge i 140, vilket för mig gör detta lite problematiskt.

Dock är detta ingen showstopper för jag kan slänga på en windscreen. Dock var jag inte så förtjust i orginal tillbehöret däremot hittade jag följande som jag gillar.

VStream® Sport Windscreen for BMW® S1000R
zbmz2482s1000r.jpg

Ett youtube klipp med ovan installerat.

Enligt detta forum har den fått bra kritik.

Nu blir det att undersöka vad jag kan få för min hoj, vad en ny hoj kostar samt mer detaljerad information om försäkringspremie. Säsongen är över så jag har iaf hela vintern på mig att grubbla över eventuellt köp.

Jag gillade båda paketen och pga andrahandsvärdet kommer detta bli ett självklart val.

Spritelight

Medlem
Gick med
10 Apr 2015
Hoj
2013, Aprilia RSV4 Factory-R
Tjena, jag är liksom du förtjust i motorn som sitter i s1000r men mest varit inne på XR varianten. Jag hade ett kanonfint exemplar och var redo att köpa men det visade sig att den inte var servad enligt bok så nu står jag här i valet o kvalet igen.

Tycker s1000r är mycket snyggare och har upplevt att XR är lite svajig i höga hastigheter samt att den drog till höger om man släpper styret med båda händer, det samt priset gör att jag nu liksom du kikar år s1000r istället. Jag som kommer från GSA störs också av vinden rätt i kroppen vilket gör att jag också kollar på någon slags touringruta till r men har fått uppfattningen av att det inte hjälper för en normallång 1:80+ man.

Hittar du mer info angående ovan så posta gärna här så delar vi på kunskapen :fyllisar
Provkörde s1000r igår? idag? Shit min dyngs rytm är fucked up, skulle aldrig tagit den där powernappen som varade 6+ timmar :)

Åter till ämnet, väldigt nöjd med hojen, går inte att klaga på en sådan bra hoj. Dock kände jag att vinden var lite för extremt för mig. Den börjar kännas redan vid 110 och jag skulle inte vilja ligga och köra allt för länge i 140, vilket för mig gör detta lite problematiskt.

Dock är detta ingen showstopper för jag kan slänga på en windscreen. Dock var jag inte så förtjust i orginal tillbehöret däremot hittade jag följande som jag gillar.

VStream® Sport Windscreen for BMW® S1000R
View attachment 424843

Ett youtube klipp med ovan installerat.

Enligt detta forum har den fått bra kritik.

Nu blir det att undersöka vad jag kan få för min hoj, vad en ny hoj kostar samt mer detaljerad information om försäkringspremie. Säsongen är över så jag har iaf hela vintern på mig att grubbla över eventuellt köp.

Jag gillade båda paketen och pga andrahandsvärdet kommer detta bli ett självklart val.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...