Video BMW S1000RR vs. BMW M5

Walle

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
Buell xb9r
Fantastiskt värdelös film om man ska se det som ett test - sen är den kanske underhållande på andra sätt :)
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Kul film men varför kan de aldrig vänta på bra väder?!?! en 1000rr med vanliga sommardäck på en blöt bana är väl inte så spännande. Är alldeles för många motorprogram som "måste" köra på blöta banor och testerna blir inte lika intressanta.

Men :tummenupp:tummenupp ändå för en mycket fin bil och fin mc!
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Ser ju inte ut som hojkillen kan/vill köra speciellt hårt förutom ett par larviga småwheelies där de visar att visst fan krämar han på. Bil > MC vid blöt bana är ingen garanti, BMW producerade ju en film för ett tag sedan som är riktigt snygg tycker jag:
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
filmen från bmw är ju lika dåligt. skaka lite med kameran så att det ska ser snabbt ut fast man egentligen kör typ 60km/h ca 80% av banan.

att de inte vänta tills det bli torrt kan ju också beror på att programmet bara har lånat banan och bil/mc i en viss tid och måste lämnar tillbaka allt. trist när det regnar just då men det går väl inte göra så mkt åt det.
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Varför ens göra filmen?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kul film men varför kan de aldrig vänta på bra väder?!?! en 1000rr med vanliga sommardäck på en blöt bana är väl inte så spännande. Är alldeles för många motorprogram som "måste" köra på blöta banor och testerna blir inte lika intressanta.

Men :tummenupp:tummenupp ändå för en mycket fin bil och fin mc!

Cadwell park.
De har väntat på bra väder sedan 1967.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, det är en fördel att man inte ramlar omkull när det släpper... Tja, jag får ta och provköra en såndär BMW och se om den erbjuder lika mycket körglädje som min lilla skrutthoj. :)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
En bil är generellt sett snabbare än en hoj på bana. Inget nytt under solen.
Speciellt på våt bana är en hoj helt chanslös.
En BMWS1000RR är en av de snabbaste hojar som tillverkats för gemene man att köpa. En BMW M5 är en ganska klumpig, men ändå hyggligt snabb bil. Med likvärdiga förare (typ Shumacher mot Rossi) så skulle bilen ändå vara snabbare tror jag.

Att köra bil på bana är kul, men inte speciellt svårt. Det svåra är att klämma ur de sista tiondelarna ner till var bilen maximalt kan prestera. Att köra hoj på bana är kul och skitsvårt. Att pressa fram de sista 10-20 talet sekunder ner till vad hojen maximalt klarar av är det svåra ;).
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Dom drog ju upp detta senario i början av top gear också. Bilen vinner oftare för den kan bromsa mer och har ett bättre grepp (vilket leder till högre hastigheter in i kurvorna). Hade banan dock haft längre racksträckor och mindre svängar så har ju hojen en fördel med sin fördel i kraft/vikt.
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
En bil är generellt sett snabbare än en hoj på bana. Inget nytt under solen.
Speciellt på våt bana är en hoj helt chanslös.
En BMWS1000RR är en av de snabbaste hojar som tillverkats för gemene man att köpa. En BMW M5 är en ganska klumpig, men ändå hyggligt snabb bil. Med likvärdiga förare (typ Shumacher mot Rossi) så skulle bilen ändå vara snabbare tror jag.

Att köra bil på bana är kul, men inte speciellt svårt. Det svåra är att klämma ur de sista tiondelarna ner till var bilen maximalt kan prestera. Att köra hoj på bana är kul och skitsvårt. Att pressa fram de sista 10-20 talet sekunder ner till vad hojen maximalt klarar av är det svåra ;).

Fast nu upprepar du ju en av de äldsta myterna och gör det lite väl enkelt för dig själv i mitt tycke! Blöt bana väldigt slingrig bana, absolut fördel för bilen men det finns ju otaliga andra exempel på, enligt min åsikt, mer rättvisa förhållanden. Jag gillar den här filmen och ljudet från Ferrarin är oslagbart!
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
En bil är generellt sett snabbare än en hoj på bana. Inget nytt under solen.
Speciellt på våt bana är en hoj helt chanslös.
En BMWS1000RR är en av de snabbaste hojar som tillverkats för gemene man att köpa. En BMW M5 är en ganska klumpig, men ändå hyggligt snabb bil. Med likvärdiga förare (typ Shumacher mot Rossi) så skulle bilen ändå vara snabbare tror jag.

Att köra bil på bana är kul, men inte speciellt svårt. Det svåra är att klämma ur de sista tiondelarna ner till var bilen maximalt kan prestera. Att köra hoj på bana är kul och skitsvårt. Att pressa fram de sista 10-20 talet sekunder ner till vad hojen maximalt klarar av är det svåra ;).

Fast nu upprepar du ju en av de äldsta myterna och gör det lite väl enkelt för dig själv i mitt tycke! Blöt bana väldigt slingrig bana, absolut fördel för bilen men det finns ju otaliga andra exempel på, enligt min åsikt, mer rättvisa förhållanden. Jag gillar den här filmen och ljudet från Ferrarin är oslagbart! Och till sist hänger det så otroligt mycket på föraren, speciellt av hojen.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag kör själv lite bana både med bil och hoj. Jaghar en Civic type R som bil och min R1:a som hoj. Efter fyra dagars nötande på Gotland ring med en av de snabbaste hojar som gjorts (iallafall topp 20) så kom jag ner i 1:41,0. Men bilen testade jag att köra ett uppvärmningsvarv och sedan ett varv med full allack och kom då ner i 1:45,0. Detta med originalchassi och Hanckock Ventus skitdäck. Den bilen är en hyfsat snabb budgetkärra, men absolut ingen riktig sportbil, och väldigt långt ifrån en supersportbil. Jag är säker på att jag skulle kunna köra på 1:41 med enbart vettiga R-däck och några fler varvs träning. Om man sedan satte Schmascher i min bil så skulle inte han vara överdrivet mycket snabbare (enstaka sekunder i bästa fall skulle jag tro), medan Rossi med stor sannolikhet skulle klämma banrekordet med min R1:a och säkert köra 15 sekunder snabbare utan problem!

Om en riktigt snabb hoj ska kunna vara slagkraftig mot en riktigt snabb bil så krävs banor med långa rakor och snabba kurvor samt få inbromsningar. Det enda hojen är bättre på än bilen är acceleration. Men visst är det möjligt på vissa banor!
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Fast nu upprepar du ju en av de äldsta myterna och gör det lite väl enkelt för dig själv i mitt tycke! Blöt bana väldigt slingrig bana, absolut fördel för bilen men det finns ju otaliga andra exempel på, enligt min åsikt, mer rättvisa förhållanden. Jag gillar den här filmen och ljudet från Ferrarin är oslagbart!

D
jävligt imponerande klipp måste jag erkänna! Jag är uppriktigt förvånad! Antingen har jag alltid haft fundamentalt fel, eller så är banan en bra bana för hojar med snabba kurvor och få kraftiga inbromsningar samt bra rakor, eller så är hojföraren ett svin och bilsnubben bara halvdan (vilket han inte borde vara enligt klippet). Intressant var det hur som helst :)
 

moy807

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2005
Ort
malmö
Hoj
ktm 690 smc -10 gsx-r 750 -07
två jag känner till "svensken" och petter från pro super bike mörda banägarns rekor(gotlandring) 1.35 .corvet z6.
dom körde på om jag inte mins fel på 1.26..petter hadde två hjuls släpp in i start kurvan! nice=)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top