Fråga till någon som provkört Bmw s1000xr. Jag har läst ett antal recension av denna hoj, det påpekas att XR är surrig och lider av mikrovibrationer, tillsammans med tight knävinkel och vindskydd som ligger i lä mot GS modellen.
Är det en supersporthoj med lång fjädringsväg eller en långtourer ?
personligen ser det mer ut som en korsning mellan en motard och superbike om jag gör en vild gissning ?
Vibrationer var inget jag på eller märkte av på provkörningen, jag är ju ingen expert heller. Knävinkeln kändes lite tight för mig
(177cm), då känns nog din Honda skönare. Jag hyrde en sån i somras en vecka och den kändes lite bättre. Dock kände jag av knäna efter en stund på den med. På min Ktm 1190 Adv kände jag inte av knäna, men då var det värken i baken som satte stop.
XR är ju typ en hybrid av flera hojar. Äventyrs stukad, supersport motor och touring egenskaper samt att den funkar till allt.
Komforten på en GS vinner ju väldigt enkelt. Men GS är ju byggd för det med. Dom är ju inte speciellt sportiga och känns ju lite klumpiga som alla tunga äventyrare. Jag skulle tro att om man känner att GS inte riktigt är rätt och man vill ha en lite sportigare hoj så fyller ju XR den luckan.
På XR når man ner med båda fötterna plant på marken, den är lite lättare och smidigare. Man har ju samma kontroller/knappar som på GS, så det är ju en trevlig aspekt om man gillar bmw. Sen för att fixa knävinkeln kan man ju köpa en högre komfort sadel eller en sån där airhawk
(luftkudde) för lång resor.
Angående vindskyddet så skulle jag säga att det är lite sämre på XR än GS, men det är bättre på XR än Hondan. Det tyckte jag var lite jobbigt iom man fick så mycket vind på kroppen. Så du kommer nog uppleva en förbättring i vilket fall.
Jag tror i slutändan handlar om vad man vill göra med hojen? Vill man ha en hoj som kan mycket och kan va kul på en bandag så skulle jag tro att XR är alternativet. Vill man resa med mer komfort och har en ett lugnare tempo så är en gs/gsa att föredra.