Köpte i höstas (aug. 2019) nytt Badlands Pro (ställ #1) testkörde det i regn efter ett par veckor. Blev blöt efter > 45min körning på båda överarmarna (framsida) samt båda låren (framsida) dvs. där dragkedjorna för ventilationsöppningarna sitter.
Fick ut ett nytt ställ (ställ #2), ställ #1 skickades på trycktest till Österrike. Testkörde ställ #2 efter någon vecka. Samma sak, läckage på samma ställen fast nu lite mer blöt än tidigare.
Ställ #1 kom tillbaks efter ett antal veckor, vi var nu inne i november. De hade hittat läckage i grenen (där blev inte jag bklöt). Ställ #2 lämnades in och ställ #1 hämtades ut (igen). Testkörde det efter någon dag. Samma skit, blöt igen.
Nu hände absolut ingenting på nästan 3 månader, förutom att handlaren hörde av sig (efter jag hade jagat dem) efter 1,5-2månader. KLIMS lösning = "
kassera ställ #1".
Som kund, betalandes nästan 20 000kr hade jag LITE svårt att se att detta var en lösning för mig. Det borde, kan jag tycka, varit med minst en mening till (ex. "
du får ut ett nytt ställ" eller liknande) men icke då... Efter 2 månader kommer beskedet "
Vi skickar ner ställ #2 på trycktest"
Ställ #2 lagades i grenen (läckage på det också) samt höger armbåge (gissa om jag hade blivit blöt där??? - NOT).
Jag bad nu att handlaren skulle testköra ställ #2 så jag slapp påvisa läckage på samma ställen igen eftersom ingen åtgärd för att förhindra detta gjort. Men nej, det gick inte...
Ställ #2 hämtades ut i slutet av februari 2020 (efter rep.). Mindre tid än en vecka senare utlovades regn på natten men därefter uppehåll i en dryg vecka. Kl. 03:00 efterföljande natt kördes en 2,5 timmars tur norröver (i +4 grader) för att jaga regn.
Blöt igen... (se bilder)
I Januari, på mc-mässan snackade jag lite med den svenska generalagenten och fick då höra:
-
Det finns inga vattentäta dragkedjor (märkligt tänkte jag för nog satan var dragkedjan i min torrdräkt jag använde på 80-talet tät och det på >25m djup. Bullsj´hit med andra ord.
Lite senare i samtalet:
-
Vi tror inte vi kan göra dig nöjd.
Dvs. han sågar kvalitén på produkterna han är generalagent för alt. påstår att jag har för högt ställda krav. Vilket är att jag skall kunna hålla mig torr när jag kör mc i lite regn.
Nu började jag lessna på att det tog sådan j...a tid så jag tog direktkontakt med KLIM USA.
Efter ett par veckor började det hända lite. Jag fick kontakt med deras chef för kundservicen Allee Hughes. Av honom får jag svaret att jag kan få ut ett nytt Badlands Pro MEN om det läcker i dragkedjorna igen (som de övriga 2 ställen gjort) ersätts jag inte igen. Dvs. han friskriver sig nu från garantin.
Han formulerar sig dock lite finurligare och påstår visst att garantin gäller så till vida att om jag har läckage på stället kommer det skickas på trycktest och åtgärdas likt de första två ställen. Vilket i praktiken innebär, när man jagar lite mer info, att det enda som de kan upptäcka läckage på (och därmed åtgärda) är på GoreTex membranen dvs. tygdelarna p¨stället. Dragkedjorna klarar de inte av att trycktesta och kan således heller därmed inte hitta läckage. Så i praktiken innebär det han svarar att läckage via dragkedjor anser de inte vara en brist. Vilket framgår i annan kommentar från honom när han säger att deras dragkedjor inte är vattentäta utan vattenskyddade.
Resultatet är i vilket fall som helst att du som kund, om du har läckage via dragkedjorna, står utan garanti efter att ha köpt ett ställ för nästan 20 tusen spänn.
Just nu är frågan hos den Svenska handlaren som skall utreda hur de skall hantera ärendet. Jag har retoriskt ställt frågan "
Hur tror ni ARN kommer reagera?"
Förutom att ärendet tagit så satans lång tid att handlägga har handlaren än så länge skött sig bra måste jag säga. Fast det skall inte behöva ta 8mån att komma fram till där vi är nu.
Googlar man runt lite på problemet får man en hel del träffar på andra som rapporterar problem med läckage just från sina dragkedjor på KLIMS produkter (inte bara Badlands ställ). Jag VET att det finns de som lyckats få ställ som faktiskt funkar men jag tror det är rätt många som inte testat ställen ordentligt och som TROR att det funkar bra.
Min körning var på inget sätt extrem. Körning i medlmåttigt regn i 2-2,5 timmar i en hastighet av 90-110 km/h. Och dragkedjorna VAR korrekt stängda inomhus innan påbörjad färd.
KLIM går fetbort som leverantör för mig så just nu letar jag nytt bra ställ.
Bilderna nedan är från sista testturen dvs. ställ #2 efter reparation.
// Niklas
View attachment 453386
View attachment 453387
View attachment 453388
View attachment 453389