Nja, man löste väl bara en del av grundproblemet...?
När det ska åkas fort på kurvig asfalt verkar det ju fortfarande vara kedjesystemet, dess geometri och framförallt dess geometriförändring vid gaspåslag och gasavslag som gäller...? Även för BMW, att döma utifrån S1000RR. Och lustigt nog med samma resonemang som också kan föras kring diverse innovativa upphängningar av framhjulet.
En tanke som slog mig är ifall det just hos BMW finns något särskilt som skulle göra dem mer intresserade än andra hojtillverkare att satsa på underhållsfri kedja (bortsett från det vanliga: om just denna funktion skulle kunna ge bättre livscykelekonomi i produkten genom lägre kostnad, fler kunder eller att kunder är villiga att betala mer för produkten). Varför skulle det, ekonomiskt sett, vara vettigare för BMW än för andra märken att satsa på detta?
För de som kör S1000RR skulle jag inte tro att underhåll av kedja är en jätteviktig parameter i valet av hoj, möjligen för de som kör XR. Det går säkert att bättra på ekonomin för S1000-serien en aning genom att sälja underhållsfri kedja som ett fabrikstillval. Men kanske är potentialen större än så? Det finns en annan av BMW:s kundgrupper där just argumentet att slippa underhålla en kedja är betydligt viktigare: de som kör GS eller någon annan av Boxer-hojarna.
Låt säga att det i koncept man tagit fram för nästa generations GS-drivlina inte längre går att få ekonomi i en kardanlösning och samtidigt kunna uppfylla de egenskaper som nästa generations drivlina behöver ha. I den balanseringsekvationen kanske då en kedjelösning kan falla ut som en vinnare, om man bara lyckas lösa problemet med att göra den underhållsfri, eftersom man annars skulle förlora en egenskap som är väldigt viktig för de som idag kör kardanhoj. Nog för att kardan ändå skulle kunna ses som en "helig ko" för många BMW-köpare så man skulle förstås inte göra en sådan förändring om det inte handlar om att något förändrat ekvationen för balanseringen av egenskaper vs. kostnad på ett markant sätt. Det skulle t ex kunna handla om att de tekniska lösningar som krävs för att få till de egenskaper man behöver ha i framtidens modeller inte är kompatibla med kardanen som lösning - egenskapsmässigt, geometriskt och/eller kanske framför allt ekonomiskt.
Ett exempel på en sådan fråga som ändrar förutsättningarna rejält och som vi vet om är Euro 5. Det ryktas ju bl.a. om att hojtillverkare tvingas till rejäla förändringar av modeller för att uppfylla Euro 5 och att vissa modeller till och med kommer försvinna. Nu behöver det inte vara just detta utan kan lika gärna vara någon annan förändrad förutsättning som påverkar ekvationen och driver förändringsbehovet.
Just med tanke på att kardan är en så pass helig ko för BMW är det egentligen logiskt om de introducerar underhållsfri kedja på S1000RR/XR först, för att vänja kunderna vid lösningen och visa att den fungerar innan man skrämmer upp GS-köparna för mycket. XR överlappar ju dessutom mot målgruppen för GS, varför man skulle kunna använda feedback från dessa kunder kring hur de upplever den underhållsfria kedjan som underlag för beslutet om man skall gå vidare med ett kardanfritt koncept för nästa generation GS.
Nu spekulerar jag vilt, men ibland är det kul att spekulera.