Bmw X5

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Funderade på en XC90, en vanlig V70 är inget kul alls tycker jag. Jo jag skall bli Pappa i Maj. Just nu kör vi en Saab 9000 88 som dricker dryga 1L/Mil. Jag är van vid förbrukningen.

Driftskostnaden på BMWn förstår jag. Försäkring, drivmedel osv kostar. Men hur mycket kostar en service osv? Är det billigare med en service på en Volvo och varför? Vad finns det för bra bilar man kan köpa då?

150-200 000:-
Inget babbeåk dvs ingen stuprörstrimmad 318 eller M3/M5 från mitten av 90.
En bil som är fin att se på, rolig att köra (bra motor) Evo går fetbort..
Ingen V70, trist!

en M5 skulle vara nice som fan att köpa. Men bilarna är ungefär lika löst körda som en thailändsk bartjej i pattaya.

Har ni idéer?


varför inte en hummer H2

http://www.blocket.se/vi/13535657.htm?ca=20_s

eller denna:

http://www.blocket.se/vi/13535657.htm?ca=20_s

feta som svin:tungan
 

Dominator-Rocks

Guest
Funderade på en XC90, en vanlig V70 är inget kul alls tycker jag. Jo jag skall bli Pappa i Maj. Just nu kör vi en Saab 9000 88 som dricker dryga 1L/Mil. Jag är van vid förbrukningen.

Driftskostnaden på BMWn förstår jag. Försäkring, drivmedel osv kostar. Men hur mycket kostar en service osv? Är det billigare med en service på en Volvo och varför? Vad finns det för bra bilar man kan köpa då?

150-200 000:-
Inget babbeåk dvs ingen stuprörstrimmad 318 eller M3/M5 från mitten av 90.
En bil som är fin att se på, rolig att köra (bra motor) Evo går fetbort..
Ingen V70, trist!

en M5 skulle vara nice som fan att köpa. Men bilarna är ungefär lika löst körda som en thailändsk bartjej i pattaya.

Har ni idéer?

Jag har inte påstått att V70 skulle vara rolig, däremot en bra familjekärra där det ryms 2 barnvagnar.
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Facelift och X-drive kom till 2004 års utförande.

Min manuella 3.0i med x-drive drar 10.5 på sommaren och 11 på vintern, med då kanske den bränsledrivna värmaren sopar i sig en del. Jag kör den som en komfortbil, inte en sportbil. Bor i Stockholm, men rullar sällan i köer. Andra har fått siffror på uppåt 14 l/100km, så körsättet påverkar mycket. Ligger man i en lång och seg bilkö inne i stan ser man snittförbrukningen dra iväg rejält uppåt.

Serviceintervallen ser ut att ligga på knappa 2500 mil, då är det oljeservice-inspektion1-oljeservice-inspektion2 osv. Bläddrar man igenom servicekvitton efter 6200 mil körda och tittar framåt lika många mil till inser jag att min nyligen sålda Seat Leon 1.8T -01 kostade mer i grundservice per år än min X5. Åtgärder på min bil är ett tidigt ingrepp i framvagnen samt ett plastclips någonstans vid bilbältet. Det krångel jag skulle kunna oroa mig för är automatlådan på de äldre dieselmodellerna, knappast fyrhjulsdriften. En X5 är heller ingen gizmobil för att vara en BMW.

Bilar med sportpakethjulen har rejält breda däck på gott och ont, undvik gärna sportfjädring eftersom det bara är meningslöst på en X5.

Det som kan vara oväntat dyrt är försäkringen, men har ni BMW i huset redan så vet du hur det är.

Skall du bli familjefar måste du inspektera bagageutrymmet, det är nämligen inte det prioriterade utrymmet i bilen. Istället får man ett brottarbaksäte, vilket iofs är trevligt när man skall kasta in ungar.

Edit: Glöm inte X3 som en del anser har ett för barnvagnar bättre baksäte.
 
Last edited:

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Facelift och X-drive kom till 2004 års utförande.

Min manuella 3.0i med x-drive drar 10.5 på sommaren och 11 på vintern, med då kanske den bränsledrivna värmaren sopar i sig en del. Jag kör den som en komfortbil, inte en sportbil. Bor i Stockholm, men rullar sällan i köer. Andra har fått siffror på uppåt 14 l/100km, så körsättet påverkar mycket. Ligger man i en lång och seg bilkö inne i stan ser man snittförbrukningen dra iväg rejält uppåt.

Serviceintervallen ser ut att ligga på knappa 2500 mil, då är det oljeservice-inspektion1-oljeservice-inspektion2 osv. Bläddrar man igenom servicekvitton efter 6200 mil körda och tittar framåt lika många mil till inser jag att min nyligen sålda Seat Leon 1.8T -01 kostade mer i grundservice per år än min X5. Åtgärder på min bil är ett tidigt ingrepp i framvagnen samt ett plastclips någonstans vid bilbältet. Det krångel jag skulle kunna oroa mig för är automatlådan på de äldre dieselmodellerna, knappast fyrhjulsdriften. En X5 är heller ingen gizmobil för att vara en BMW.

Bilar med sportpakethjulen har rejält breda däck på gott och ont, undvik gärna sportfjädring eftersom det bara är meningslöst på en X5.

Det som kan vara oväntat dyrt är försäkringen, men har ni BMW i huset redan så vet du hur det är.

Skall du bli familjefar måste du inspektera bagageutrymmet, det är nämligen inte det prioriterade utrymmet i bilen. Istället får man ett brottarbaksäte, vilket iofs är trevligt när man skall kasta in ungar.

Edit: Glöm inte X3 som en del anser har ett för barnvagnar bättre baksäte.


Många tack, så en 04 är att föredra? dem är bara markant faceliftade va? nya karosseriet kom väl 06? X3an känns som något sjukt mellanting. Då tar jag faktiskt hellre en XC90 istället för en X3.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Facelift och X-drive kom till 2004 års utförande.

Min manuella 3.0i med x-drive drar 10.5 på sommaren och 11 på vintern, med då kanske den bränsledrivna värmaren sopar i sig en del. Jag kör den som en komfortbil, inte en sportbil. Bor i Stockholm, men rullar sällan i köer. Andra har fått siffror på uppåt 14 l/100km, så körsättet påverkar mycket. Ligger man i en lång och seg bilkö inne i stan ser man snittförbrukningen dra iväg rejält uppåt.

Serviceintervallen ser ut att ligga på knappa 2500 mil, då är det oljeservice-inspektion1-oljeservice-inspektion2 osv. Bläddrar man igenom servicekvitton efter 6200 mil körda och tittar framåt lika många mil till inser jag att min nyligen sålda Seat Leon 1.8T -01 kostade mer i grundservice per år än min X5. Åtgärder på min bil är ett tidigt ingrepp i framvagnen samt ett plastclips någonstans vid bilbältet. Det krångel jag skulle kunna oroa mig för är automatlådan på de äldre dieselmodellerna, knappast fyrhjulsdriften. En X5 är heller ingen gizmobil för att vara en BMW.

Bilar med sportpakethjulen har rejält breda däck på gott och ont, undvik gärna sportfjädring eftersom det bara är meningslöst på en X5.

Det som kan vara oväntat dyrt är försäkringen, men har ni BMW i huset redan så vet du hur det är.

Skall du bli familjefar måste du inspektera bagageutrymmet, det är nämligen inte det prioriterade utrymmet i bilen. Istället får man ett brottarbaksäte, vilket iofs är trevligt när man skall kasta in ungar.

Edit: Glöm inte X3 som en del anser har ett för barnvagnar bättre baksäte.


Många tack, så en 04 är att föredra? dem är bara markant faceliftade va? nya karosseriet kom väl 06? X3an känns som något sjukt mellanting. Då tar jag faktiskt hellre en XC70 istället för en X3.
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Många tack, så en 04 är att föredra? dem är bara markant faceliftade va? nya karosseriet kom väl 06? X3an känns som något sjukt mellanting. Då tar jag faktiskt hellre en XC70 istället för en X3.

Det viktigaste med faceliften kanske är den nya fyrhjulsdriften. Inte för att den gamla sägs vara dålig, men den är kanske effektivare energimässigt eller fördelar effekten bättre i vissa lägen. Något skäl fanns det väl för att byta. Plåtförändringarna kan man ju klara sig utan. E70:an (helt nya X5) presenterades hösten 06.

X3 kräver en tillvand blick, åtminstone innan faceliften då det blev lite bättre.

E60 5-serie finns också, allt för att slippa Volvoträsket! De är ju bara lelösa transportfordon.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Fan detta är så svårt. Min pappa - ja faktiskt, min pappa! Han är grymt duktig på bilar.Han läser alla tidningar han får händerna på. bytt bil _nästan_ varje år f.om han va ung. Sålde nyss sin 07a BMW Touring och har beställt en 08 A5 vit med 20" och rieger. Nog om skrytet. Han andas bilar och vill mitt bästa.

Jag nämnde X5 02 då säger han, "Dyra servicar - nånting med att BMW-verkstäder är dyra, nya bilar har långserviceintervaller + vagnskada i försäkring, törstig, dricker mycket, stadsjeepar är -ute-, 4hjulsdriften är väl inte topp" jag vet inte vad han grundar detta på, han har aldrig haft någon X5, dock BMW men hade den bara i 10 månader. Han är säkert rätt på många punkter. Han tycker en XC70 är ett bra val, 03/04. Ingen 5-serie som dricker mycket bensin. Jag tycker inte BMW-touring är snygga faktiskt.

Audi Avant blev väl uppdaterad med ny kaross till 06? De bilarna står väl fortfarande rätt högt i pris? Jag vill inte ha gamla modellen. Usch detta är svårt. Jag har bara koncenterat mig på motorcyklar de senaste åren. Kan fan ingenting om bilar märker jag

Bra diskussion, uppskattar alla dialoger. Jag vet inte om jag verkligen behöver en kombi, vissa andra bilar kanske har bra utrymme för barnvagn? Jag skulle dock föredra 4wd eller bakhjulsdrift.

Tacksam för svar
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Mjo, din pappa har ju rätt i att suv'ar är ganska ute. Det visar bara att man har noll koll på läget (med miljön) och är ett själviskt svin osv. <- Inte mina ord :)

Vill man vara "inne" så är det en RX400h som gäller. Men det är ett helt overkligt alternativ med tanke på $.

Samtidigt måste man ju köra det man vill ha, annars kan man lika gärna skaffa en golf kombi eller något. Håller helt med dig om att Volvo känns så äckligt likriktat att man mår illa. Åker man ut på motorvägen kör nästan var tredje omkring in en volvo, lite individualist vill man väl vara.

Tyvärr har jag inte ens en bra lösning. En 5-serie touring är väl ok om man tycker dom är snygga...vilket inte jag gör. Men 525'an ger dig nog med motor för att ha kul och barnvagnen går in.

Vad om en A4 quattro? Äh, nu släpper jag det här, tillför knappt något till tråden märker jag :D
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Varför suv när det finns pickup. Plats för fyra personer och tio barnvagnar om du så vill. Ganska bra radio, och inte så trött mellan rödljusen.
SRT10
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Ta en titt på Mercedes vettja!
Jag har en E klass 320 CDI kombi -02, där finns det skapligt med plats bak.
197HK/470NM orginal.
Kan lätt chippas till ca 230hk/540NM och då går den rätt okej.
Har gjort det med min och den ligger på ca 0,85l/m blandad körning.
Betalar 4100kr/ hel/hel för den.
Enda smolket i bägaren är väl skatten på 8500kr/år.
För 200000kr borde det räcka till den nyare karossen och kör du på 320cdi då så är det ny motor, v6 på 220hk/???NM.
Fin inredning på dom!
 

stoffe69

Y2J
Gick med
9 Oct 2005
Ort
Nykvarn
Hoj
utan
E61 535D med m-paket. bör provas och ses, grymt fin vagn om du inte vill åka X bil=) men kostar där efter
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Det verkar oftast vara folk som aldrig ägt en BMW som säger/tror att reservdelarna är så himla dyrt :)

Är inte reservedlar speciellt dyra? Vet inte hur det ligger till med piratdelar till nyare BMW's heller. Jag vet inte så mycket om BMW, lyssnar till vad de flesta säger - Bmw är dyrt som fan om nått går sönder. Jag vet inte hur det stämmer, man vågar ju inte tro motsatsen för sakens skull dock
 

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Hemma
Hoj
Supermotarrrrd
BMW X5 är ingen suv. Den är en sav.:mattias

suv - Sports Utility Vehicle
sav - Sports Activity Vehicle

Volvo XC90 slår förra generationens X5 på fingrarna och det rejält. Tro inget annat än att jag älskar BMW, men X5 första generationen känns som en förstorad E39.
Men visst. Det är en BMW. Och snygg och bra är den.:)

Jag hade valt 4.4 då 4.8 känns overkill och 3.0 är riktigt tråkig. Tror den får på pälsen av XC90 3.0.. X5 och liknande bilar köper man sällan för att dom är billiga att äga eller köra. Stor motor är kul.:tummenupp
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Är inte reservedlar speciellt dyra? Vet inte hur det ligger till med piratdelar till nyare BMW's heller. Jag vet inte så mycket om BMW, lyssnar till vad de flesta säger - Bmw är dyrt som fan om nått går sönder. Jag vet inte hur det stämmer, man vågar ju inte tro motsatsen för sakens skull dock

Ägandekostnad på BMW är lägre än de flesta. Särskilt första åren när servicen ingår. Har en bmw själv och det är inga konstiga priser på grejerna tycker jag. Men tro fan att servicen är dyrare om man byter olja på en 6.a eller 8a jämfört med de som åker runt in en 4.a. Men det är ju knappast bmw's fel :)

Mercedes skall du däremot akta dig för gällande service/verkstadskostnader.
 

Lasse-SL-500

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07, ZX9R -02
Har haft BMW de senaste sex åren, 540 touring -98 och en 740iA -95 och har hyfsad koll tror jag. Alla bilar - BMW, Volvo etc - kostar SKJORTAN i Stockholm om du lämnar in den på märkesverkstaden. Där skiljer inte BMW sig åt, alla debiterar ca 1200 kr/timme för bilmecken, ungefär som en advokat. Mitt råd är att hitta en *riktig* verkstad, med riktiga mekaniker - det kostar mindre, eller lär dig skruva själv. Geschwinds motor i Järfälla är grymma på BMW - startad av två tidigare stjärnmekaniker på BMW - och även om dom inte är jättebilliga kostar dom betydligt mindre än BMW själva.

Kikar själv efter X5 just nu, och är mest intresserad av 4.4. Som sweborns utmärkta inlägg sa :tummenupp så kom faceliften 2004 för E53 (som karossen hette fram till -07). Största skillnaderna är nya framlyktor med angel eyes, annorlunda grill, annorlunda ratt och optimerade motorer.

Dieseln blev starkare och snålare, 3.0 sexan lämnades oförändrad, 4.4:an blev starkare och snålare, och 4.6:an (den törstigaste) blev också starkare och betydligt snålare.

Enligt BMW drar den blandad körning så här: dieseln 0.97, 3.0 bensin 1.29, 4.4 2001-2003 1.39, 4.4 2004-2007 1.31, 4.6is 2002-2003 1.49, 4.8is 2004-2007 1.35.

V8:eek:rna är såklart kvickare, 4.8is 6.1 sek, 4.6is 6.5 sek, 4.4 facelift 7.0 sek, 4.4 före facelift 7.5. 3.0 bensin 8.5 sekund.

Själv tycker jag V70 är en klart vettig bil. Svag hjulupphängning fram dock, och den är ju ganska vanllig. Men det ör ju R1:eek:r också?? :tungan Själv föredrar jag min 540iA Touring, den har V8:a, mycket utrustning och bakhjulsdrift, och kostar begagnad en bråkdel av en V70. Du får en fin för 60-70, en hyfsad för 50.

X5 finns från ca 130 för 3.0 bensin och diesel, till ca 150 för 4.4 (förutsatt att dom är i hyfsat skick) före facelift. Facelift är ca 80 tusen dyrare.

Själv tycker jag 4.4 före facelift är mest bil för pengarna, och jag tycker inte Volvo XC90 spelar i samma division. Tyvärr, för jag gillar Volvo. Nu finns XC90 med V8:a, men tidigare fanns ju bara en femma. Det är som att jämföra en R6:a med en Hayabusa 1300 och påstå att R6:an smiskar hayan -- rätt märklig verklighetsuppfattning... :)

Lycka till // Lasse
 

Mäki1

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki SV1000S -04. Kawasaki ER6F -07
Familjeekonomi = Skoda Octavia Scout.

Mindre ekonomiskt = Köp en Audi A4, A6 Quattro med ngn stor motor.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top