Gällande hyran så kräver de flesta hyresvärdar att man betalar in 3 månadshyror i förskott, många som har stuckit från lägenheter. Jag bor på Frogner i Oslo, kanske inte det biligaste stället att bo på. En 4 rok takvåning med öppen spis och världens fetaste balkong som typ är nästan 60 meter lång och sträcker sig runt hela lägenheten, kostar 13.000 NOK i månaden. runt 15-16000 SEK i månaden. Man tjänar bra absolut. Men framför allt skaffa ditt skattekort fort som en höna skiter annars drar dom någon sa 50 % på lönen men det får du tillbaks på skatteåterbäringen sen. Jag trivs inte här men jag ska stanna provanställningen ut sen drar jag hem igen.
Skaffa konto med en gång. Bra bank är
SpareBank1 annars får du ut lönen i rena pengar och blir utbetalt som ett förskott. Det blir du debiterad för med. SpareBank1 är fackansluten så du får hemförsäkring där igenom med i medlemskapet.
Om ni planerar att köra bil här uppe så skaffa en norsk bil, beroende på hur länge ni ska stanna. Bomstastionerna tar ut 20 NOK varenda gång ni passerar dom, betalar ni inte får ni böter. Annat alternativ är att skaffa Autopass men det kostar ganska mycket men man tjänar in det. för ett helt år så betalar man tror jag det är 6000 NOK men då är det bara att passera hur mycket som helst. MC kör gratis igenom stationerna
Luncherna i Norge består av mackor, dom käkar fan inget annat så ta med egen mat som du kan värma om dom har micro. Jag är så jeffla trött på mackor nu så det finns inte.'
Pizzorna är dyra men fruktansvärt goda.
Peppes Pizza så tar dom igenomsnitt 250 NOK med hemkörning, Dolly Dimples är oxå goda men jag föredrar Peppes.
Oslo är en väldigt fin och vacker stad men som sagt, världens dyraste stad enligt statistik.
Skaffa lägenhet först för du måste ha address innan du kan få ditt skattekort, så var det för oss. Annars vet dom inte var dom ska skicka det. I och för sig så kanske dom kan skicka det till din svenska address, hör med dom.
Du behöver ett norskt personnummer, där finns 2 varianter att skaffa det:
1. Middlertidligt skattekort som varar mellan 0 - 183 dagar (1 halvår) och tar cirka 2-3 veckor innan du får det.
2. Vet ej vad det heter men det är detta man ska göra egentligen om man ska stanna längre än 183 dagar och det tar mellan 5-8 veckor innan du får det. och då drar dom 50 % på lönen tills du har fått skattekortet. OBS!! VAR RÄDD OM DET, DET ÄR EN VÄRDEHANDLING OBS!! Detta får du på Likningskontoret ((uttalas liggningskontoret) Norska skattemyndigheten och folkregister) Spara så mycket pengar du kan om du ska spara för att ha etyt kapital till sverige sen om eller när du flyttar tillbaks.
Svenskar i Norge ska betala lägre skatt om det är inom en viss tid, vet dock ej hur lång tid det är men jag tror det handlar om 2 år, normal skattesats är 36 % skatt men en gästarbetare ska inte betala mer än 12 - 15 % skatt.
Tele2 är ett bra abbonemang att använda, 99 öre/min mellan Sverige och Norge.
Internetmöjligheter är antingen trådlöst och hitta nån annans lina, som jag gör
eller sök på
UPC Internet eller
Tele2
Frakta tobak och sprit mellan gränserna är restriktivt då Norge inte är med i EU. Du får föra in en (1) flaska sprit och 250 gram tobak. Åker du fast i tullen så blir det dyrt beroende på mängd i värsta fall fängelse.
Uteställena i Oslo: Tors Hammare, Tiger Tiger, Ett glass (fik), sen får du kolla runt själv lite med. Öl är ganska biligt, eller ja relativt, för att vara Norge. runt 55 kr för en stor stark men spriten är dyr plus att dom serverar inte 6or. Endast 4or som kostar runt 140 kr. Spriten mäts upp väldigt noga. Ta aldrig med dig kontokort eller så med ut, endast rena pengar för om du skulle bli bestulen så är du körd, dom länsar kontona. Nere vid Karl Johan och Jernbanestasjonen (østbanehallen) så finns det mycket uteliggare och ficktjuvar. Håll hårt i värdesakerna. Karl johan är väldigt fint att gå runt o titta, umgås med folk och festa, dyrt men fint.
Spårvagnarna går med 5 - 10 minuters mellanrum, alla stannar nere vid Østbanehallen, kostar runt 30 NOK för en enkel resa oavsett hur långt du ska åka. Ta chansen att gå runt och titta för det är verkligen en upplevelse att se sig runt i Oslo.
Lycka till