Boendetips

oneNine

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2011
Hoj
BMW K1200S -05
Jag har sökt lite på forumet utan att hitta någonting om det här, och det tyckte jag var lite konstigt. Men jag tänkte iallafall tipsa alla som är ute och tourar på en hemsida som heter http://www.couchsurfing.org/

Det är en hemsida där folk som har en sovplats att bjuda på kan anmäla sig. Det är ett riktigt bra alternativ om man vill spara pengar på hotell, och det grymma är att vart man än åker i princip så finns det folk där som är villiga att bjuda in förbiresande. Personerna som skriver upp sig är ju ofta väldigt trevliga och tycker om att visa en runt i sin by osv.

Kan ju vara bra att veta att det finns iallafall!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Förra sommaren tog jag upp en lifterska strax söder om Stockholm, hon hade liftat från Bulgarien till Nordkap, i princip helt utan pengar. Och coachsurfat hos folk hela vägen.

Denna dagen hade hon som mål att ta sig till Köpenhamn där nästa soffa låg och hade stått flera timmar i regnet och försökt få lift på bensinmacken där jag plockade upp henne. Underligt nog, trots att det var massor med lastbilar där.
Hon var ganska tacksam över att jag skulle ända till Lund.

Nej, jag borrade inte även om jag skulle ha kunnat offra lite säd.

Sparrow

Retard MC
Gick med
4 May 2011
Hoj
Kawa ZX6R -99
Jag har couchsurfat i Adelaide, Australien. Kan rekommendera couchsurfing, grymt trevligt! :krama

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Hur kul är det att komma hem till sin egen soffa när någon bohemisk liftare surfat den full med chips och dålig hygien? Är det inte risk att man får saker stulna och besuldade, eller är det bara jag som är paranoid?

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Hur kul är det att komma hem till sin egen soffa när någon bohemisk liftare surfat den full med chips och dålig hygien? Är det inte risk att man får saker stulna och besuldade, eller är det bara jag som är paranoid?

kan tänka mig att det finns en hel del oärliga typer:gnissla

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Surfade runt lite där nu och kollade vad som erbjöds här i sverige.

Alla (ja, ALLA) profiler jag hittade (ganska lätt) verkar ju va 100% miljöpartist-muppar. Hyfsat obekväm stämning det skulle bli om man bokar att man ska hälsa på, och sen rullar in med svart-rykande diesel-racebuss full med däck som ska brännas på en bensinslukande leksak - för sitt höga nöjes skull!

:D

Alelale

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Kawasaki Z800

Jag har samma tankar som dig och skulle aldrig låta en främmande människa sova över hos mig.

Men jag har hört mycket bra om det faktiskt och att det är trevligt folk men det finns ju alltid svarta får.

Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Tycker det är väldigt trist att vi hamnat i en situation där man hellre låser dörren om sig och misstror alla omkring sig hellre än att ta chansen att få uppleva något nytt. Jag har liftat runt på Nya Zeeland och sovit på soffor hos människor jag inte ens vetat namnen på och det är såna upplevelser jag kommer minnas resten av livet.

Och vad fan spelar politisk tillhörighet för roll i en sådan här situation? Men det är klart - varför riskera att bredda sitt medvetande när man kan låsa dörren om sig och vara paranoid mot alla som inte ser ut och tycker som en själv.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tycker det är väldigt trist att vi hamnat i en situation där man hellre låser dörren om sig och misstror alla omkring sig hellre än att ta chansen att få uppleva något nytt. Jag har liftat runt på Nya Zeeland och sovit på soffor hos människor jag inte ens vetat namnen på och det är såna upplevelser jag kommer minnas resten av livet.

Och vad fan spelar politisk tillhörighet för roll i en sådan här situation? Men det är klart - varför riskera att bredda sitt medvetande när man kan låsa dörren om sig och vara paranoid mot alla som inte ser ut och tycker som en själv.

Politisk tillhörighet är inte vad det handlar om, jag har ett annat ord för det:

AFA-pack!!

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Grabbar

Gör inte tråden till en politiktråd, finns säkert andra trådar där man kan diskutera det, här var det om Couchsurfing:krama

Är du medlem där och har soffliggare hos dig från och till? bara frågar vänligt, absolut inget illa om du gör det, bara nyfiken:)

Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Är du medlem där och har soffliggare hos dig från och till? bara frågar vänligt, absolut inget illa om du gör det, bara nyfiken:)

Faktiskt första gången jag hör talas om sidan, men det ska definitivt kollas upp. Tyvärr så är det inte jag som står för beslutsfattandet i vårat hushåll. :whip

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Faktiskt första gången jag hör talas om sidan, men det ska definitivt kollas upp. Tyvärr så är det inte jag som står för beslutsfattandet i vårat hushåll. :whip

Om man som man lever i ett förhållande med någon annan än en man så har man automatiskt avtackat sig beslutsrätt. Universallösning på hierarkin i svenska hem, bara att gilla läget.

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Jag har varit med i couchsurfing sen 2009. När jag skrev in mig som medlem och lade upp min profil hade jag ingen aning om hur det skulle förändra mitt liv och mitt sätt att resa. Sommaren 2009 var min absolut bästa semester någonsin, jag träffade fantastiska människor, åt fantastisk mat och var med om äventyr som jag aldrig kommer att glömma, allt detta pga främlingar som släppte in mig i deras hem och liv.
Självklart har jag även haft gäster hemma hos mig, några har varit hysteriskt roliga medans andra har varit ganska tråkiga men ingenting värre än så.

Det finns olika "undergrupper" man kan gå med i, t.ex motorcycle riders http://www.couchsurfing.org/group.html?gid=748 där kan man få tips och råd om resor med MC, om man beskriver sin resrutt i det forumet brukar erbjudande om boende hagla från medlemmarna!

Jag har couchsurfat hos alla möjliga människor och aldrig blivit vare sig våldtagen eller yxmördad men däremot varit med om storslagna äventyr.

B&T

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Både min syster (globetrotter sedan barnsben) och min mamma (68-årig ensamstående tant) är medlemmar, och har inget annat än gott att säga om det... Brukar bo en del roliga individer hos min mamma ibland, men det har aldrig hänt något olustigt.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha