Bogg Blödder och Bäääh

HorGubben

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2009
Hoj
Zx6r & 450 EXC
Tjenare! Jag har en zx6 - 98 som strular! Den börjar blöddra vi gaspådrag från tomgång till ca 3000rpm sen går den rent!

Det händer endast när den har kommit upp i arbetes temperatur, så jag tog och gjorde en förgasar rengöring, bytte luftfiltret och satte i nya tänd stift.
Det vart bättre MEN den blöddrar fortfarande:huvet. Det är så illa att när man står på tomgång en stund så slutar den gå på alla cyllindrar och dör tillslut. För att återuppliva stackarn så får man stänga av bränslekranen och starta tills går igång.

Hmmm tänkte jag. Den går ju för fett för om jag bara vred på kranen pyttelite så bränslet inte kan flöda fritt så gick den klockret. Det måste ju vara knas med förgasarna? Så jag plockade ner igen och såg att det sitter olika munstycken i?:confused: 110 till de yttre cyllindrarna och 122 till de inte.
Fick sedan höra att det inte var helt ovanligt, för att det skall hjälpa till och kyla ner de innre cylindrarna för det flödar inte lika mycket kylarvätska där.:död
Jag har dessutom KN filter och ett slipon på och så fick jag med en ask med munstycken och fjädrar. så någon har pillat innan mig!:tummenupp

Men om man kollar på de gamla stiften så har två av dem perfekt färg och de andra två är mörkare och sotigare. vågar man bestycka ner de inre förgasarna eller kommer den gå för varmt på dem cyllindrarna då?

Det värsta av allt är...................... Att den gick klockrent i sommras:banana

Är otroligt tacksam för all hjälp och svar ni kan ge!:Bugar

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Låter som om flottörerna hänger sig.
Alternativt problem med flottörnål/säte.

Checkade du det när du rengjorde förgasarna?

Rör inte bestyckningen, det är inte det som är problemet.

/e

HorGubben

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2009
Hoj
Zx6r & 450 EXC
Låter som om flottörerna hänger sig.
Alternativt problem med flottörnål/säte.

Checkade du det när du rengjorde förgasarna?

Rör inte bestyckningen, det är inte det som är problemet.

/e

Nålarna var det lite ärrjat på. Men hur kommer det sig att den surar ner sig på tomgång? Är sätena utbytbara?

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Nålarna var det lite ärrjat på. Men hur kommer det sig att den surar ner sig på tomgång? Är sätena utbytbara?

Tror du skall göra rent förgasarna en gång till, med inriktning som tidigare sagt på flottörventilerna.

Inte så konstigt att den surar på tomgång om soppan rinner rakt igenom.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Kanske lite långsökt men choken strular inte?

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Byt nålventilerna och torka ur nålsätena, och kolla om det har kommit någon ny smuts i botten på flottörhusen!
Är det någon ny skit i botten på kopparna så har du skit i tanken!
Byt även bränslefilter, eller sätt dit ett om det inte finns!

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Troligtvis sitter det DynoJet kit i förgasaren. Du kan Googla om dom och få lite feedback på vad fock tycker om det. "One Way to Hell" anser väldigt många.
Nålarna från Dynojet är väldigt aggressiva och sliter ut nålmunstycket. Vilket gör att motorn får för mycket soppa på låga varv. Har du tur kan du hitta ny nålmunstycket till anständigt pris, troligtvis inte. Då måste du byta förgasare.

Ja, man brukar ibland ha olika storlek på munstycken, MEN inte så stor skillnad. Dock har det inte med det här problemet att göra.

Det kan vara otäta flottörventiler, efter som att felet blir bättre när du tjuvstänger kranen. Men får den för fett, pga slitna nålmunstycken/emulsionsrör, så hjälper det också med att stänga kranen.

Ett sätt att hjälpligt stoppa problemet är att sätta i orginalnålarna som du har fått med, och sätta i ett/två steg mindre lågfartsmunstycken. Det kommer att bli bättre, men inte bra. Systemen överlappar varandra och har olika uppgifter. Så risken finns att den går magert på tomgång istället.

Mats

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Jag tror på slitna nålar och emulsionsrör, har haft precis samma problem och bytte bort Dynojet grejorna mot original lyfte nålen ett hack från mitten och den går så fint efter det.

HorGubben

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2009
Hoj
Zx6r & 450 EXC
okej tack för sjysta svar allihopa! Känns ju som om det är de där nålarna / sätena som strular. har nog även "One Way to Hell" grejerna på. så ska jag byta till nya förgasare och köra original grejer i den? Kommer den inte gå för snålt med original bestyckning och slipn samt KN filtret?

Hur skulle ni gjort?

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
okej tack för sjysta svar allihopa! Känns ju som om det är de där nålarna / sätena som strular. har nog även "One Way to Hell" grejerna på. så ska jag byta till nya förgasare och köra original grejer i den? Kommer den inte gå för snålt med original bestyckning och slipn samt KN filtret?

Hur skulle ni gjort?

Avgasröret gör ingen skillnad på bestyckningen. Men filtret Kanske gör att den behöver lite större huvudmunstycke. På låga varv gör inte luftfiltret någon skillnad.
Så nålar och lågfartsmunstycken orginal, 2 steg större huvudmunstycken.

Mats

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...