Bojkotta Handels!!

Swanemar

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2012
Hoj
Kawasaki ZX-6R 2007
Måste få skriva av mig om detta j***a förbund! Talar naturligtvis om handelsanställdas förbund.

Det ni ska göra i kontakt med dem är att spela in samtal/spara alla mailkonversationer eftersom om ni inte talar med samma person så får ni 100 olika svar på samma frågor.

Jag började min konversation ca den 20/6 och blev guidad till hur man ska göra för att gå ur förbundet. Jag skrev en förklaring och gjorde allt detta den 24/25 juni. Trodde att allt skulle vara löst då men icke!

Jag fick svaret att jag kunde gå ur förbund men ej a-kassa (för att slippa glapp i den sistnämnda)
men i efterhand visade det sig att det går inte.

Fick ett mail den 29/30 juni där de ifrågasatte varför jag ville gå ur förbundet. Det blev mail hit och dit och vips så var det juli och de gick motvilligt med på att skicka en utträdesanmälan till mig. Den fick jag häromdagen men självklart kan jag gå ur förbundet som tidigast månaden efter att blanketten kommit in till dem...

Så om de istället för att ifrågasätta min tydliga förklaring till varför jag ville gå ut ur förbundet och istället skickat ut en blankett direkt så skulle jag slippa dessa 600:- som jag inte har någon nytta av what so ever denna månad. De är klart de vill ha pengar, men blir bara såååå trött på allt tjafs hit och dit...

Inget illa ment mot de som jobbar där för de har vart tillmötesgående och schyssta i princip alla jag talat med men att alla säger samma sak och inte ifrågasätter tydliga svar är väl inte för mycket begärt=)

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Det är alltid ett rent helvete att kommunicera med olika människor om samma sak. Jag är mitt uppe i en dust med Ticnet, extern kundtjänst, biljettleverantör och arrangören. Alla tycks tycka att man ska vända sig till någon annan, för att sedan säga till en att pengarna man betalat för ett inställt arrangemang inte kommer återbetalas för tiden för återköp var senast 25/6...:huvet

Swanemar

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2012
Hoj
Kawasaki ZX-6R 2007
Det är alltid ett rent helvete att kommunicera med olika människor om samma sak. Jag är mitt uppe i en dust med Ticnet, extern kundtjänst, biljettleverantör och arrangören. Alla tycks tycka att man ska vända sig till någon annan, för att sedan säga till en att pengarna man betalat för ett inställt arrangemang inte kommer återbetalas för tiden för återköp var senast 25/6...:huvet

Känns som att många företag sätter i system att vänta så länge som möjligt så att du hamnar utanför den föreskrivna tiden.

Jag kände (i min dumhet) att jag borde få skippa betalning i juli eftersom jag begärde utträde i juni men ICKE.

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Känns som att många företag sätter i system att vänta så länge som möjligt så att du hamnar utanför den föreskrivna tiden.

Jag kände (i min dumhet) att jag borde få skippa betalning i juli eftersom jag begärde utträde i juni men ICKE.

Det är klar att du ska skippa juli betalningen!
Om du har sparade samtal / mail koversationer som kan bevisa att du skickade in första uträdes förklaringen i juni.
'Har du det är det bara att vägra betala med hänvsning till att du gått ur.
Sickar de dig till kronofogden kommer du att få ett brev som förklarar att det gått till kronofogden och om du inte betalar ELLER bestrider fodran så blir det betalnings anmärkning.
Givetvis bestrider du fodran med hänvisning till att du redan gått ur.
Då komer har Handels två val. Antingen dra det till domstol eller godta din bestridan.
(Blir det domstol och du förlorar så kan det dock bli dyrt då den förlorande parten måste betala rättegångs kostnaderna för alla parter)

Men nu till det roliga :banana
En anmälan till kronofogen kostar 300 spänn. (som iofs kan vidarefaktureras dig om du inte bestrider)
Sen tillkommer kostnaden för arbetsinsatsen för sökande(Handels i detta fall, detta kan inte vidare faktureras)

Oftast kostar det aldeles för mycket för större organisationer/företag (á Handels) att dra saker till fogden om det kommer in ett skriftligt bestridande av fakturan med bifogade handlingar som styrker det man säger.
Ett skriftligt bestridande av fakturan med bifogade handligar visar på att du vet hur slipstenen ska dras och att om ärendet skulle gå till domstol så är det inte alls säkert att de fårigenom sina krav o då sitter med FET kostnad iställer för en liten intäkt.
Detta brukar då göra att många större organisationer/företag drar sig för att ens lämna "små fakturor" till fogden (om det kommer in skriftliga bestridanden med bifogade handligar som styrker).

Det jag skulle göra är mao:
Skicka in ett skriftligt bestridande av fakturan (med bifogade handlingar som styrker min version) till handels.
Och se vad som händer.
Går det till fogden skulle jag betala de 300 extra det blir.
Skrivs det av så slipper man ju betala orginal fakturan.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Nu är det ju förvisso öppet mål men...

Det är facket du pratar om... När fyllde de en funktion sist?

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Nu är det ju förvisso öppet mål men...

Det är facket du pratar om... När fyllde de en funktion sist?

Ptja, de förhandlar ju upp våra löner, alla utom restaurang då som säkert lyckas sänka sina medlemmars löner.
Sen är det alltid bra att kunna hänvisa till sin fackliga representant och få råd från dem om man hamnar i bråk med chefen.

Fast du kanske är Fürer på jobbet?:D

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Facket är bra. Jag hade gått på ett felaktigt anställningsavtal sen typ tre år tillbaka eftersom som dåvarande chef inte längre är chef på vår avdelning längre utan vi fick en ny chef som beslutade att ändra om i bonusavtalet. Alla mina kollegor fick en tusing mer i grundlön, jag fick noll...... jag uppmärksammade min chef på detta och tyckte det var ologiskt och felaktigt att jag gick på ett "gammalt" avtal. Trots mitt gnäll gav han sig inte så jag vände mig till facket. Veckan efter fick även jag extra tusingen i grundlön och ett nytt uppdaterat avtal! Ja ba in your feeeejjjjss! :banana

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Facket är bra. Jag hade gått på ett felaktigt anställningsavtal sen typ tre år tillbaka eftersom som dåvarande chef inte längre är chef på vår avdelning längre utan vi fick en ny chef som beslutade att ändra om i bonusavtalet. Alla mina kollegor fick en tusing mer i grundlön, jag fick noll...... jag uppmärksammade min chef på detta och tyckte det var ologiskt och felaktigt att jag gick på ett "gammalt" avtal. Trots mitt gnäll gav han sig inte så jag vände mig till facket. Veckan efter fick även jag extra tusingen i grundlön och ett nytt uppdaterat avtal! Ja ba in your feeeejjjjss! :banana
Hrm. "Sedan tre år tillbaks". Du missade alltså 36000 brutto innan du fick samma deal som de andra? In who's face? ;)

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Ptja, de förhandlar ju upp våra löner, alla utom restaurang då som säkert lyckas sänka sina medlemmars löner.
Sen är det alltid bra att kunna hänvisa till sin fackliga representant och få råd från dem om man hamnar i bråk med chefen.

Fast du kanske är Fürer på jobbet?:D

Förvisso är jag ÜberFürer...

Det enda jag menar var att facket är så svagt idag att det, i princip, inte fyller någon funktion förutom att sysselsätta sig självt på arbetarnas bekostnad.

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Personligen är jag medlem av Unionen.
Det är eg bara av tre anledningar:
1) Av nån anledning får jag NyTeknik Rabbaterat med 1000 spänn eller nått sånt
2) Unionens inkomstförsäkring. Visst det finns andra, men den är hyffsad och har sen länge kvalat in för den. Byter man kan det ju strula.
3) jag är lat o har inte orkat fixa med vad det innebär för inkomstförsäkingen och NyTeknik om jag går ur.

Men generelt sett är jag emot facket.
De får köra med metoder som i andra länder klassas som maffia metoder.
Plus att de sällan faktiskt ställer upp för de anställda, utan alla av mina vänner som behövt hjälp eller nån de känner som behövt hjälp av facket har blitt rövknullade med våld av Arbetsgivaren och facket har som bäst sett åt andra hållet och som värst faktiskt hjälpt arbetsgivarna att ekonomist våldta de stackas anstälda :(

Själv tappade jag ca 12tusen totalt på Fackets inkompetens på förra jobbet.

Men man kanske skulle få tummen ur röven o kolla upp lite o räkna på hur mycket man sparar på att gå ur och därmed skaffa en privatinkomstförsäkring och en ny prenumeration av NyTeknik.

EDIT: Snabbkoll... det blir ingen större skilnad i kostnad mellan en privat inkomstförsäking med egen prenumeration av NyT och nuvarnade upplägg med unionen.
Det som skiljer är att jag får 80% av lönen i 12 månader istället för 9(med unionen).
:död

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R

Varför ber du inte om att få prata med en ansvarig bara helt enkelt?
- "Det går inte!"
- Jaha, kan jag få prata med din chef?
- "Va, jo det går! Jag skojade bara hehe..heeeee"

Så det brukar låta.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Förvisso är jag ÜberFürer...

Det enda jag menar var att facket är så svagt idag att det, i princip, inte fyller någon funktion förutom att sysselsätta sig självt på arbetarnas bekostnad.

Så det enda du menar att ett starkt fack skulle vara bättre?

Jag uppskattar verkligen idelogín med fackföreningar och önskar att de inte behövdes. Men det gör verkligen idag för många, bla låglönegrupper som får sin fasta anställning uppsagd med alternativet att anställas på något bemanningsföretag med pissiga vilkor och samma jobb. Till exempel.
Så även om jag inte behöver fackets hjälp just nu så är det en solidarisk handling att vara med.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Hrm. "Sedan tre år tillbaks". Du missade alltså 36000 brutto innan du fick samma deal som de andra? In who's face? ;)

Nä, mitt gamla bonusavtal gjorde så jag fick max 2000kr/mån i bonus, de andra som gick på annat avtal var procentbaserat, vilket gjorde att jag tidigare hade chans att få högre bonus. Idag har vi alla ett max 8 % bonus i mån, resten på grundlön.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Nä, mitt gamla bonusavtal gjorde så jag fick max 2000kr/mån i bonus, de andra som gick på annat avtal var procentbaserat, vilket gjorde att jag tidigare hade chans att få högre bonus. Idag har vi alla ett max 8 % bonus i mån, resten på grundlön.

Aha. Jag vill oxå ha bonus....men jag vet inte riktigt hur ett bonusavtal hade sett ut för mig. :D

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Det verkar vara väldigt olika kulturer i olika fackförbund. Mitt första medlemskap var i SEKO. När jag skulle lämna dom för att gå till ST var det ett smärre förhör och väldigt mycket misstänksamhet inblandat innan de ansåg att de kunde tillåta mig att lämna dom. ST var inga problem den dagen jag lämnade dom.

SIF, numera Unionen, var till mycket stor hjälp under en uppsägning några år senare, och har bistått mig med hjälp med alla möjliga frågor genom åren. Klar :tummenupp på dom.

Jag tror, kort sagt, att fackförbund med intim koppling till politiska partier ska undvikas om möjligt. Handels är väl ett LO-förbund?

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Säger man upp sig från ett Lo-förbund kommer män i svarta rockar och gör påtryckningar

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Ett starkt fack hade kunnat göra en skillnad, ja. Iaf för den handlingsförlamade gråsossen som Sverige och vänstern så framgångsrikt odlat fram under årtionden.

Men facket har spelat ut sin roll... på gott och på ont.

Så det enda du menar att ett starkt fack skulle vara bättre?

Jag uppskattar verkligen idelogín med fackföreningar och önskar att de inte behövdes. Men det gör verkligen idag för många, bla låglönegrupper som får sin fasta anställning uppsagd med alternativet att anställas på något bemanningsföretag med pissiga vilkor och samma jobb. Till exempel.
Så även om jag inte behöver fackets hjälp just nu så är det en solidarisk handling att vara med.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Jag kommer ihåg hur det var i yrkesgymnasiet då LO kom och, mer eller mindre, tvingade på alla ett medlemskap.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Det verkar vara väldigt olika kulturer i olika fackförbund. Mitt första medlemskap var i SEKO. När jag skulle lämna dom för att gå till ST var det ett smärre förhör och väldigt mycket misstänksamhet inblandat innan de ansåg att de kunde tillåta mig att lämna dom. ST var inga problem den dagen jag lämnade dom.

SIF, numera Unionen, var till mycket stor hjälp under en uppsägning några år senare, och har bistått mig med hjälp med alla möjliga frågor genom åren. Klar :tummenupp på dom.

Jag tror, kort sagt, att fackförbund med intim koppling till politiska partier ska undvikas om möjligt. Handels är väl ett LO-förbund?

Och Unionen är ett TCO förbund, dvs lika insyltat. Huvudorsak till att jag inte var med där på den tiden jag var med i facket (även om det var innan sammanslagningen så det var snarare SIF som var aktuellt då).

Är väl bara SACO förbunden som inte har direktlinjer till/från det största partiet, vilket kan vara bra att veta om man inte vill stödja detsamma...

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...