Bokföring - vad behöver jag spara i pappersformat?

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Har börjat bokföra för en enskild firma och har ett litet huvudbry.

Enligt bokföringslagen måste jag spara allting, verifikationer (även kallat fakturor?!) i registerordning och i systematisk ordning.

Jag bokför i Visma Enskild Firma, och har knas på hur det fungerar. Men frågan jag har nu är vad menar dom i bokföringslagen? Enligt farsan menar dom att jag måste skriva ut och spara allting i pappersformat, men det står ju inte direkt i klartext i lagen.

Frågan är då, måste jag printa ut exakt allting som händer i mitt företag, överföringar emellan konton, fakturor, när en faktura betalats osv, eller räcker det att ha det på datorn? Kommer skatteverket och undersöker så kan jag väl printa ut det då? Jag jobbar med att fotografering och att sälja bilder, har haft det igång i ungefär två månadet och det skulle betyda isåfall att jag skulle ha ca. 340 papper i en pärm allaredan:huvet

Faktura är inte samma som verifikation.
En verifikation måste finnas på varje händelse på ditt konto och i din kassa. Det räcker inte att printa ut det när skatteverket kommer och kollar.
Jag sköter bokföringen åt Fiver AB, det brukar landa på 4 välfyllda pärmar per år.

Ett juridiskt råd: spar så mycket papper (kvitton, fakturor, verifikationer etc) du kan. Allt blir väldigt mycket lättare om du kan styrka vad du påstår. När preskriptionstiden har gått ut kan du sortera bort gamla papper, men räkna med att ha ett antal pärmar även bakåt i tiden.

Du måste spara alla kvitton samt fakturor i som du får i pappersform, själva underlaget till bokföringen så att säga.

Om du bokför i ett datorprogram så räcker det, huvudsaken är att du kan ta fram det om det behövs för en kontroll eller motsvarande.

//Tant Rosa ekorevision SKV

Faktura är inte samma som verifikation.
En verifikation måste finnas på varje händelse på ditt konto och i din kassa. Det räcker inte att printa ut det när skatteverket kommer och kollar.
Jag sköter bokföringen åt Fiver AB, det brukar landa på 4 välfyllda pärmar per år.

Jag har funderat lite på det där då jag är "allergisk" mot papper, det förklarar nog varför en kund har drivor med pärmar som jag alltid får trampa/snubbla på för att komma fram. :näsblod

skatteverket verkar vara stenålder:död

Jag har funderat lite på det där då jag är "allergisk" mot papper, det förklarar nog varför en kund har drivor med pärmar som jag alltid får trampa/snubbla på pärmar för att komma fram. :näsblod

skatteverket verkar vara stenålder:död

Nix de e vi inte, läs svar ovan....

ok, ska fråga kunden om det inte är dags att börja samla lite mer i datorn.

Gör det, kör man med ett bokföringsprogram så behövs ju inte det skrivas ut, bara vid kontroll motsvarande men underlaget om det kommer i pappersform måste sparas i pappersfor. Än så länge i alla fall!

Gör det, kör man med ett bokföringsprogram så behövs ju inte det skrivas ut, bara vid kontroll motsvarande men underlaget om det kommer i pappersform måste sparas i pappersfor. Än så länge i alla fall!

Men om det ligger inscannat? Räknas det då alltså som en ogiltig kopia vid kontroll?

Hur är det med krav på backuper etc? Om datorn "råkar" brinna upp så vore det ju "jobbigt" om skatteverket vill se uppgifter?

Men om det ligger inscannat? Räknas det då alltså som en ogiltig kopia vid kontroll?

Om det är inskannat så är det ju ej ett orginal, ogiltig, njaa, men det är ju inte orginalet. Man måste se till de enskilda omständigheterna i varje enskilt fall. Det är ju en bedömnigsfråga för den revisorn som har begärt uppgifterna.

Hur är det med krav på backuper etc? Om datorn "råkar" brinna upp så vore det ju "jobbigt" om skatteverket vill se uppgifter?

Back up känns väl om ett måste annars så står man ju där utan bokföring.....:huvet

Last edited:
Om det är inskannat så är det ju ej ett orginal, ogiltig, njaa, men det är ju inte orginalet. Man måste se till de enskilda omständigheterna i varje enskilt fall. Det är ju en bedömnigsfråga för den revisorn som har begärt uppgifterna.

Back up känns väls om ett måste annars så står man ju där utan bokföring.....:huvet

Det är ju det jag menar, vad är straffet för det? Kanske bättre att ta det straffet än att låta er granska siffrorna menar jag :D Nu talar jag rent hypotetiskt och inte om mina egna papper såklart, som ALLTID är i ordning :död

Det är ju det jag menar, vad är straffet för det? Kanske bättre att ta det straffet än att låta er granska siffrorna menar jag :D Nu talar jag rent hypotetiskt och inte om mina egna papper såklart, som ALLTID är i ordning :död

Tja har man ingen bokföring så är det ju bokföingsbrott, försvårande av skattekontroll till att börja med, har ju fängelse i straffskalan och så kommer ju näringsförbud som en liten present oxå....

Last edited:

Ja inte ok.

Spar alla kvitton. Ta kopior och sätt bakom av dessa då dom bleknar på några år.
Lättast är att häfta upp månadens/veckans eller hur mycket det nu blir på ett A4 och ta kopia på det.
Spar alla fakturor, leverantörs fakturor, alla verifikationer, och bankutdrag.
Pärmar pärmar pärmar. Olika färger för varje år och dom ska sparas i tio år.

När man är 3man på ett bolag krävs det en heltidstjänst i bara admin i vårat land.

Last edited:

Skulle säga att du hellre vill lämna in en mindre ok bokföring än att inte ha en bokföring att lämna in.

Tack för alla svar och uplysningar:)

tant Rosa, fint med lite proffs ifrån skatteverket här på sh!:)

Om jag förstod detta rätt så är det bra att spara allt, men inte nödvändigt förutom det som redan finns i pappersform. Det jag funderade mest på var om jag var tvungen att spara en papperskopia på alla fakturor som jag själv skickar ut, och skriva ut alla inbetalningar på mitt företagskonto och spara... om jag förstod detta rätt så är inte det ett krav idag?

Lättast är att häfta upp månadens/veckans eller hur mycket det nu blir på ett A4 och ta kopia på det.
Spar alla fakturor, leverantörs fakturor, alla verifikationer, och bankutdrag.
Pärmar pärmar pärmar. Olika färger för varje år och dom ska sparas i tio år.

mycket jobb blir det

miljövänligt? effektivt? Nej

Tack för alla svar och uplysningar:)

tant Rosa, fint med lite proffs ifrån skatteverket här på sh!:)

Om jag förstod detta rätt så är det bra att spara allt, men inte nödvändigt förutom det som redan finns i pappersform. Det jag funderade mest på var om jag var tvungen att spara en papperskopia på alla fakturor som jag själv skickar ut, och skriva ut alla inbetalningar på mitt företagskonto och spara... om jag förstod detta rätt så är inte det ett krav idag?

Enkelt uttryckt - det som är i pappersform i orginal måste sparas i pappersform. Det finns elektroniskt i orginal sparas elektroniskt.
Du får gärna pma om du har fler frågor! :tummenupp

Skatteverket - din vän i verkligheten.

Kapar tråden lite nu när vi har en från skatteverket här och kan svara på frågor.

När kommer skatteåterbäringen, tyckte jag läste något om vecka 23 om man har deklarerat via telefon, internet etc. (Har tidigare gjort avdrag och skickat in blankett, första gången jag deklarerar elektroniskt därav min fråga).

Papperslöst samhälle..jo tjena, har aldrig använt så mycket papper som idag :gnissla

Last edited:
Kapar tråden lite nu när vi har en från skatteverket här och kan svara på frågor.

När kommer skatteåterbäringen, tyckte jag läste något om vecka 23 om man har deklarerat via telefon, internet etc. (Har tidigare gjort avdrag och skickat in blankett, första gången jag deklarerar elektroniskt därav min fråga).

Papperslöst samhälle..jo tjena, har aldrig använt så mycket papper som idag :gnissla

Nu jobbar jag inte med taxering men jag har för mig att det är vecka 24 pengarna skall komma. När jag kollar status på skattekonto så är inga körningar gjorda denna vecka.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick