Boktips

ultimate_TF

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Kalmar
Hoj
...
Under sommaren hade jag tänkte att läsa lite böcker. Vilka böcker tycker ni jag ska läsa? Vilka böcker är det man "ska" läsa?
 

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
ultimate_TF skrev:
2270948 Under sommaren hade jag tänkte att läsa lite böcker. Vilka böcker tycker ni jag ska läsa? Vilka böcker är det man "ska" läsa?

Om du är lite naturvetenskap/kosmologi/kvantfyski/supersträngteori m.m intresserad ska du läsa "En kortfattad historik över nästan allting". Man blir helt fängslad direkt. Den bästa bok jag någonsin läst. Tyckte det var tråkigt när boken var slut.

http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?ISBN=9172320001
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
"Liftarens guide till galaxen" anser jag alla bör ge en chans.

Just nu är jag inne på 3:e boken i rad med Paulo Coelho. Tycker väl inte om hans böcker så mkt för hans sätt att skriva, utan mer att han tar upp intressanta livsöden & scenarion. Inga jätte bra böcker, men helt ok i brist på annat & "Alkemisten" är ju en klassiker.

edit: Tärningsspelaren måste alla oxå läsa förresten ...men nej, testa inte :D
 

Rohlen

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Umeå
Hoj
Hojlös
ultimate_TF skrev:
2270948 Under sommaren hade jag tänkte att läsa lite böcker. Vilka böcker tycker ni jag ska läsa? Vilka böcker är det man "ska" läsa?

Passande sommarläsning och även en klassiker är ju Den gamle och havet.
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Barrett skrev:
edit: Tärningsspelaren måste alla oxå läsa förresten ...men nej, testa inte :D

:fakta
Fifan den boken asså... startar ev en tråd om den boken en dag men risken finns ju att man blir helt :dummer :crash lr vad man ska kalla det.
Ush vad man känner sig grå när man tänker på den bocken.

Tycker alkemisten var bra skriven men tråkig. Dock möjligt att jag missade något vitalt i den boken.

2 nötcreme och en moviebox är helt hysteriskt rolig om man är född på 70-talet.
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Ge dig på Sture Dahlströms böcker vettja. Kanske Tango för enbenta eller Gökmannen! Suveränt roliga och erotiska (hehe) böcker!

Annars har du ju Ted Simon - Jupiters Travels. En bok med mc-anknytning. Eller Zen och konsten att sköta en motorcykel av Robert M. Pirsig.

Isaac Asimov - Stiftelsen.

Alkemisten tyckte jag var riktigt enkelt skriven, typ som en ungdomsbok, precis som Räddaren i nöden - En annan klassiker. De var bra när jag läste dem första gången (för många många år sedan) men nu i vuxen ålder känns de alldeles för enkelt skrivna.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Allt av William Gibson, börja gärna med Neuromancer.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
General E skrev:
2271333 :fakta
Fifan den boken asså... startar ev en tråd om den boken en dag men risken finns ju att man blir helt :dummer :crash lr vad man ska kalla det.
Ush vad man känner sig grå när man tänker på den bocken.

Tycker alkemisten var bra skriven men tråkig. Dock möjligt att jag missade något vitalt i den boken.

2 nötcreme och en moviebox är helt hysteriskt rolig om man är född på 70-talet.

På det sätter är Tärningsspelaren eller väldigt intressant bok. Väcker ganska många tankar & idéer vilket jag kan tro öppnar dörrar för en själv. Dock ska man ju ta hela boken med en ganska stor nypa salt. Hela boken lär genomsyras av mottot "förstör inte en bra histiora med sanningen" :)

...och på tal om det. Är det någon som läst ngt bok av Marc Brandon Reed? Även kallad "Chopper" med en film uppkallad efter sig med samma namn.

Ang. Alkemisten kan jag bara hålla med Sad Glad. Väldigt simpelt skriven, vilket jag tycker alla Coelho's böcker verkar vara. Men jag har väl en liten förkärlek för den typen av historier som gör att jag trotts allt tycker den får godkänt.
Lite i samma anda. Siddhartha av Herman Hesse. Länge sen jag läste den nu men en bok som jag upplevde som intressant. Om en pojke som söker livets mening under samma levnadstid som Buddha & som oxå hadlar delvis om buddhism.

På tal om Indier & om man vill lära sig lite om konfliktlösning så tycker jag man ska läsa "Gandhi" av Arne Naess
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
DET - Stephen King Väldigt längesedan jag läste den men då var den bra. Även boken Gudfadern är lättläst och bra. Brott och straff om man är sugen på något tyngre. Spigg lättläst och småkul.


EdT:
Zita skrev:
2272088 Eldfödd - Stephen King
:fakta
 
Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Deimos skrev:
2270999 Om du är lite naturvetenskap/kosmologi/kvantfyski/supersträngteori m.m intresserad ska du läsa "En kortfattad historik över nästan allting". Man blir helt fängslad direkt. Den bästa bok jag någonsin läst. Tyckte det var tråkigt när boken var slut.

http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?ISBN=9172320001

I second that! Jag läste den för en månad sedan och började om från början kvällen efter jag läst ut den, så jävla bra var den. Gillar man Illustrerad Vetenskap kommer man ääälska den här boken.

Jag läser den på engelska dock.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
En mörk, åskig kväll borde du ge dig på novellsamlingen 'Omnibus 2' av H.P. Lovecraft. Härligt skrämmande, krypande skräck.
Annars är 'Psykopaten' av Dean Koontz riktigt fängslande eller 'Snare' av Katharine Kerr om du är mer åt SciFi/Fantasy-hållet.
 

IronMike

Guest
Mitt boktips är mitt bokbål 4/7.. Elda böcker, grilla korv, dricka öl å pyssla med sånt som är kul.

:7peta :slicka :fakta :skrattaåt :crash
 

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Halogen skrev:
2272148 I second that! Jag läste den för en månad sedan och började om från början kvällen efter jag läst ut den, så jävla bra var den. Gillar man Illustrerad Vetenskap kommer man ääälska den här boken.

Jag läser den på engelska dock.

Prova även trilogin Stjärnvägar - Rymdljus - Solvindar av författaren Peter Nilsson. De är mer på det filosofiska planet och lite mer svårlästa men otroligt bra.
 

Zandrah

Guest
DaVinci-koden av Dan Brown kan rekommenderas.
Tycker även Traci Lords självbiografi Nattens barn (tror den hette så?!) var en bra bok.
Mitt tips är ju att köpa pocketböcker, smidiga att ha med överallt. Lycka till med läsandet :tummenupp
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Deimos skrev:
2272734 Prova även trilogin Stjärnvägar - Rymdljus - Solvindar av författaren Peter Nilsson. De är mer på det filosofiska planet och lite mer svårlästa men otroligt bra.

Oh, man tackar. Det låter som en bok jag skulle gilla. :banana
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Vad gillar du för typ av böcker då ?


Gudfadern av Mario Puzo var mäkta spännande, dock kan man ju historien och vet hur det skall sluta...

Alkemisten var seg, fick kämpa rätt hårt för att inte lägga ner den.

DaVinci koden var riktigt bra, än av de bästa jag läst.

Nu började jag precis med I cirkelns mitt av Dan Brown, bara kommit ca 50sidor men det känns lovande, mkt spännande.

:tummenupp
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
På tal om tärningsspelaren så läste jag den (och uppföljaren) förra sommaren när jag var ute och seglade med en polare. Det slutade med att vi efter en flaska vin var började rulla tärning om olika saker. Jag hann bla med att bli uppvinschad i masten under segling, fick vara utan lunch etc etc. Rätt kul. Höhö.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top