Bolån - räntans utveckling i framtiden

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Vad är det för branscher som det är så nattsvart i?
T ex techsektorn, mjukvarubolag, produktbolag och offentlig sektor, samt inom tjänstebolag (t ex konsultbolag) som vänder sig till dessa branscher. Byggsektorn, detaljhandeln och restauranger osv. går det ju inte heller direkt bra för.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Tittar man bland konkurser så verkar det vara värst för restaurang och bygg och så har det ju varit ganska länge nu.
Ja, det är väl dessutom branscher där sjunkande omsättning snabbt kan leda till konkurs. Tror vi kommer se en eftersläpning med konkurser i fler branscher och så kommer det nog vara många bolag som visserligen inte går i konkurs, men där tillväxten helt avstannar eller är negativ, vilket också har stor påverkan på Sveriges ekonomi. Värst är väl kanske konsekvenserna för framtiden när man slutar göra investeringar och unga som väljer bort yrken/utbildningar för att de inte verkar leda till jobb men där det sedan blir svår kompetensbrist för företagen när det vänder.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, det är väl dessutom branscher där sjunkande omsättning snabbt kan leda till konkurs. Tror vi kommer se en eftersläpning med konkurser i fler branscher och så kommer det nog vara många bolag som visserligen inte går i konkurs, men där tillväxten helt avstannar eller är negativ, vilket också har stor påverkan på Sveriges ekonomi. Värst är väl kanske konsekvenserna för framtiden när man slutar göra investeringar och unga som väljer bort yrken/utbildningar för att de inte verkar leda till jobb men där det sedan blir svår kompetensbrist för företagen när det vänder.

Riksbanken har presskonferens nu och bedömer att befintliga sänkningar redan har börjat stärka ekonomin i Sverige.

Vet inte om jag håller med, då det enda jag sett stiga är bostadspriserna men men...

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Riksbanken har presskonferens nu och bedömer att befintliga sänkningar redan har börjat stärka ekonomin i Sverige.

Vet inte om jag håller med, då det enda jag sett stiga är bostadspriserna men men...
Om det är något Riksbanken bevisat de senaste åren är det att deras förmåga att se in i framtiden för att kunna välja rätt åtgärder närmast kan liknas med att försöka köra en bil genom att se i backspegeln.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om det är något Riksbanken bevisat de senaste åren är det att deras förmåga att se in i framtiden för att kunna välja rätt åtgärder närmast kan liknas med att försöka köra en bil genom att se i backspegeln.

Precis som alla andra prognosmakare men det är riksbanken som bestämmer styrräntan.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tillväxtprognosen har sänkts för i år och nästa år.
Arbetslösheten stiger, kronan dyker och styrräntan sänks.
Tror 2025 kan bli guppigt...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tillväxtprognosen har sänkts för i år och nästa år.
Arbetslösheten stiger, kronan dyker och styrräntan sänks.
Tror 2025 kan bli guppigt...

Jag tycker allt fortfarande ser ut som en ovanligt lindrig lågkonjunktur.
Det värsta är om inflationen stiger så att riksbanken tvingas höja räntan trots låg tillväxt. Då kan det bli dåligt på riktigt.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA