Bombarrepa Requested!

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
För min del är en "bombarrepa" att sprida välljud på fina landsvägar, lagom mycket för fort så att jag vet att jag kan njuta av middagen efteråt...

Det du beskriver kallas "köra" hos mig.

'Bombarrepa' är verkligen flat out, no mercy, helt hänsynslös jakt på delar av sekunder längs en välkänd och (över)använd sträcka - föregången av en rekrunda där man kollar efter grus, gubbar och gräsligheter.
Verkligen. Jävla. Fort.

Kan tjäna som förklaring för er som tycker att somliga är griniga - vi har helt olika ingång till vad en bombarrepa är.

TS vill höra buller några hundra meter i stadstrafik, förbi studenternas gymanläggning "Fysiken" och sedan är det bra med det. Andra vill slå personbästa längs en kurvig favoritsträcka, och återigen andra vill (hävda) att dom matchat någon annans tid på en välkänd bombarsträcka.

...och somliga vill helst slippa höra om skiten helt och hållet.

Killar - ni som jämställer "bombarrepa" med buller, bludder och smattrande; vad använder ni för ord när det skall gå fort på riktigt? När det är tidtagning inblandat, och när det inte finns några ursäkter för tappade tiondelar?

Edit:
Ordet 'bombarrepa' fanns inte hos oss på västkusten tidigt 80-tal när vi körde Lygnern Runt, men fort gick det - för dom som inte satsat på idiotiska 4-1 system med collector som hängde ner som lama brödburkar under hojen.
Spelar ingen roll hur ballt det låter mellan husen - när originalhojarna steker dig dubbelsidigt i grenen "sväng i svacka"...

När Stockholmsuttrycket 'bomba' blödde igenom här nere hos oss så satte jag direkt ihop det med våra härjningar runt Lygnern.

N.B! Det fanns alltså en tid när man verkligen kunde ladda runt Lygnern, och den enda egentliga hästgården längs sträckan var C-G Lindbergs ständigt pågående katastrof "Eskekärr". Ingen ringde runt och varnade andra längs sjön, och ingen skulle komma på tanken att backa ut bilar eller släp bara för att jävlas. Those were the days.

Idag skulle jag aldrig komma på tanken.
Nej, inte i första hand för att jag har blivit gubbe, utan mer för att sträckan är för tråkig.
För många raka partier, eller sweepers med fri sikt som går att räta till ingenting alls. Där finns några riktigt roliga börjar över krön, som följs av böjar nere i djupa svackor - men dom väger inte längre upp de trökiga transporterna mellan highlightsen.

Jag har hittat svårare sträckor på dessa 35 år. Längre från stan där man inte stör och inte blir störd.
...och hur det låter rör bara mig själv.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Precis och de rIKtiGt hårda grabbarna åker YBR 125 från -06.

Just denna åker det faktiskt en söt 16-årig tjej på, hon skall ta körkort i sommar. Känner du dig mindre kränGt nu? :krama

Faktum kvarstår: de flesta om inte alla raka fyror låter skit. Ju mer desto sämre. Tycker man att det ens påminner om välljud så saknar man helt enkelt referenser. :fakta

ZAPPA55

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2015
Hoj
CBR1000RR SP
Just denna åker det faktiskt en söt 16-årig tjej på, hon skall ta körkort i sommar. Känner du dig mindre kränGt nu? :krama

Faktum kvarstår: de flesta om inte alla raka fyror låter skit. Ju mer desto sämre. Tycker man att det ens påminner om välljud så saknar man helt enkelt referenser. :fakta

Helt ok om hon kör :) Om vi nu pratar raka fyror kan jag hålla med i ganska många fall, men fyror generellt? Nej.

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Hoj
KTM 1290R 2016
Om man behöver få förklarat för sig vad en bombrepa är så vet man heller inte vad en bombrepa är eller varför man lägger en. Inte fan lägger man en för någon annans skull:brynad

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
:va

Förord - Med risk för att låta lite pretentiös och nedlåtande, men jag tar den risken ändå !

Det har hänt så många gånger innan, och kommer att hända så många gånger i framtiden - killar som berättar "hur grymt fort det gick" och "vilken bombarrepa" eller "kommer polisen så bara kuggar jag ner ett hack, de har inte en chans".........sedan ser man dem på motorbanan när de med fuktiga armhålor och svettiga händer köper sig en plats i långsam/medel och kör runt Falken på 62 sekunder !!!

Då brukar jag fråga mig - Varför ligger de och kör som gammelfarmor på motorbanan och är små Rossis på landsväg ? Borde det inte finnas en logik i att göra tvärs om !?!.....Jag fattar ingenting !

För oss som verkligen ÄLSKAR att köra "fort som saaaatan" (på bana dårå) - Ja vi har lärt oss en sak. Det finns alltid en större fisk. Varje gång man "flyttar upp ett steg" så inser man att man är rätt medioker ändå !!! Att vara "snabbast i snabb grupp" är väl trevligt, men det finns alltid någon som är bättre......MÅNGA som är bättre, mycket bättre.

Denna månaden ska jag till Sturup raceway och Anderstorp (förutom onsdagskörningarna på Falkenbergsbanan) - Jag kan sitta och drömma om 1:43:00 tider på Anderstorp.....men det kommer aldrig att inträffa. Extra pinsamt att en del då skulle sätta en 1:43 tid i sömnen (med en Er-6:a). Men så är det....livet är ORÄTTVIST !

Jag får vara nöjd med tider över 1:50:00 - Jag är helt enkelt inte bättre !

Och då slår det mig - MIN "jag kör fort som saaatan" är någon annans "idag tog jag det skitlugnt för det regnade och jag hade feber"

Så.............När denna trådstarten pratar om "bombarrepor" och "smatter vid gassläpp" så möter jag det med en gäspning (bombarrepor) och tänker på felinställda förgasare/spruckna insug som gör att hojen smäller vid gassläpp (inte någon 14.7:1 bensinmix alltså) och en kille som inte är någon "stjärnmekaniker", och dessutom.............han är STOLT över att vara så medioker i garaget.

Men..........kanske går jag in i depån nästa körning på Torpet och är SKITSTOLT över en hög 49:a - Det kommer självklart att stå någon där och gäspa över den tiden......There is always a bigger fish !!!!

Du är härmed inbjuden som tredje chaufför i SEC, perfect match!

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
ZXR750L, R1

Finns inget som får mitt adrenalin att pumpa som en ylande radfyra med öppet system på fullvarv! Men smaken är ju olika. Har ägt en Ducce en gång i tiden. Tycker twinnar låter gott på låga varv men inte alls lika upphetsande som en fyra på höga. Stånkor tänder jag inte alls på och tycker Triumphs triplar låter mindre bra än en gammal hederlig radfyra med "normal" tändföljd.

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Du är härmed inbjuden som tredje chaufför i SEC, perfect match!

Trevligt !

Men vi får se vad laptimern visar för resultat på lördag. Du ska höra av dig till polaren Håkan Berg som satt 1:43:036 på speedstercup i SM Anderstorp och kom tvåa på söndagens race (blev 4:a på lördagen) - Han tog licens förra året (vilket jag alltså saknar) och jag frågade.

- Hur i hel---te lyckades du sätta den tiden !.... det är ju helt sjukt bra ! Du dunkar ju in tider så man snart inte blir impad längre, man blir ju nästan förbannad. Varför kan DU, men inte JAG ?

och får till svar

- Jag vet inte !?! jag bara kör !

Hmmmm - "bara" kör.......Jo visst

Svaret är väl att vissa är naturbegåvningar och andra (jag) får kämpa som små blå.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Helt ok om hon kör :) Om vi nu pratar raka fyror kan jag hålla med i ganska många fall, men fyror generellt? Nej.

Helt rätt. En kamrat har en hottad guldvinge, boxerfyra med egendesignat avgassystem. Den låter så in i helvete bra.:yoparty

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
:va

Förord - Med risk för att låta lite pretentiös och nedlåtande, men jag tar den risken ändå !

Det har hänt så många gånger innan, och kommer att hända så många gånger i framtiden - killar som berättar "hur grymt fort det gick" och "vilken bombarrepa" eller "kommer polisen så bara kuggar jag ner ett hack, de har inte en chans".........sedan ser man dem på motorbanan när de med fuktiga armhålor och svettiga händer köper sig en plats i långsam/medel och kör runt Falken på 62 sekunder !!!

Då brukar jag fråga mig - Varför ligger de och kör som gammelfarmor på motorbanan och är små Rossis på landsväg ? Borde det inte finnas en logik i att göra tvärs om !?!.....Jag fattar ingenting !

För oss som verkligen ÄLSKAR att köra "fort som saaaatan" (på bana dårå) - Ja vi har lärt oss en sak. Det finns alltid en större fisk. Varje gång man "flyttar upp ett steg" så inser man att man är rätt medioker ändå !!! Att vara "snabbast i snabb grupp" är väl trevligt, men det finns alltid någon som är bättre......MÅNGA som är bättre, mycket bättre.

Denna månaden ska jag till Sturup raceway och Anderstorp (förutom onsdagskörningarna på Falkenbergsbanan) - Jag kan sitta och drömma om 1:43:00 tider på Anderstorp.....men det kommer aldrig att inträffa. Extra pinsamt att en del då skulle sätta en 1:43 tid i sömnen (med en Er-6:a). Men så är det....livet är ORÄTTVIST !

Jag får vara nöjd med tider över 1:50:00 - Jag är helt enkelt inte bättre !

Och då slår det mig - MIN "jag kör fort som saaatan" är någon annans "idag tog jag det skitlugnt för det regnade och jag hade feber"

Så.............När denna trådstarten pratar om "bombarrepor" och "smatter vid gassläpp" så möter jag det med en gäspning (bombarrepor) och tänker på felinställda förgasare/spruckna insug som gör att hojen smäller vid gassläpp (inte någon 14.7:1 bensinmix alltså) och en kille som inte är någon "stjärnmekaniker", och dessutom.............han är STOLT över att vara så medioker i garaget.

Men..........kanske går jag in i depån nästa körning på Torpet och är SKITSTOLT över en hög 49:a - Det kommer självklart att stå någon där och gäspa över den tiden......There is always a bigger fish !!!!

Dom där er6orna borde förbjudas :) dom varvar mig i sömnen på alla banor hela tiden!

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird

Påminner mig om Scaniaföraren som uppför hallandsåsen passerade en lite ledsen och bitter Volvo F12 och där Scaniaföraren med sin ruta på glänt kunde höra från Volvon som pustade och suckade att det fattas två, fattas två, fattas två, fattas...... :crash

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Intressant rutt haha, men shiiit, det kräver en snitthastighet på 255 km/h eller högre...

14min37sec = 0,2436 h

62km / X = 0,2436 h
62km / 0,2436 = X
X = 254.5 km/h
Wikipedia säger 273,1 km/h när den kördes ordentligt senaste gången.
Fast nu när jag kollar på det, så säger ju videon 68 km och Google Maps säger 62 km! :skrämd
Vägsträckningen har inte ändrats 6 km!!
Den har max ändrats ett par hundra meter.
Det betyder att en hel generation sporthojåkare har blivit lurade och förda bakom ljuset!!
(Det här är fan SH-Bladet material alltså!!)

Det här MÅSTE vi få rätsida på eller åtminståne köra en bombrepa som motsvarar den uppgivna hastigheten.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!