Bonneville 58 motor?

Statsminister

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Hoj
Suzuki LS650 Custom
Har ev kommit över en Bonneville 58 chopper. Enligt tidigare ägare startar motorn, men läcker mycket olja. Detta är allt jag vet. Nu undrar jag då om det finns någon i Värmland eller i direkt anknytning som kan riva en sådan motor, och åtgärda eventuella fel på vägen... Kan vara Kalle Kula hemma i garaget eller en firma, tips mottages gärna.

Vad, mellan tummen och pekfingret kan en sådan liten operation kosta?

mvh Jonas

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vaddå åtgärda felen?

Den läcker olja precis som en triumph från 58 ska göra.

Om den inte hade läckt olja hade det varit ett fel, men det åtgärdas genom att fylla på mera olja.

Statsminister

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Hoj
Suzuki LS650 Custom
Vaddå åtgärda felen?

Den läcker olja precis som en triumph från 58 ska göra.

Om den inte hade läckt olja hade det varit ett fel, men det åtgärdas genom att fylla på mera olja.

Jaha, där ser man. Hur mycket olja kan man förvänta sig att en sådan skall läcka under optimala förållanden då?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jaha, där ser man. Hur mycket olja kan man förvänta sig att en sådan skall läcka under optimala förållanden då?

Mycket, det och det undermåliga elsystemet var det enda dom var kända för.

Men visst, dom går att få bättre, och har hojen stått länge så är det ingen dum idé att låta någon kunnig gå igenom den.

Jag har dock ingen koll på vem i dina trakter som är duktig på den typen av jobb, förut fanns en firma som hette något med BrittishRacing eller något ditåt, som hade väldigt bra rykte, men det är många år sedan.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Er det en dum maskin att satsa på om man inte älskar att skruva själv? Är det 6 volts elsystem?

Mjo, det skulle jag nog säga, det är ingen åkmaskin som man byter olja på och sedan åker en hel sommar på, men samtidigt är så gamla motorer sjukt lättskruvade, och du kommer att lära dig efterhand.

Sen är ju utseendet helt rätt för en bushoj/eurochopper.

Men jag är inte rätt snubbe att diskutera den här motorn med, jag har aldrig haft någon själv utan baserar mitt blygsamma kunnande på vad jag genom åren har läst mig till och ytligt bekanta.

Jag är inte avskräckt från att äga trajja, men jag skulle nog inte ha en som brukshoj.

EDIT: Jo, det är med största sannorlikhet 6V, men det har nyss kommit ut en snygg orginalliknande 12V generator på marknaden, så det går alltid att byta.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Er det en dum maskin att satsa på om man inte älskar att skruva själv? Är det 6 volts elsystem?

Äldre engelska moppar kräver en hel del kärlek jämfört med moderna där man byter olja en ggr om året och trycker på knappen när det skall starta. De går dock att få rimligt oljetäta och tillförlitliga om den som sätter ihop den vet vad han sysslar med...

Har dessvärre noll koll på firmor uppe i de värmländska skogarna...

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
För att citera (eller kanske travestera) en beskrivning av hojtyper från Bike
någon gång för länge sedan:

Den brittiska hojtypen:

Den olja som rinner ut under natten samlas i kaffeburkar för att hällas tillbaka
påföljande morgon.

Mvh,
Ingvar

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Hoj
Muz 718cc
Thomas på P&B är väl en firman som du kan höra efter med. Visseligen inte i värmland men kunnig i ämnet.
P & B MC-Delar
Telefon: 0302-438 77 Besöksadress Skäfthultsvägen 3 443 74 Sjövik Fax: 0302-430 41

Statsminister

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Hoj
Suzuki LS650 Custom
Tack för eran input. Jag har nog konstaterat att detta projekt skulle bli mig övermäktigt, då jag inte direkt älskar att skruva. Får helt enkelt höja min budget, och kika på något lite mer modernt.

mvh

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tack för eran input. Jag har nog konstaterat att detta projekt skulle bli mig övermäktigt, då jag inte direkt älskar att skruva. Får helt enkelt höja min budget, och kika på något lite mer modernt.

mvh

Det var ju lite synd, då jag som sagt gillar allt gammalt oavsett om det ens någonsin har varit bra grejor.
(och trajjan var på sin tid bra, det är bara det att den tiden var för 50 år sedan)

Jag tycker att du ska köpa bygga om du har en hoj till så att du inte står helt utan hoj när vädret är som bäst, och givetvis känner att du har en rimlig chans att ro hem projektet.

Skulle du inte orka hela vägen så går det ju att sälja det som projekt när du har tröttnat, dom kan ju som sagt bli sjukt charmiga.

http://www.blocket.se/vasterbotten/Triumph_Chopper__54_26206477.htm?ca=2&w=1

Den där skulle jag älska att äga!

Statsminister

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Hoj
Suzuki LS650 Custom
Det var ju lite synd, då jag som sagt gillar allt gammalt oavsett om det ens någonsin har varit bra grejor.
(och trajjan var på sin tid bra, det är bara det att den tiden var för 50 år sedan)

Jag tycker att du ska köpa bygga om du har en hoj till så att du inte står helt utan hoj när vädret är som bäst, och givetvis känner att du har en rimlig chans att ro hem projektet.

Skulle du inte orka hela vägen så går det ju att sälja det som projekt när du har tröttnat, dom kan ju som sagt bli sjukt charmiga.

http://www.blocket.se/vasterbotten/Triumph_Chopper__54_26206477.htm?ca=2&w=1

Den där skulle jag älska att äga!

Ja den trajjan ser riktigt najs ut. Men jag känner nog mig själv tyvärr. jag skulle nog inte ro i hamn det. Som sagt, tack så mycket för input.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS