Boostbootle på kina-moto ???

Thompada

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2004
Hoj
Wildstar 1600 & en Dominator ...
Boostbottle på kina-moto ???

:va :va :va
Finns det nån som kan förklara hur en Boostbootle fungerar och vad som styr om hur den ska se ut/vara utformad... med nipplar, slang o flaska/burk för att uppnå bästa resultat :confused:

- kan man ha samma storlek/volym till 39cc som till 48,5cc ? :va

- räknar man ut volymen ? :va

-spelar det nån roll var på insuget den placeras ? :va

gärna nån bild... :Bugar

Väntar förresten på en fulldämpad "minimotard"... ja jaa visseligen en "budget-variant, men ändå...Att ha lite kul med de andra gubbarna som åker hobbex-roadracers... :D :banana :yoparty

Last edited:

Kung Pumba

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Inget än.
Finns ett program vid namn bimotion som kan räkna ut detta, vet dock inte var du kan ladda ner det.

Du kan inte ha samma storlek till olika cylindervolymer. I bimotion räknar du ut hur stor flaskan ska vara, hur stora nipplarna ska vara och hur lång slangen ska vara. Man får också välja vilket varvtal boxen ska "kicka in" på.

Ger du mig slaglängd och diameter på kolven samt vilket varvtal du vill att den ska gå in på så kan jag räkna ut en box åt dig.

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
Svarta faran
i bimotion står det att nippeln ska vara minst 6 mm...mitt tips är att skaffa en nippel som är minst 10 mm för att få ut maximal effekt. Slangens läng räknar du ut i bimotion, det som styr slangens läng är storlekne på boxen och vid vilket varvtal du vill att den ska kicka in.

boxen ska placeras ovanför förgasaren och nippel ska placeras på sidan eller ovanpå insuget

Thompada

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2004
Hoj
Kung Pumba skrev:
Finns ett program vid namn bimotion som kan räkna ut detta, vet dock inte var du kan ladda ner det.

Du kan inte ha samma storlek till olika cylindervolymer. I bimotion räknar du ut hur stor flaskan ska vara, hur stora nipplarna ska vara och hur lång slangen ska vara. Man får också välja vilket varvtal boxen ska "kicka in" på.

Ger du mig slaglängd och diameter på kolven samt vilket varvtal du vill att den ska gå in på så kan jag räkna ut en box åt dig.

Hej!

jag har tänkt att ha den på min minimotard...
( GS 315B / www.langeshobby.se, som jag ska montera dit en 48,5cc motor från www.superbilligt.se ) o tänkte få lite bättre snurr på... :tummenupp

MEN det kan ju vara nyttigt att veta om volymen till bägge två motorstorlekarna... :D

sen vid vilket varvtal... Hmm... borde väl ligga där motor har som bäst vridmoment eller ???

// Thompa

Kung Pumba

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Inget än.
Problemet med nippeln uppkommer då insuget är nästan helt platt så en 10mm nippel som man igentligen bör ha lär inte alls få plats.

Det räcker inte att du ger mig cylindervolym, ska jag räkna ut en så får du ha mått på slaglängden och kolvdiameter. Att veta när den ska kicka in är ganska svårt då iallafall jag inte har en aning om vilket varvtal effekten kommer på, den ska heslt kicka in innan det så man får det extra lilla vridet från botten.

Kung Pumba

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Inget än.
Lindén skrev:
Lägga in hjärnan???
I vad :confused:
Saltlag, marinad, olja...?

Kanske författaren som skulle lägga i hjärnan innan käften :hihi

Har du något problem med min signatur eller har jag skrivit något galet?

Förklaring tack :7peta

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Boostbottle..

sen vid vilket varvtal... Hmm... borde väl ligga där motor har som bäst vridmoment eller ???

Nej inte alls............

Så här funkar den...: Den jämnar ut ogynsamma tryckpulser orsakade av expantionkammaren innan den börjar dra...

Det betyder att motorn dämpar ut vissa frekvensfenomen och därmed ger en förbättrad gång på motorn i låg och liiiiite mellarregistersområdet.
Närväl pipan har tagit tag och börjar dra så finns det ingen nytta mer med burken.

Bäst är att använda 12 mm slang.

MVH
Roffe

Hesse

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
Honda 750F
Thompada skrev:
Hej!

( GS 315B / www.langeshobby.se, som jag ska montera dit en 48,5cc motor från www.superbilligt.se ) o tänkte få lite bättre snurr på... :tummenupp

MEN det kan ju vara nyttigt att veta om volymen till bägge två motorstorlekarna... :D

// Thompa

Hallå!
Det sitter en 49cc på GS 315B,varför byta motor då????
(jag hitta på sidan på minimotarden gs 315a som du hade bild på ett annat
innlägg)
Mvh en som ska köpa en minimotard.

mp_87

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
KTM 640 sm
Av mina moppeerfarenheter osv. så är det helt waste of time att göra och sätta på en boostbottle.. Hade det på någon scooter, ingen skillnad..
Sen snackar jag dagligen med en kille från holland, som håller på extremt mycket med trimning av scootrar (2-taktsmotorer osv.) och han säger att det är bara skit :) .
Puss

Hesse

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
Honda 750F
Minimotarder

Thompada skrev:
Hej!

// Thompa

Hej igen!
Vad var det som avgjorde att du valde GS 315B? Jag har suttit och jämfört minimotarderna som Minimotocenter o Langeshobby säljer.Dom ser EXAKT likadana ut.Det är endel uppgifter som
skiljer som tex.
Minimotocenter Langeshobby
1. 8" hjul 6.5 hjul
2. max 65 km/h max 40-50 km/h
3. 39cc 49cc
4.max last 90kg 75kg

Men jag funderar om det inte är samma sorts cyklar allifall.
Hjälp!!
Vilken ska man välja?? :confused:
Är det någon som kan ge något svar på detta. :Bugar

Mvh En som ska köpa en minimotard.

Thompada

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2004
Hoj
Hesse skrev:
Hallå!
Det sitter en 49cc på GS 315B,varför byta motor då????
(jag hitta på sidan på minimotarden gs 315a som du hade bild på ett annat
innlägg)
Mvh en som ska köpa en minimotard.

Hej !

hur vet du att det är 49cc och inte 39cc ???
-man ska inte tro allt man läser...

MEN OM... det redan sitter en 49cc på GS315B:n...
så har jag en extramotor... :tummenupp

/Thompa

Thompada

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2004
Hoj
VRM Roffe skrev:

Nej inte alls............

Så här funkar den...: Den jämnar ut ogynsamma tryckpulser orsakade av expantionkammaren innan den börjar dra...

Det betyder att motorn dämpar ut vissa frekvensfenomen och därmed ger en förbättrad gång på motorn i låg och liiiiite mellarregistersområdet.
Närväl pipan har tagit tag och börjar dra så finns det ingen nytta mer med burken.

Bäst är att använda 12 mm slang.

MVH
Roffe

Hej Roffe!

Hmmm.... okey!
har du möjligen nån anning om volymen på slang & flaska :va :va :va
och om man bör tänka på nåt speciellt vid tillverkning & montering... :confused:

/Thompa

Hesse

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
Honda 750F
Thompada skrev:
Hej !

hur vet du att det är 49cc och inte 39cc ???
-man ska inte tro allt man läser...

MEN OM... det redan sitter en 49cc på GS315B:n...
så har jag en extramotor... :tummenupp

/Thompa

Hej!!
Det har du rätt i. :)
Och en extramotor är alltid bra att ha.
Mvh Hesse

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Boostbottle

Thompada skrev:
Hej Roffe!

Hmmm.... okey!
har du möjligen nån anning om volymen på slang & flaska :va :va :va
och om man bör tänka på nåt speciellt vid tillverkning & montering... :confused:

/Thompa

Tjena!
För att få en sån här burk att fungera måste man köra en del parametrar och beräkna volym mm.

Dock som en fingervisning.. ca 2 dl samt ca 10 slang. till en 50 cc motor.

Komentar till moppekillen lite högre upp..

Dom flesta snubbar som åker trimmat kör sällan på dom varven som burken jobbar på, så därför känner dom inte om det ger mer effekt.

Om man har rätt inställt alla grejor så syns det på bromsbänken.

MVH
Roffe
:tummenupp

Thompada

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2004
Hoj
VRM Roffe skrev:
Tjena!
För att få en sån här burk att fungera måste man köra en del parametrar och beräkna volym mm.

Dock som en fingervisning.. ca 2 dl samt ca 10 slang. till en 50 cc motor.

Komentar till moppekillen lite högre upp..

Dom flesta snubbar som åker trimmat kör sällan på dom varven som burken jobbar på, så därför känner dom inte om det ger mer effekt.

Om man har rätt inställt alla grejor så syns det på bromsbänken.

MVH
Roffe
:tummenupp

Tjena Roffe!

tack för ditt svar...

låter som om "den" kanske skulle kunna hjälpa mig med att få lite mer kraft ur svängarna... där smågrabbarna är kvickare än mig...

men efter att ha tittat på "insugningröret" ca 1,5cm långt... så blir det tal om microkirurgi/urmakeri för att få in en 10mm nippel...
men som de heter: allt går bara man vill.. så jag ska väl försöka få till nåt.

sen då till motorn jag beställde från www.superbilligt.se
(850:- + frakt 135:- = 985:- = billigt :tummenupp )
den ser exakt likadan ut som motorn jag har, förutom förgasaren som ser minst sagt mysko ut... :va

ALLA TRIMTIPS VÄLKOMNA !!! :D

/Thompa

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad