Boosted Boards

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Jag kan ju knappast vara ensam på det här forumet om att ha en förkärlek till alla möjliga sorters transportmedel (MC, (sport)bilar, snowboard, longboard, MBT, Wakeboard osv.)

http://www.youtube.com/watch?v=IWV8irg64oM

Motor power - 2000W
Top speed - around 20 mph (32 km/h)
Range - 6 miles (1 mil)
Maximum grade - 15%
Charge time - 2 hours
Battery - Lithium ion
Weight - between 12 and 15 pounds (5-7 kg)

pris = 1299 USD, cirka 8400 kr plus frakt & tull/moms. Leverans till hösten.
Personligen hade jag tänkt försöka hålla mig till våren 2014 och kanske förhoppningsvis en ännu bättre version 2 av alltihopa :)

http://www.boostedboards.com/

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kul ide och det vore ball om den slog MEN den funkar nog bäst för yngre personer, som tyvärr inte har så mycket pengar.

Skulle vara ball om det togs fram en el-pryl för korta transporter (några mil) som verkligen kunde bli bred.
En Segway kostar 50-80k vilket är på tok för mycket för att nå en bred marknad. Tror folk kanske är beredda att betala 10-20k för en sån här grej.

Idag, för att transportera sig själv i en bil, så måste ju bilen transporteras också vilket är typ ett ton dödvikt vilket verkligen är resursslöseri.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Hade jag åkt kommunistiskt hade jag lätt övervägt de, är ju samma pengar som cykel men går att kombinera med tåg.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
En eldriven skateboard byggde jag för några år sedan. Med bilbatteri och vindrutetorkarmotor. Tanken var att använda den i kulvertsystemet under skolan och sjukhuset.
Ledsnade på projektet när batteriet läckte lite syra vilket löste upp halva brädan.

Kul uppfinning ändå. Fast jag väntar på skor med utfällbara, eldrivna små hjul.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
En eldriven skateboard byggde jag för några år sedan. Med bilbatteri och vindrutetorkarmotor. Tanken var att använda den i kulvertsystemet under skolan och sjukhuset.
Ledsnade på projektet när batteriet läckte lite syra vilket löste upp halva brädan.

Kul uppfinning ändå. Fast jag väntar på skor med utfällbara, eldrivna små hjul.

Med tanke på dagens batterier och borstlösa motorer borde det inte vara särskilt svårt att göra en förhållandevis billigt.
Det som är pill med lär väl vara fjärrstyrningen och att göra det hela snyggt.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Med tanke på dagens batterier och borstlösa motorer borde det inte vara särskilt svårt att göra en förhållandevis billigt.
Det som är pill med lär väl vara fjärrstyrningen och att göra det hela snyggt.
Är den bara till för frakta-arslet-transport och inga trick så kan man nog nöja sej med snöre och handkontroll.
Kombinera gärna med dödmansgrepp så inte gashäng orsakar att en förarlös bräda torpederar någon stackars oskyldig mottrafikant. :banana

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Allt man behöver finns ju till rc-fordon, även "fjärrkontrollen". Vill man ha den smidig är det bara att sno elektroniken från radion och montera i ett smidigare handtag.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Jag har sätt betydligt billigare sådana, google är ju full av länkar till electric skateboard. Vikten är väll det som är speciellt med denna. Jag hade gärna haft en bräda men vet inte riktigt till vad.

Edit: Det var iofs inget som hindrade mig från att köpa en 3d-skrivare så blir kanske nåt sånt här också nån gång :).

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag har sätt betydligt billigare sådana, google är ju full av länkar till electric skateboard. Vikten är väll det som är speciellt med denna. Jag hade gärna haft en bräda men vet inte riktigt till vad.

Edit: Det var iofs inget som hindrade mig från att köpa en 3d-skrivare så blir kanske nåt sånt här också nån gång :).

Finns ett gäng på youtube, men dom är en 1 dm höga och tunga.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ja några BL motorer från en RC-bil komplett med elektronik och batterier men kopplat till brädans däck.
Smart dock att ha bromskraftåtervinning så när man laddat ur skiten att ta sig uppför backen så kan man ladda batterierna på vägen ner.

Går ju även ha ett gäng batterier i ryggsäcken så man kan vara ute och glida en hel dag.

Jag skulle absolut kunna se nyttan i detta fordon. Är ju student i Halmstad så att kunna rulla till skolan och ta med mig brädan in på föreläsning, eller snabbt och smidigt rulla ner till stranden på sommaren. Eller bara glida in till stan en solig dag.

Och en slags dödmansgrepp är ju inbyggt även det i RC bilar så när de förlorar kontakt med radion är servon inställd på att bete sig på ett visst sätt.

Fan nu blev jag ju sugen på att ge mig på ett sånt här projekt själv...undrar om tjejen märker om jag tar hennes longboard.. :näsblod

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Lätt! Säg ett 150 A fartreglage och 6 cells lipo så kan den mata ut effekt motsvarande 5 hk till elmotorn. Tror inte du vågar ställa dig på en skateboard med 5 hk....

Trefligt, men det borde ju gå att ha något mjukt start/stoppreglage och en maxhastighet på 15km/h borde ju räcka, vilket borde ge längre drifttid :)

En polare hade en terrängvariant med bensinmotor, men vågade aldrig ställa mig på den då polarna flög i dikena :hihi

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Trefligt, men det borde ju gå att ha något mjukt start/stoppreglage och en maxhastighet på 15km/h borde ju räcka, vilket borde ge längre drifttid :)

En polare hade en terrängvariant med bensinmotor, men vågade aldrig ställa mig på den då polarna flög i dikena :hihi

Finns inbyggt "mjukstart" i fartreglagen, ställbar.

Och man lär ändå vara tvungen växla ner motorn för att den inte ska gå för varm. Men det minskar ju inte antalet hk...

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Kul ide! Men känns som att om de vill nå ut till "vanligt" folk skulle de byggt på en scooter/sparkgrejen vad de nu kan heta? Tror de känns lättare att våga prova med ett litet handtag att styra med. Blir då fortfarande portabelt och man kan ta med den på bussen.

Hitta! "goped" ser ju jäkligt tung och klumpig ut. Finns potential att utveckla vidare på.
http://www.blimo.se/BLIMO_El-gopeder/BLIMO_El-goped_120_W

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...