Boot problem. Hilfe!

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Bror fick min gamla burk och ska därför formatera hans nuvarande.
Det är nu problemen kommer.

Körde över min burk och formaterade den hos honom med XP SP2 Pro. Nemas problemas, funkade felfritt.

Sen skulle jag göra samma sak med hans gamla burk men det gick åt helvet.
Hans CD läsare verkade sjunga på sista valsen och spottade ut skivan efter installationen i BIOS (fas 1) när den skulle starta upp XP och slutföra installationen.
Mekade ur ena CD läsaren i min gamla burk och kopplade in den och skulle göra samma sak men då skiter det sig.
Jag installerar XP utan problem (fas 1), men sedan när den ska starta om datorn och fortsätta med fas 2 så kommer jag bara tillbaka till fas 1 och installera XP igen som jag redan gjort. :confused:

Har inställt i BIOS att den ska boota från CD läsaren (vilket ju går bra) men varför fortsätter den inte med installationen av XP efter att första fasen är avklarad?

Har testat att ta ut cd-skivan när den ska starta om från avklarad installation, men får då meddelandet "BOOT FAILURE, yada yada, INSERT DISC AND PRESS ENTER".

Vad är det som är tokigt?

Mvh Jonathan

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
ja du det var inte lätt att komma på bara så där, den går bra under blåa installationsfasen när den kopierar filer osv.? är det fler diskar i PCn?, IDE, SCSI blandat?

DrSwizz

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
-
Är det inte "bara" XP:s installation som inte fungerar ska med den datorn?

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
ja du det var inte lätt att komma på bara så där, den går bra under blåa installationsfasen när den kopierar filer osv.? är det fler diskar i PCn?, IDE, SCSI blandat?

Det går utmärkt då ja. Det är när den fasen är avklarad och han ska starta om datorn för att fortstätta installationen i "XP:s" läge den bara kommer tillbaka till installationsfasen jag precis avklarat felfritt.

Det är en relativt gammal burk (5 år kanske), det sitter två HDD:s i den. Så jag är nästan helt säker på att det är IDE diskar som är monterade.

En sak till, om det har någon betydelse, är att första gången jag försökte installera med den kassa CD läsaren som spottade ut skivan och försörde allt så såg jag båda diskarna när jag skulle välja vilken enhet jag ville installera XP på.

Men sedan när jag bytte läsare och skulle testa igen så var den ena disken borta ur listan och det som syndes var:

C: med en storlek på nästan 40Gb.

Partinerat utrymme med en storlek av 8 MB.

Den andra disken som också låg på 40 GB var alltså borta.

Fattar noll. :gnissla

Är det inte "bara" XP:s installation som inte fungerar ska med den datorn?

Har testat två olika diskar att boota med och det är samma symptom med båda.
Har installerat XP med båda dom cd skivorna utan problem på andra datorer så det är inte dom det är fel på iaf.

Last edited:

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Börja med att kolla så att allt är ok i Bios, ställ sedan in att du har cd/dvd som första bootningsbara enhet och sen den hdd som du ska installera os:et på som sekundära bootningsbara enhet. Låter som att du har fel där.

Kolla även IDE och Molex kablarna så att allt sitter som det ska, ta ut och sätt in på nytt brukar vara bästa sättet :)

Funkar det fortfarande inte så hämta släggan, banka lite på skiten, även om det inte funkar efter det så känns det iaf bättre :tummenupp

DrSwizz

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
-
Du har inte råkat få en master/slave-konflikt när bytte CD-läsare?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK

Men sedan när jag bytte läsare och skulle testa igen så var den ena disken borta ur listan och det som syndes var:

C: med en storlek på nästan 40Gb.

Partinerat utrymme med en storlek av 8 MB.

alltså 2st fysiska diskar? och inte 2 partitioner?

är det en fysisk disk, radera bägge partitionerna i installationsprogrammet och skapa EN ny partition och kör sen

är det 2 st fysiska diskar, ryck ur den minsta se till att den är master = se till att den sitter rätt på IDE kabeln och jumpern på disken sitter på master + spara i bios, installera XP, sen kan du sätta i andra disken igen och fixa med master/slave jumper/bios så dyker den upp i XP

OBS! såklart förmodar jag att du kan radera allt som finns på diskarna som håller på med, inga gamla filer/bilder osv. blir kvar

nja, brukar vara 2 st IDE interface va?

Last edited:

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)

Vem vet, han kanske är så pass duktig så att han kör system disken på ena ide'n och den andra hdd'n på den andra, man får ju faktiskt grymt mkt bättre prestanda med ide diskarna då istället för att skicka informationen fram å tebax på samma kabel = SEEGT!

DrSwizz

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
-

är det en fysisk disk, radera bägge partitionerna i installationsprogrammet och skapa EN ny partition och kör sen

är det 2 st fysiska diskar, ryck ur den minsta se till att den är master = se till att den sitter rätt på IDE kabeln och jumpern på disken sitter på master + spara i bios, installera XP, sen kan du sätta i andra disken igen och fixa med master/slave jumper/bios så dyker den upp i XP

OBS! såklart förmodar jag att du kan radera allt som finns på diskarna som håller på med, inga gamla filer/bilder osv. blir kvar

Två interface med 2HDD + en CD-läsare är tillräckligt för att skapa en konflikt.
Att en HDD "försvann" när han bytte CD-lläsare indikerar att det kan ha uppstått en konflikt (BIOSen brukar kunna reagera så i nyare datorer när det är en konflikt).

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK

Att en HDD "försvann" när han bytte CD-lläsare indikerar att det kan ha uppstått en konflikt (BIOSen brukar kunna reagera så i nyare datorer när det är en konflikt).

enkelt jonathan, ryck kablarna till CD spelaren när du kört första installationsfasen och boota och prova, jag är dock 99,5% säker på att det inte är felet eftersom han får felmeddelande, låter som den försöker boota på en partition/disk som inte har bootrecord

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3164332 enkelt jonathan, ryck kablarna till CD spelaren när du kört första installationsfasen och boota och prova, jag är dock 99,5% säker på att det inte är felet eftersom han får felmeddelande, låter som den försöker boota på en partition/disk som inte har bootrecord
Tror han pratar om att ena disken har försvunnit när han kommer in i installationsprogrammet.

Felmeddelandet ÄR för att bios inte hittar någon MBR på den disk som den ska boota ifrån.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Börja med att kolla så att allt är ok i Bios, ställ sedan in att du har cd/dvd som första bootningsbara enhet och sen den hdd som du ska installera os:et på som sekundära bootningsbara enhet. Låter som att du har fel där.

Kolla även IDE och Molex kablarna så att allt sitter som det ska, ta ut och sätt in på nytt brukar vara bästa sättet :)

Funkar det fortfarande inte så hämta släggan, banka lite på skiten, även om det inte funkar efter det så känns det iaf bättre :tummenupp

Ska kika på det där! Släggan lämnar jag nog hemma då det inte är mina grejer. :hihi

Hmm. Det kan jag inte svara på riktigt. Dock en skum sak är i början när man startar burken. Då letar han efter de fysiska hårddiskarna men hittar inga såsom jag fattat det.

Ska kika på master/slave byglingen på de båda.

Men inte kan väl CD-läsaren störa HDD:sarna :confused:

Det är två fysiska diskar.

Ah där sa du något. Grejen är att det finns data på den ena (EJ C:) som helst inte får gå förlorad. Och det är den disken som ej syns när jag ska installera XP.

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK

Men inte kan väl CD-läsaren störa HDD:sarna :confused:

alltså kan vara så att din CD spökar till det, har du varit in i BIOS och sparat din nya CD ? jumper/kabel rätt?, ryck ur den efter första installation, gå in i bios spara ny config, boota, funkar det inte då så är det formatering/partitionering i installationsprogrammet som gäller samt bara en fysisk disk.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Vem vet, han kanske är så pass duktig så att han kör system disken på ena ide'n och den andra hdd'n på den andra, man får ju faktiskt grymt mkt bättre prestanda med ide diskarna då istället för att skicka informationen fram å tebax på samma kabel = SEEGT!

Skriv helst inte orden "duktig", "dator" och mitt namn i samma mening. :hihi

Nä, jag har iof inte kollat så noga i chassit så jag var smått trött/stressad, men har för mig att diskarna satt kopplade med en och samma IDE kabel. Datorn i sig är seg som fan iaf.

alltså kan vara så att din CD spökar till det, har du varit in i BIOS och sparat din nya CD ? jumper/kabel rätt?, ryck ur den efter första installation, gå in i bios spara ny config, boota, funkar det inte då så är det formatering/partitionering i installationsprogrammet som gäller samt bara en fysisk disk.

Det trodde jag inte ens kunde hända. :hihi

Men det är mycket möjligt som du säger. Ska testa att rycka ur IDE kabeln till ena disken och försöka installera XP igen, går inte det gör jag som du föreslår ovan!

Jumprarna (jäkla konstigt ord) har jag ej kikat på. Men diskarna bör ju vara rätt byglade som dom var innan.

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Kan ju ävenvara antivirus-skyddet i BIOS (som går att slå av) som vägrar XP att skapa/skriva en ny bootstrap på diskens första sektor.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Det löste sig sa hon som sket i vasken! :tummenupp

Ryckte bort disken där jag hade datan som jag ville spara, satte i BIOS att den skulle boota från CD i första hand och HDDn i andra. Funkade felfritt.

Men så kom ett litet problem ändå. Satte i den andra disken i burken och skulle upprätta ett nätverk (som jag är så jävla grym på numera :rolleyes: ). Men jag gick lite bet där.

Slog av alla brandväggar och dylikt.
Skrev manuellt in IP på båda nätverkskorten (168.192.0.1 & 168.192.0.2).
Körde guiden "att upprätta ett litet hemnätverk" på båda datorerna.

Delade ut disken med datan på i den ena datorn, delade också ut disken jag skulle föra över till för säkerhets skull.

Försökte sedan att pinga men hittade inte den andra datorn i nätverket.

Den här gången beror det inte på Norton iaf eftersom båda burkarna är nyformaterade med XP SP2 Pro.

Jag hade bara tillgång till en skärm/mus/tangentbord så jag kunde ej se vad som hände på den andra burken medan jag opererade.
Är operativet tvunget att vara igång på båda datorerna för att det ska fungera?

Kom på att datorn utan tangentbord/mus/skärm bara kommer till "dosläge" eller vad man ska kalla det med felmeddelandet om att inget tangentbord är ipluggat.

Men det kanske inte spelar någon roll ?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK

Kom på att datorn utan tangentbord/mus/skärm bara kommer till "dosläge" eller vad man ska kalla det med felmeddelandet om att inget tangentbord är ipluggat.

Men det kanske inte spelar någon roll ?

guru, såklart det inte går att pinga den datorn om den fastnar där...., den måste ju ladda xp med ip-stack osv., går att ställa in i bios, "do not check keyboard status" eller nåt så startar xp

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
guru, såklart det inte går att pinga den datorn om den fastnar där...., den måste ju ladda xp med ip-stack osv., går att ställa in i bios, "do not check keyboard status" eller nåt så startar xp

Fett mannen. Men bror skulle fiCksa en extra uppsättning skärm osv. så då fiCksar det sig ju. :)

Här har ni en virtuell whiskey att dela på som hjälpt till i tråden. :tummenupp

:Jameson

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...