Bor Du I Ystad Eller I Närheten?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
WetWilly skrev:
2176829 klart du inte kommer få nån räkning i efterhand.
Sorry, men det är ett förklaringsmisstag. Om man borde insett att det är fel på priset så får man snällt betala "rätt" pris i efterhand. Preem kan vara schyssta och låta er slippa betala det korrekta priset. Men kräver de er på pengar så är ni rökta. Tyvärr...

Sorry att behöva vara den som förstör den goa stämningen, men det kan vara bra att veta för er som tänkt åka dit.

Vanish skrev:
Dom kan inte komma i efterhand o säga: nääää du måste betala för fullt pris ...
De kan faktiskt det...

Edit: tanka med sedlar om det går. Då blir det svårt att identifiera den man skall kräva på mellanskillnaden.

Edit 2: Vad fan är det jag skriver om sedlar... Tänk på att det inte är schysst mot den som driver macken. Det kan inte vara så roligt för honom att komma imorgon eller på måndag och upptäcka att en massa folk har tankat för 2 kr litern bara för att han har begått ett enkelt misstag. Det är inte schysst!

Last edited:

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Bingo skrev:
2177269 Sorry, men det är ett förklaringsmisstag. Om man borde insett att det är fel på priset så får man snällt betala "rätt" pris i efterhand. Preem kan vara schyssta och låta er slippa betala det korrekta priset. Men kräver de er på pengar så är ni rökta. Tyvärr...

Sorry att behöva vara den som förstör den goa stämningen, men det kan vara bra att veta för er som tänkt åka dit.

De kan faktiskt det...

Edit: tanka med sedlar om det går. Då blir det svårt att identifiera den man skall kräva på mellanskillnaden.
En kompis gjorde samma här hemma, rättegången friade han och hans polare så du har fel...

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Blå R1 skrev:
2177288 En kompis gjorde samma här hemma, rättegången friade han och hans polare så du har fel...
Intressant, var det lika uppenbart fel pris som i detta fallet?

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Bingo skrev:
2177269 Sorry, men det är ett förklaringsmisstag. Om man borde insett att det är fel på priset så får man snällt betala "rätt" pris i efterhand. Preem kan vara schyssta och låta er slippa betala det korrekta priset. Men kräver de er på pengar så är ni rökta. Tyvärr...

Så det du säger är att en tex. en bensinmack kan låta kunder tanka bensin för 12kr/litern och sedan 1 veckan senare kräva kunderna som om värdet skulle vara 20kr/litern ?
Alltså rakt av kräva kunderna på 20kr/litern med motivering att den politiska situationen i arabvärlden är ostabil och att kunderna borde vara medvetna om att det korrekta priset var 20kr/litern ???

Om jag tankte på macken nere i Ystad och sedan fick en efterräkning av Preem så skulle jag aldrig betala, enda sättet vore om tingsrätten i så fall dömde till Preem's fördel.

Men till vilken motivation?, Tanka på Preem men du måste räkna med att du kan bli stämd om du inte inser att bensinpriset är för lågt ?

Inressant fråga är också när ett bensinpris är orimligt lågt ?
Är det vid 11kr, 10kr, 9kr, 8kr.....

En ganska så individuell uppskattning alltså, de som tankat vid Preem i Ystad kanske har den personliga åsikten att 2kr/litern INTE är för lågt och en medveten olaglig handling kan alltså inte styrkas.

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
burner skrev:
2177385 Så det du säger är att en tex. en bensinmack kan låta kunder tanka bensin för 12kr/litern och sedan 1 veckan senare kräva kunderna som om värdet skulle vara 20kr/litern ?
Alltså rakt av kräva kunderna på 20kr/litern med motivering att det politiska situationen i arabvärlden är ostabil ???

Om jag tankte på macken nere i Ystad och sedan fick en efterräkning av Preem så skulle jag aldrig betala, enda sättet vore om tingsrätten i så fall dömde till Preem's fördel.

Men till vilken motivation?, Tanka på Preem men du måste räkna med att du kan bli stämd om du inte inser att bensinpriset är för lågt ?

Inressant fråga är också när ett bensinpris är orimligt lågt ?
Är det vid 11kr, 10kr, 9kr, 8kr.....

En ganska så individuell uppskattning alltså, de som tankat vid Preem i Ystad kanske har den personliga åsikten att 2kr/litern INTE är för lågt och en medveten olaglig handling kan alltså inte styrkas.
Nej, jag säger inte att de kan kräva dig på 20 kr/liter nästa vecka. Det jag säger är att om man borde insett att priset är felsatt så kan man inte räkna med att slippa betala ett "korrekt" pris. Skälet är givetvis att exempelvis mackägare skall slippa bli ruinerade bara för att de gör ett enkelt fel. Folk skall inte kunna utnyttja deras misstag.

Visst är det en bedömningsfråga när man borde inse att priset är fel, vilket Blå R1:s polare kan intyga. Men i det här fallet är det knappast någon större tvekan. Kolla de första inläggen, "Den har flippat ur totalt, tar under 2 kronor litern!", "nu vet jag inte hur en pump funkar, men om dom skriver in priset med någon sorts tangentbord så kan det ju vara så att om den nu tar under två kronor litern så kanske dom har missat en etta så att det stå 1:94 istället för 11:94." Nog inte så det kommer att låta i en ev rättegång iofs men ändå...

Ajja, jag är bara budbäraren.

Gillar iofs inte attityden att man skall passa på bara för att det inte är olagligt. Det finns en enskild person som driver den där macken...

burner skrev:
Nej, du kan bli stämd om mackägaren anser att du inte gör rätt för dig i efterhand. Alltså inte för att du tankar, utan för att du vägrar betala det mackägaren kräver av dig.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Hela ansvaret för att ta rätt betalt ligger hos macken.

Om pumpen tar "fel" betalt, så gör du inget fel. Du har ingen skyldighet att ta reda på vad som är rätt eller fel pris.
Lite förfinat kan man säga att om det står 1kr/l på pumpen, så är det den affär du erbjuds göra. Om det sen är fel är det mackens ansvar.Macken ansvarar för att ta rätt betalt, gör dom inte det så har du som kund ingen skyldighet att rätta till det.

Jag har mycket svårt att tro att man skulle förlora i en rättegång mot ett stort bolag som klantar till det. Och i det stora hela är det en skitförlust och bara pinsamt, något dom nog gärna sopar under mattan.

Bingo skrev:
2177448Nej, du kan bli stämd om mackägaren anser att du inte gör rätt för dig i efterhand. Alltså inte för att du tankar, utan för att du vägrar betala det mackägaren kräver av dig.

I skåne kanske :tungan :pannkyss

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Om det nu skulle visa sig att Preem skulle i efterhand ges laglig rätt att kräva kunderna på pengar så skulle det öppna ett otroligt företagsklimat här i Sverige.

Tänk dig om tex en butik som säljer musik och film på nätet.
Denna butik bestämmer sig för att under en hel veckas period sälja DVD-skivor för 29kr istället för 229kr.

Naturligtvis så säljer butiken massor av DVD-filmer och är nöjda med livet(precis som kunderna).

Men så kommer VD'n för bolaget på en briljant idé att dom kan i efterhand kräva kunderna på mellanskillnaden på skivorna med motiveringen att kunderna borde förstå att priset var orimligt lågt.

Visst, mycket bra för butiken som sålt massor av filmer till FULLPRIS dessutom .....

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pejo skrev:
2177469 Hela ansvaret för att ta rätt betalt ligger hos macken.

Om pumpen tar "fel" betalt, så gör du inget fel. Du har ingen skyldighet att ta reda på vad som är rätt eller fel pris.
Lite förfinat kan man säga att om det står 1kr/l på pumpen, så är det den affär du erbjuds göra. Om det sen är fel är det mackens ansvar.Macken ansvarar för att ta rätt betalt, gör dom inte det så har du som kund ingen skyldighet att rätta till det.

Jag har mycket svårt att tro att man skulle förlora i en rättegång mot ett stort bolag som klantar till det. Och i det stora hela är det en skitförlust och bara pinsamt, något dom nog gärna sopar under mattan.

I skåne kanske :tungan :pannkyss
Pejo, the man! Menar du att förklaringsmisstag inte har någon relevant inom konsumenträtten?

I Skåne kanske de sopar det under mattan. Men i Växjö drar de saken till domstol. Växjö ligger i Småland, Kronobergs län. Borgruinen i Helgasjön är en närliggande attraktion.

burner skrev:
2177476 Om det nu skulle visa sig att Preem skulle i efterhand ges laglig rätt att kräva kunderna på pengar så skulle det öppna ett otroligt företagsklimat här i Sverige.

Tänk dig om tex en butik som säljer musik och film på nätet.
Denna butik bestämmer sig för att under en hel veckas period sälja DVD-skivor för 29kr istället för 229kr.

Naturligtvis så säljer butiken massor av DVD-filmer och är nöjda med livet(precis som kunderna).

Men så kommer VD'n för bolaget på en briljant idé att dom kan i efterhand kräva kunderna på mellanskillnaden på skivorna med motiveringen att kunderna borde förstå att priset var orimligt lågt.

Visst, mycket bra för butiken som sålt massor av filmer till FULLPRIS dessutom .....
Varför argumenterar du?

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Bingo skrev:
Varför argumenterar du?

Jag argumenterar inte, jag förklarar bara att det vore mycket märkligt om Preem i efterhand enligt lag kan kräva kunderna på pengar.

Det borde alltså vara fritt fram att tanka på vilken mack man vill till vilket pris som helst.

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
burner skrev:
2177508 Jag argumenterar inte, jag förklarar bara att det vore mycket konstigt om Preem i efterhand enligt lag kan kräva kunderna på pengar.

Det borde alltså vara fritt fram att tanka på vilken mack man vill till vilket pris som helst.
Jo, du argumenterar. Jag refererar till Avtalslagen. "Den, som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivning eller annat misstag å hans sida fått annat innehåll än åsyftat varit, vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilken förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget." Pejo till något annat.

Man kan inte resonera som du gör.

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Bingo skrev:
2177531 Jo, du argumenterar. Jag refererar till Avtalslagen. "Den, som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivning eller annat misstag å hans sida fått annat innehåll än åsyftat varit, vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilken förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget." Pejo till något annat.

Så enligt din tokning av avtalslagen kan alltså Preem kräva kunderna på mellanskillnaden och Preem kan avsäga sig allt ansvar till nackdel för dess kunder ?

Exemplet med butiken som säljer musik och film är en liknande situation, skulle butiken också ges lagligt stöd för att kräva mellanskillnaden i efterhand ?

Last edited:

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Bingo skrev:
2177531 Jo, du argumenterar. Jag refererar till Avtalslagen. "Den, som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivning eller annat misstag å hans sida fått annat innehåll än åsyftat varit, vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilken förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget." Pejo till något annat.

Bingo-ringo!

Vaddå? Pejo till nåt annat? öhhh?

I vilka sammanhang kan man INTE hänvisa till felskrivning? Det låter som en riktigt kass gardering att man kan hänvisa till felskrivning.

Står det 1kr/l på pumpen så är det en giltigt offert [viljeförklaring]. Macken får skriva rätt eller stå sitt kast. Skriver man fel i en offert så får man leva upp till det (åtminstone där jag jobbar) om inte kunden av ren skär god vilja går med på att höja priset för att behålla bra relation med sin leverantör.

Jag vidhåller att macken inte skulle vinna i tinget, om dom nu är så korkade så dom drar det dit... med tanke på all bad-will det medför.

Bingo skrev:
2177500 Pejo, the man! Menar du att förklaringsmisstag inte har någon relevant inom konsumenträtten?

1: Du menar relevans.
2: Den har relevans. Fast ingen relevant relevans inom avtalsrätt vilket det borde handla om. (gissar jag friskt)

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pejo skrev:
Står det 1kr/l på pumpen så är det en giltigt offert [viljeförklaring]. Macken får skriva rätt eller stå sitt kast. Skriver man fel i en offert så får man leva upp till det...

Jag vidhåller att macken inte skulle vinna i tinget, om dom nu är så korkade så dom drar det dit... med tanke på all bad-will det medför.

2: Den har relevans. Fast ingen relevant relevans inom avtalsrätt vilket det borde handla om. (gissar jag friskt)
Skrivfel i t ex offerter behöver man inte alltid stå för. Det är ju det som är själva innebörden i mitt klipp från Avtalslagen. Man ÄR i lag skyddad från konsekvenserna av den sortens misstag. Även där du jobbar.

Vem som vinner en ev rättegång och om macken drar det dit kan man bara spekulera i. Men macken har ett case.

Avtalslagen har relevans inom avtalsrätten. Relevant sådan :)

@ Burner: 1. Ja. 2. Nej. Ett av rekvisiten är att kunden har insett eller borde ha insett att priset är fel. 29 kr för en CD är inget konstigt, erbjudanden av den kalibern förekommer i vilket rabatthäfte som helst som man får i brevlådan. Läs inlägg ett igen. Insåg skribenten möjligtvis att det var något fel på priset på pump 1? Notera också att det finns TVÅ parter i det här.

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
Om någon mixtrar med en tankautomat för att tanka fritt och sedan kör därifrån när han tankat riskerar efterföljande tankare åtal för bedrägligt beteende även om dom inte varit inblandade i själva mixtrandet, de förutsätts förstå att pumpen inte skall skicka ut soppa gratis...

Med samma underlag är det troligt med samma möjliga påföljder om pumpen räknar fel, även om det står 11 kronor/liter i fönstret och pumpen i verkligheten bara räknar 1:10 kronor per liter så förutsätts man förstå att det är fel på pumpen och då gör man sig skyldig till bedrägeri.

Något liknande hände i Malmö/Lund-trakten, minns inte exakt var, förra året.
Polisen blev nyfikna varför det bildades långa köer och trafikstockningar runt en obemannad mack.
Vid koll så var det fel på en eller flera pumpar, dom tog inget betalt, bara till att tanka...på nyheterna sade de att de som tankat gratis riskerade åtal för bedrägeri trots att de inte mixtrat med maskinen, bara tankat fritt...

Parallellen till att en säljare kan komma i efterhand och kräva betalning för ett högre pris är bara tramsig, är vara köpt över disk är det sannolikt svårt att göra något åt det i efterhand, han får ta smällen, vilket känns rätt.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
duckie skrev:
2177740 Jag passerar Växjö på vägen.

SMART VA?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!?????????!?!??????????????????????????????

Kom in på "en kopp te" då, sötnos!

Bingo skrev:
2177500 Växjö ligger i Småland, Kronobergs län. Borgruinen i Helgasjön är en närliggande attraktion.

Nåja, en stenhög formad som en gammal borg iallafall. Men det ligger fint vid vattnet iallafall.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Bingo skrev:
2178450 Skrivfel i t ex offerter behöver man inte alltid stå för. Det är ju det som är själva innebörden i mitt klipp från Avtalslagen. Man ÄR i lag skyddad från konsekvenserna av den sortens misstag. Även där du jobbar.

Vem som vinner en ev rättegång och om macken drar det dit kan man bara spekulera i. Men macken har ett case.

Avtalslagen har relevans inom avtalsrätten. Relevant sådan :)

Ok, det skyddar mot rena skrivfel. Men inte tankevurpor väl ? -"Hoppla, tänkte inte på att inköpspriset dubblats senaste veckan jue"

Ok, då har väl argumentet relevans i den för inom diskussionen nämnda relevanta scenariot. Typ! :tungan

Demp@

Medlem
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Gsxr 750 srad 98.k7 1000 motor.Yamaha r1-04 track
dom kan väl inte säga hur mycket du har tankat isf om det står på hans kvitto att det bara var 6 liter?!?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pejo skrev:
2178609 Ok, det skyddar mot rena skrivfel. Men inte tankevurpor väl ? -"Hoppla, tänkte inte på att inköpspriset dubblats senaste veckan jue"
I princip gäller det för tankevurpor också. Det skall alltså skydda parterna mot uppenbara misstag som man borde/skulle insett måste vara fel. Det skall ju vara "felskrivning eller annat misstag..." Vad sedan giltigt "annat misstag" är får vi jiddra om i en anna tråd :lol

Ducster900 skrev:
...är vara köpt över disk är det sannolikt svårt att göra något åt det i efterhand, han får ta smällen, vilket känns rätt.
Den smäll han får ta är en kraftigt överbelastad godsretur-hanterings-avdelning eftersom kunden, om säljaren framhärdar i sitt efterkrav, har goda skäl att häva köpet. Det finns ju andra principer och annan lagstiftning som skyddar konsumenterna mot skojare.

Pejo skrev:
Vaddå? Pejo till nåt annat? öhhh?
Trodde att du hittat nåt undantag för enskilda konsumenter i konsumentköplagen eller nåt sånt.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept