Bord eller lyft till MC

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Rätt skönt att slippa krypa på golvet är det iallafall. Jag köpte lyften begagnad för många år sedan, sen blev den oanvänd ett tag så jag sålde den till en bekant. Sen flyttade han och hade ingen plats för den så jag fick köpa tillbaka den igen. Bästa köpet jag gjort två gånger..
Bytte bromsbelägg och bromsvätska fram i idag på kvällen.View attachment 503009
Käckt! Men säkert rätt dyr. Hur får man där bakhjulet i luften?

Smart att man verkar kunna lossa bakhjulet som på en bil.
Ingen passagerarplats finns, men ändå fotpinnar bak? Är det en förvaringsbox?

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Du behöver som sagt inget bord eller någon lyft för att byta olja. Det gör du med hojen på sidostödet. Beroende på var plugg och filter sitter så kan du ju räta upp hojen och sitta på den medan de sista dropparna rinner ut.

Samma sak med att spänna kedjan. Låt hojen stå på sidostödet.
Att smörja kedjan är smidigare med ett depåstöd eller liknande men det går också att smörja det du kommer åt sedan rulla fram hojen 30-40 cm och smörja, flytta, smörja.
Alternativet är att jag hämtar depåstödet eller saxlyften och sedan går tillbaka med grejerna efteråt. Vilket är snabbast och ger mest åktid?

Hur gör du när du ska byta däck fram och bak?

Edit: Fetstil. (Lite kulor = lite pengar.)
Ok. bra idé. Skall testa. Den har bara sidostöd. Har hört från entusiaster att så skall det vara på en sportbike, inget centralstöd levereras de med.

Däck? Jag åker till en däckverkstad. De byter medans jag väntar. Går det utan däckutrustning att byta själv? Även balansvikter, roterare osv behövs väl?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ok. bra idé. Skall testa. Den har bara sidostöd. Har hört från entusiaster att så skall det vara på en sportbike, inget centralstöd levereras de med.

Däck? Jag åker till en däckverkstad. De byter medans jag väntar. Går det utan däckutrustning att byta själv? Även balansvikter, roterare osv behövs väl?
Ja, även om man gör det med däckjärn behövs det lite prylar (varav en del går att tillverka själv), men det sparar man in på några däckbyten. Rätt skönt att kunna byta själv vid behov.

Sen ingår det i ritualen att bli äkta motorcyklist att lära sig. Först skall man försöka tills man ger upp och bryter ihop skrikgråtande i fosterställning, sen skall man bli förnedrad av att någon som kan bara petar till däcket och det hoppar på fälgen alldeles av sig själv.

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
Honda CRF 450L 2019 Honda VFR 750F 1995
Käckt! Men säkert rätt dyr. Hur får man där bakhjulet i luften?

Smart att man verkar kunna lossa bakhjulet som på en bil.
Ingen passagerarplats finns, men ändå fotpinnar bak? Är det en förvaringsbox?
Det finns någon på Blocket ibland för runt 4000:- Och den här cykeln har centralstöd, annars måste man lyfta upp den med något annat. Typ depåstöd eller så.

Är bara en kåpa som man sätter över bakre delen av sadeln för en "sportigare" look

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Rätt skönt att slippa krypa på golvet är det iallafall. Jag köpte lyften begagnad för många år sedan, sen blev den oanvänd ett tag så jag sålde den till en bekant. Sen flyttade han och hade ingen plats för den så jag fick köpa tillbaka den igen. Bästa köpet jag gjort två gånger..
Bytte bromsbelägg och bromsvätska fram i idag på kvällen.View attachment 503009

Jag håller med, tröstköpte mig en lyft när jag missade en billig XR650R. Dock kräver min lite modifiering innan den är helt bra. Original är delen som bakhjulet vilar på endast som uppkörningsramp, inte för att ta last. Detta såg jag efter att hojen var i luften och den gula varningsdekalen var i bekväm höjd för att kunna läsa den :rolleyes: . Nu kommer den bli förstärkt med fyrkantsrör 25x25 som sticker in under själva lyftbordet och som kommer att bli löstagbar.
image.png

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag håller med, tröstköpte mig en lyft när jag missade en billig XR650R. Dock kräver min lite modifiering innan den är helt bra. Original är delen som bakhjulet vilar på endast som uppkörningsramp, inte för att ta last. Detta såg jag efter att hojen var i luften och den gula varningsdekalen var i bekväm höjd för att kunna läsa den :rolleyes: . Nu kommer den bli förstärkt med fyrkantsrör 25x25 som sticker in under själva lyftbordet och som kommer att bli löstagbar.
View attachment 503027
Tips är du svetsar på nån halvmeter på chassit också, annars så är risken att hela bordet med hoj börjar wheela!
Det där är förmodligen ett moppe/minimotobord.

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Tips är du svetsar på nån halvmeter på chassit också, annars så är risken att hela bordet med hoj börjar wheela!
Det där är förmodligen ett moppe/minimotobord.
Hmm, du kan ha rätt och i så fall känner jag mig lite lurad. Men stabiliteten bakåt är jag inte orolig för, det lilla som jag har provat lyften känns allt väldigt stabilt. Tyngdpunkten ligger innanför chassit och bakhjulet är ca 20-30cm utanför samt att jag har en saxlyft att sätta under motorcykeln för att få upp bakhjulet i luften. Men tack för omtanken och jag ska ha det i åtanke och göra lite tester med stabiliteten.

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Kan detta dåligt och därför frågar jag.

Skall byta olja och sträcka kedjan och behöver någon typ av attiralj för att få upp MC:n.

Vill bara lägga lite kulor på detta då jag inte är en mek.

Några tips? Beg?

Det är en Honda CBR600F
Ett Lyftbord är överlägset allt annat!
Försök hitta ett begagnat Bike Lift,dyra nya kanske 40000-.
Brukar kosta runt 10000- begagnade.
Går inte att jämföra med Biltema och liknande Kineser!
Jag har ett Lyftbord som används i Industrin köpt för 5000-.
Det var lite att modifiera,lagt en plåt uppepå för att förlänga bordet.
Det blir mycket lättare att meka!

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Tack. Ok skall kika. Undrar hur får man upp bakhjulet i luften om bara sidostöd finns? CBR600F

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Betvivlar inte att ditt lyftbord är riktigt bra men är en anordning för 10 000:- begagnat rätt val för någon som bara ska byta olja och sträcka kedjan på en gammal slitvarg och ”inte vill lägga så mycket kulor”?

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Betvivlar inte att ditt lyftbord är riktigt bra men är en anordning för 10 000:- begagnat rätt val för någon som bara ska byta olja och sträcka kedjan på en gammal slitvarg och ”inte vill lägga så mycket kulor”?
Svårt. Bra att ha, men kostar mkt för lite bruk och tar plats. Skall försöka att åka till Thansen torsdag nästa vecka. Men önskar hellre beg.
Går inte längre att annonsera på Blocket. De har tagit bort köpes annonser på delar/tillbehör till fordon. Märkligt alla kan ju inte sälja heller? Det finns ju köpare också.
Annan web för köpesannonser? Finns det?

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Som jag skrev,jag köpte mitt för 5000-
Det kostar väl ett Kinabord?
Jag gör Service och Reparationer själv,så mitt Bord är intjänat.
Hittade ett oljeläckage tack vare att jag lyfte upp Motorcyklen.
Ett bra sätt är att köpa ett Bord ihop några stycken om man använder det lite,eller låna av någon som har.
Sedan är utrymmer ett problem,men det fanns ett Bord som man ställde upp mot Väggen när man inte använder det.

Motop3r

Medlem
Gick med
9 Jul 2023
Hoj
GTR1400
Eller så gör du som jag och budar hem ett pall-lyftbord för en billig pennning på auktion med tillhörande plåt.
För att sen, när du hämtar det, inse att det är till för sjöpall och inte EUR-pall :näsblod. Den var "lite" bredare än jag tänkt mig. Den såg så liten ut på bilderna :lol
Den gick knappt in i bilen och att få ut den var ett spektakel då jag inte hade en truck.
Men nu står den där och skall fixas till för att bli en bra MC/ATV/åkgräsklippar-lyft.
Plåten skall förstärkas, framhjulsstödet skall bytas ut och påkörningsramp fixas.

Total kostnad: 2700:-

Lyft_1.jpg
Lyft_3.jpg

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...