Borde inte fläkten gå trots att jag slått av tändningen?

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Idag hade jag ställt hojen (R1 -07) efter en tur och stängt av den. Efter några minuter slog jag på tändningen igen och då visade tempmätaren 115 grader och fläktarna gick igång. När jag slog av tändningen slutade fläktarna att gå igen. Borde inte dessa stå och kyla motorn även när tändningen är avslagen?
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Nej...o du ska inte slå av den varm. Låt hojen stå på tills den gått ner till 95 lr vad det nu är den slutar vid..o sen stäng av den. Sen kan du ju räkna med att motorn stiger i ett par grader då du stängt av den oxå
 

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Nej...o du ska inte slå av den varm. Låt hojen stå på tills den gått ner till 95 lr vad det nu är den slutar vid..o sen stäng av den. Sen kan du ju räkna med att motorn stiger i ett par grader då du stängt av den oxå

Opps, tack för det tippset, har ju slagit av tändningen några ggr då fläkten varit igång:rodnar
 

sportbike

Guest
Nej...o du ska inte slå av den varm. Låt hojen stå på tills den gått ner till 95 lr vad det nu är den slutar vid..o sen stäng av den. Sen kan du ju räkna med att motorn stiger i ett par grader då du stängt av den oxå

Utveckla gärna den teorin.
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Tack för svaren. Detta borde jag dock vetat efter att ägt och kört hoj i 7 år. Pinsamt... :rodnar
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
har alltid slagit av mina hojar när helst. :confused: har då aldrig sett nån låta hojen stå på tomgång bara för o få ner tempen.

men ändå lät 115 högt?
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Utveckla gärna den teorin.

Har ingen teori..någon nisse när jag hade nån av mina hojar på service sa det.
Gissar att tanken är väl helt enkelt att undvika att köra med för varm motor. Kör man kanske hojen en varm dag upp till 109 grader (tror min fläkt iallafall startar där runt) stiger av och slår av bågen så fortsätter graderna att öka ett tag. Om man sen sätter sig på den efter några min o drar iväg hårt igen så är den helt plötsligt bra mycket varmare än de 109 graderna..o trots att fläkten öser på, på en gång så blir det några minuter körning med mer värme på motorn än rekommenderat.

Säkert av samma anledning att märkena rekommenderar en viss olja och har stor säkerhetsmarginal på allt...de vill vara ÖVERsäkra på sin sak..just a guess :rolleyes:
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Jag vet inte vad som är rätt eller fel men är fläkten igång när jag parkerat hojen brukar jag slå på tändningen igen och låta fläkten gå tills den slår av sig själv. Man behöver ju inte stå på tomgång, brukar ta max 1 minut.
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Utveckla gärna den teorin.

Jag misstänker att "philleee" menar att man inte skall stänga av hojen när den är väldigt nära kokpunkten, eftersom precis som han skrev så stiger tempen när du stängt av.
OM nu motorn börjar koka vid ex: 115 grader så är det dumt att stänga av motorn om tempmätaren visar 113. Den kommer att stiga över kokpunkten, vilket naturligtvis inte är nyttigt.
Att stänga av motorn om tempmätaren står på 75 eller 105 spelar naturligtvis ingen som helst roll.

Jag vet inte vad som är rätt eller fel men är fläkten igång när jag parkerat hojen brukar jag slå på tändningen igen och låta fläkten gå tills den slår av sig själv. Man behöver ju inte stå på tomgång, brukar ta max 1 minut.

Det hjälper inte jättemycket att bara låta fläkten gå. Låt den hellre stå på tomgång en stund så att även vattenpump går runt.
 
Last edited:

sportbike

Guest
Jag säger,det kvittar.
Kylvätskan kan ha en temperatur på 115-120 grader under tryck,i ett slutet system.
Finns ingenstans en rekommendation om att låta fläktarna jobba klart innan man stänger av motorn.
Om man stänger av motorn och slår på tändningen igen,så går ju fläktarna tills dess att givaren för dessa blivit så sval att den slår av,cirkulationen i motorn står ju still i alla fall.
Jag säger,det kvittar.
Nån som har en annan teori?
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Utveckla gärna den teorin.


Motorcyklar har ganska litet batteri jämfört med bilar. Kan hända att tillverkarna därför tagit bort funktionen att fläkten fungerar oavsett om tändningen är påslagen så som en bil fungerar. Många bilar har ÄVEN en elpump som pumpar runt kylvätskan när motorn är avslagen.

Så kör du hårt med motorcykel BÖR du för ett långvarigt och problemfritt ägande låta motorcykeln efterkyla på tomgång några minuter så fläktarna kan kyla och vattenpumpen pumpa runt kylvätskan.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Är de ingen som läser bruksanvisningen för respektive hoj och vad det står om kylvattentemperatur ??? :va

Sporthojar ska ju fungera i ökenklimat typ Sydstaterna i USA och rika arabländer, och dom har inga större kylare och dom fungerar där. :)
 

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Det hjälper inte jättemycket att bara låta fläkten gå. Låt den hellre stå på tomgång en stund så att även vattenpump går runt.

Precis, går inte pumpen så finns de ju ingen anledning att fläkten ska gå.
 

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Ort
Alingsås
Hoj
*såld*
Öhh, på min går fläkten med nyckel ur. Senast igår rullade jag in hojen i garaget då fläkten drog igång.....

Jag antar att det är modellrelaterat.....
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Annars kan man ju slå av motorn med knappen och låta tändningen vara på ett par minuter.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top