Borde man vänta med att ta ut DB - killern?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Steffo_b skriver
Har du någon gång suttit i en modern ljudisolerad bil under färd med lite musik i stereon.
Jag betvivlar det för om du hade gjort det så hade du insett att man inte hör någon motorcykel som kommer förrän den är bara någon meter bort. Detta oavsett helsystem eller superdämpat originalsystem.

Nej det har jag inte
någon gång suttit i en modern ljudisolerad bil under färd med lite musik i stereon.

Men jag har suttit på en Suzuki SV650S utan katalysator (original -00) och Slipon och sett hur bilister uppmärksammat mig.
Gått ut lite åt sidan så jag kunnat slinka förbi.
Eller var det att de var uppmärksamma i backspeglarna ?
Och hojen var gul och jag hade en gul jacka och mest vit hjälm ?
Som gjorde att de tyckte jag borde få lite hjälp att passera !
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag har faktiskt upplevt att mer bilister här i Polen flyttar på sig ännu tidigare vid köerna här sedan jag bytte till slipon på min suzuki, den låter bara lite mer, men framförallt mörkare. Varför vet jag inte, men jag är tacksam :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Steffo_b skriver


Nej det har jag inte


Men jag har suttit på en Suzuki SV650S utan katalysator (original -00) och Slipon och sett hur bilister uppmärksammat mig.
Gått ut lite åt sidan så jag kunnat slinka förbi.
Eller var det att de var uppmärksamma i backspeglarna ?
Och hojen var gul och jag hade en gul jacka och mest vit hjälm ?
Som gjorde att de tyckte jag borde få lite hjälp att passera !

Tror nog det mer hade att göra med den vita hjälmen och gula jackan än bröltutan.
Jag märker en rätt stor skillnad på när jag kör med min röda/silvriga hjälm och svarta skinnställ gentemot min vita hjälm med min knallpippivarselgula regställsjacka. Samma hoj, utan bröligt avgasrör så går det från att vara absolut ingen som flyttar sig till kanske var 10:e.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tror nog det mer hade att göra med den vita hjälmen och gula jackan än bröltutan.
Jag märker en rätt stor skillnad på när jag kör med min röda/silvriga hjälm och svarta skinnställ gentemot min vita hjälm med min knallpippivarselgula regställsjacka. Samma hoj, utan bröligt avgasrör så går det från att vara absolut ingen som flyttar sig till kanske var 10:e.

Det lutar alltså åt att färgen på hojen och färgen på egna kläder kan väljas av oss som kör hoj.
Så vi uppmärksammas tidigare.

Vad jag verkligen skulle vilja ha på hojen är en mobilstörare.
Som slår ut alla mobiler inom gärna 200 meter.
För är det några i trafiken som uppträder konstigt så känns det som att 50% sitter med en mobil vid örat !
När jag är tillräckligt nära för att kunna kolla vad som står på, svimmat av ?
(Sedan jag börjat köra på bana har jag slutat med att byta avgassystem så hojarna är tysta. Ingen reagerar när de står på tomgång vid trottoarkanten utanför garaget.)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det lutar alltså åt att färgen på hojen och färgen på egna kläder kan väljas av oss som kör hoj.
Så vi uppmärksammas tidigare.

Vad jag verkligen skulle vilja ha på hojen är en mobilstörare.
Som slår ut alla mobiler inom gärna 200 meter.
För är det några i trafiken som uppträder konstigt så känns det som att 50% sitter med en mobil vid örat !
När jag är tillräckligt nära för att kunna kolla vad som står på, svimmat av ?
(Sedan jag börjat köra på bana har jag slutat med att byta avgassystem så hojarna är tysta. Ingen reagerar när de står på tomgång vid trottoarkanten utanför garaget.)

200m kräver rätt kraftfulla störsändare, iofs är man ju bara intresserad av att störa ut skiten framåt i princip, så kanske en 40w riktad antenn skulle räcka till, men det är fortfarande en rätt stor klump. 50-100m skulle nog vara helt görbart på en hoj dock, bara att klämma in den under toppkåpan nånstans, riktad framåt.
Fast, det är jätteolagligt. :hihi
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
200m kräver rätt kraftfulla störsändare, iofs är man ju bara intresserad av att störa ut skiten framåt i princip, så kanske en 40w riktad antenn skulle räcka till, men det är fortfarande en rätt stor klump. 50-100m skulle nog vara helt görbart på en hoj dock, bara att klämma in den under toppkåpan nånstans, riktad framåt.
Fast, det är jätteolagligt. :hihi
Frågan är om det skulle bli så mycket bättre när de istället börjar knappa runt i menyerna för att se varför telefonen dog. :gnissla
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Frågan är om det skulle bli så mycket bättre när de istället börjar knappa runt i menyerna för att se varför telefonen dog. :gnissla

Jaoh, antagligen. En mobilstörsändare som är placerad intuti kupén på alla bilar skulle vara bättre. :hihi
 

Pilzz

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Z800 Sugomi -16
Påståendet att "Luod Pipes saves lives" är inget annat än skitsnack.

Har du någon gång suttit i en modern ljudisolerad bil under färd med lite musik i stereon.
Jag betvivlar det för om du hade gjort det så hade du insett att man inte hör någon motorcykel som kommer förrän den är bara någon meter bort. Detta oavsett helsystem eller superdämpat originalsystem.
Man hör motorn först när hojen passerat. Och då är det ju som bekant för sent om det var ett obetänkt filbyte eller något annat du tänkte skulle undvikas.

Anledningen är väldigt enkel. Ditt avgasssystem är om du inte tänkt på det riktat bakåt och följdaktligen riktas merparten av ljudet bakåt. dvs mot de som du redan passerat. Endast en mindre del går framåt.

Det enda som händer med ett högljutt system är att man irriterar dom som redan innan inte var så positiva till motorcyklar och därmed bidrar till negativa intryck av motorcyklister.
Det är knappast något som vi behöver mer av. Det är redan för många som vill begränsa våra möjligheter och för få som står på vår sida.

Det är en sak om man vill ha ett mer potent ljud från sin hoj. Det kan jag till viss del förstå även om det är lite moppefuckovarning över det om du frågar mig. Ett maffigt ljud är något som man kan skryta över när man poserar vid korvmojen men knappast något som tillför något till körningen. Det som hörs mest när man kör från motorn är insugsljudet. Det beror på samma sak som jag nämnt tidigare. Avgassystemet är riktat bakåt.
Om du hör avgasljudet mest så har du ett väldigt högljutt system och då är det ju tyvärr så att det i stort sett bara är motornördar som får positiva vibbar av det. Dom flesta andra upplever det störande och då är vi tillbaka till det med negativt inställda människor. vi behöver inte fler som hatar oss.

Jag personligen kan gilla ett maffigt motorljud men jag fattar samtidigt att mitt ljud är något som påverkar omgivningen.

Dock finns det ju också gränser. I min lägenhet där jag bodde fram till för ett år sedan hade jag en granne som körde en HD med i stort sett obefintliga ljuddämpare.
Jag som är motornörd blev uppriktigt sagt förbannad när han klippte iväg på morgonen vid halv 6 så att rutorna skallrade (trots nybyggt hus med ljuddämpande treglasfönster).
Vad dom som redan innan var tveksamma till hojar tänkte kan jag bara föreställa mig.

så tänkt till innan du ställer till med oljud. Ska man prompt ha en högljudd hoj så se för fan till att inte behöva köra den genom bostadsområden under tider när folk generellt sover. Dvs kör bara utanför tätrbebyggt område och bara under kontorstid. då slipper vi kanske en del av dom som slänger ut grus i korvorna eller hittar på andra hyss för att förstöra för oss.

:rofl
 

Pilzz

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Z800 Sugomi -16
Kan ju ta och säga att det du skriver om att ljudet hörs mer direkt bakom dämparn än vid ditt framhjul är 100% korrekt! Kan även säga att jag äger en bil från -14 (åtminstone relativt ny i mina mått mätt) och har "premium" ljud i denna. På somrarna så hör jag hojar som är strax bakom mig när jag sitter i bilen med relativt hög ljudnivå på stereon. Hör ju kanske inte de tysta hojarna utan är väl oftast de högljudda så klart.

Sedan så kör ju långt ifrån alla nya bilar ute på vägarna. Nu tog ju jag främst ut DB killern får att jag själv skulle njuta av ljudet men att medtrafikanterna kanske kan höra mig när jag är nära ser jag som en fet bonus. Sedan så måste man ju inte ligga på 8000 rpm på innergårdar, även om man har en NÅGOT högljuddare hoj så behöver inte folk påverkas direkt mycket annat än att den låter goare, beror ju rätt mycket på hur den körs när man är i en situation där det finns känsliga personer i närheten. Tex barnvagnar, djur m.m.

Ifall att äga en hoj och bry sig om hur den ser ut eller låter innebär att man är ett moppefucko så tar jag mig gladligen an den titeln!! Har svårt att tänka mig att det finns någon här på forumet som aldrig putsat på sin hoj :D

Trevlig helg! :Bugar
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Ryck db killern jag har ingen och det finns klara fördelar , chyst ljud, du hörs och syns i trafiken. men det är klart vill folk åla runt på en hoj som låter som en symaskin så varsågod.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Att vilja låta mycket verkar stå i direkt korrelation med hur dålig man är på att köra.

Bor nära en väg och man hör betydligt fler missade växlar med helsystem/slipon än utan.
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Att vilja låta mycket verkar stå i direkt korrelation med hur dålig man är på att köra.

Bor nära en väg och man hör betydligt fler missade växlar med helsystem/slipon än utan.

Vad snackar du om, om man mappar och bänkar sin hoj tror du att man gör det då med db killern i:3freak då får du ju inte ut dom hk du vill ha fram. Ibland undrar man ju vad som rör sig i skallen på vissa.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
kul att alla trådar här spårar lite ;) Men den här tråden har hållt sig hyffsat till ämnet om det är skadligt eller ej o ta bort dbkillern.

nu för o gå till offopic ämnet: Jag tror färg spelar större roll än ljud, men ljud är inte o förakta ;)
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vad snackar du om, om man mappar och bänkar sin hoj tror du att man gör det då med db killern i:3freak då får du ju inte ut dom hk du vill ha fram. Ibland undrar man ju vad som rör sig i skallen på vissa.
Du kan inte utnyttja de där extra hästarna. Och det är inte alldeles säkert att de gör så mycket utan annat trim. Att specialanpassa en mapp kan man säkert komma långt på.

Ibland undrar man ju hur dåliga folk kan vara på att köra.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Att vilja låta mycket verkar stå i direkt korrelation med hur dålig man är på att köra.

Bor nära en väg och man hör betydligt fler missade växlar med helsystem/slipon än utan.

Naturligtvis ! :)
Hur ska du kunna höra en missad växel på en tyst hoj ? :va
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Steffo_b skriver


Nej det har jag inte


Men jag har suttit på en Suzuki SV650S utan katalysator (original -00) och Slipon och sett hur bilister uppmärksammat mig.
Gått ut lite åt sidan så jag kunnat slinka förbi.
Eller var det att de var uppmärksamma i backspeglarna ?
Och hojen var gul och jag hade en gul jacka och mest vit hjälm ?
Som gjorde att de tyckte jag borde få lite hjälp att passera !

Att dom flyttar sig är ju inte någon garanti för att dom hört dig.
Baserat på hur lite en motorcykel hörs inifrån en bil så skulle jag säga att dom inte hört dig.
Däremot är det faktiskt rätt många som flyttar sig lite när dom ser en motorcykel i backspegeln.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kan ju ta och säga att det du skriver om att ljudet hörs mer direkt bakom dämparn än vid ditt framhjul är 100% korrekt! Kan även säga att jag äger en bil från -14 (åtminstone relativt ny i mina mått mätt) och har "premium" ljud i denna. På somrarna så hör jag hojar som är strax bakom mig när jag sitter i bilen med relativt hög ljudnivå på stereon. Hör ju kanske inte de tysta hojarna utan är väl oftast de högljudda så klart.

Sedan så kör ju långt ifrån alla nya bilar ute på vägarna. Nu tog ju jag främst ut DB killern får att jag själv skulle njuta av ljudet men att medtrafikanterna kanske kan höra mig när jag är nära ser jag som en fet bonus. Sedan så måste man ju inte ligga på 8000 rpm på innergårdar, även om man har en NÅGOT högljuddare hoj så behöver inte folk påverkas direkt mycket annat än att den låter goare, beror ju rätt mycket på hur den körs när man är i en situation där det finns känsliga personer i närheten. Tex barnvagnar, djur m.m.

Ifall att äga en hoj och bry sig om hur den ser ut eller låter innebär att man är ett moppefucko så tar jag mig gladligen an den titeln!! Har svårt att tänka mig att det finns någon här på forumet som aldrig putsat på sin hoj :D

Trevlig helg! :Bugar

Tja. Min bil är en Audi S6 -95. Dvs 21 år gammal. Då var det en väldigt tyst bil. Jämfört med en modern bil så gissar jag att den är något sämre än snittet för en medelstor eller stor bil.
Jag har bytt ut centralenheten i stereon men högtalarna är original Bose som var tillval på den. så det är inget extraordinärt med stereon.

Och jag kan säga att jag inte har en suck att höra någon hoj som kommer innan den är alldeles intill. Ett högljutt system gör inte mer än en marginell skillnad.

Sen anser jag att det är skillnad på om man vill att hojen skall låta lite mer fylligt eller vad man skall kalla det, dvs få ett lite maffigare ljud, eller om man bara vill att den skall låta högt.
Det finns ju slipon som ger ett mer potent ljud utan att för den skull vara särskillt högljutt.

Att vilja ha ett mer potent ljud kan jag i viss mån köpa även om det i min bok inte tillför något till körningen eftersom man hör väldigt lite av avgasljudet när man kör pga att det är riktat bakåt. Det man hör mest av är insugsljud. Dvs det har bara värde när man står och torrgasar och det gör jag inte i någon större utsträckning.
såvida man inte har ett enormt högljutt system vill säga.

Är man ute efter ett högljutt system så är det enligt mig moppefuckovarning på det. Ska du ha systemet så högljutt att du hör massor av avgasljudet så är det också så högt att det blir störande för omgivningen. Och jag har väldigt svårt att förstå värdet i att irritera omgivningen i onödan. Det är redan tillräckligt många som inte gillar motorcyklar och motorcyklister och som försöker motarbeta oss.

Dessutom så är det ju så att om du är ute och kör på hojen och hamnar bakom någon som har en väldigt högljudd hoj så blir det i en del fall så högt att det faktiskt blir jobbigt.

Loud pipes gör väldigt liten skillnad framåt och om man behöver det lilla för att kunna hålla sig vid liv på hojen så bör man ta en kraftig funderare över sin körstil om du frågar mig. Det finns rätt mycket man kan göra utan att för den sakens skull köra mesigt som har betydligt större effekt på ens chanser att överleva nöjesrundan på hojen.
 

Pilzz

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Z800 Sugomi -16
Tja. Min bil är en Audi S6 -95. Dvs 21 år gammal. Då var det en väldigt tyst bil. Jämfört med en modern bil så gissar jag att den är något sämre än snittet för en medelstor eller stor bil.
Jag har bytt ut centralenheten i stereon men högtalarna är original Bose som var tillval på den. så det är inget extraordinärt med stereon.

Och jag kan säga att jag inte har en suck att höra någon hoj som kommer innan den är alldeles intill. Ett högljutt system gör inte mer än en marginell skillnad.

Sen anser jag att det är skillnad på om man vill att hojen skall låta lite mer fylligt eller vad man skall kalla det, dvs få ett lite maffigare ljud, eller om man bara vill att den skall låta högt.
Det finns ju slipon som ger ett mer potent ljud utan att för den skull vara särskillt högljutt.

Att vilja ha ett mer potent ljud kan jag i viss mån köpa även om det i min bok inte tillför något till körningen eftersom man hör väldigt lite av avgasljudet när man kör pga att det är riktat bakåt. Det man hör mest av är insugsljud. Dvs det har bara värde när man står och torrgasar och det gör jag inte i någon större utsträckning.
såvida man inte har ett enormt högljutt system vill säga.

Är man ute efter ett högljutt system så är det enligt mig moppefuckovarning på det. Ska du ha systemet så högljutt att du hör massor av avgasljudet så är det också så högt att det blir störande för omgivningen. Och jag har väldigt svårt att förstå värdet i att irritera omgivningen i onödan. Det är redan tillräckligt många som inte gillar motorcyklar och motorcyklister och som försöker motarbeta oss.

Dessutom så är det ju så att om du är ute och kör på hojen och hamnar bakom någon som har en väldigt högljudd hoj så blir det i en del fall så högt att det faktiskt blir jobbigt.

Loud pipes gör väldigt liten skillnad framåt och om man behöver det lilla för att kunna hålla sig vid liv på hojen så bör man ta en kraftig funderare över sin körstil om du frågar mig. Det finns rätt mycket man kan göra utan att för den sakens skull köra mesigt som har betydligt större effekt på ens chanser att överleva nöjesrundan på hojen.


Håller med dig i mycket utav det du skriver! Känns lite som om vi pratar om olika saker. Känns som om det du kallar moppefucko är mer ett beteende mönster än en vad det handlar om enbart högt ljud, och när jag säger högt så menar jag lite - måttligt högre ljud. Man kan ju ha högre ljud ur dämparn och fortfarande köra respektfullt. Man kan ju faktiskt ofta välja om man skall varva 8000rpm i vissa situationer. Att stå och torrgasa vid varje tillfälle man får är ju mer ett beteende som kan fattas olämpligt i vissa lägen oavsett system.

Jag kör mycket hoj i stan och där hör man ju andras motorljud lättare då man bilarna inte distraheras utav en massa vindbrus samtidigt som man kanske omedvetet är mer aktiv och uppmärksam i stan än motorväg?
På motorväg är det inte en chans att hör något fordon alls oavsett system innan det att de är jämsides.
Men som sagt i lägre farter och mer tätbebyggda områden där ljudet studsar lite mer så hörs man. Om man har LITE mer krut ur dämparn än vissa orginal system!

Håller fullständigt med om att det bästa vi motorcyklister kan göra är att få folket att gilla oss så vi slipper få allt emot oss. Men samtidigt så måste en motorcykel få vara en motorcykel. :) Vissa tycker att ljudet av en motorcykel är en viktig del av helheten. Som sagt så kan man ju fortfarande ha respekt för andra och inte få motorcykeln att vröla när känsliga är nära! :banana

:hojsmilie
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Ja HD folket låter ju ganska mkt genreällt sätt - vilka "moppefuckon" :7peta

Som plizz skriver, att låta mkt innebär inte att man kommer att låta som en idiot :tummenupp

De som varvstoppar med helsystem utan dbkiller hela tiden bara för att visa att de jävlaranamma kan låta, de är de lite moppefucko stämpel på :rolleyes:
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top