Här var det länge sedan jag skrev. Just nu håller jag på och pillar med elektronik. KTM har några enduromodeller med vad de kallar TPI Transfer Port Injection där soppan sprutas in direkt i cylinderns transferport och oljan separat i vevhuset. Och som vanligt så blir det en hel del kompromisser när avgaskraven skall uppfyllas. Hojen får för lite olja vilket ger taskig livslängd på kolvar och vevstakslager.
Tack och lov finns där driftiga killar som listat ut hur man tar sin in i ECU för att programmera om. Så jag har skaffat mig utrustning för att programmera om alla mapparna i ECU för att både kunna ge mer olja så de håller längre och skrämma upp tändning/bränsle för lite mer effekt och trevligare gång. Så på sistone har det tillbringats mer tid framför datorn än med olja på fingrarna.
View attachment 459124
Denna veckan så är jag i Luleå för betatestning av mappar på snowbike där man har lite andra krav än på endurohojen. Mycket högre medelbelastning då det går tungt i snön och insugstemperaturen är något lägre.
View attachment 459123