Borra i balkongen ovanför?

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Har fixat en lägenhet med västerbalkong. Kvällsol är the shit och eftersom jag inte ska åka utomlands iår tänkte jag ta hit utlandet.

Har därför köpt två "hängfåtöljer" som jag tänkte ha på balkongen. Men får jag fästa dem i hans balkong?
Och vad bör jag har för skruv och plugg? Har bara en ögla per fåtölj. Ska ju tåla minst 100kg muskler plus en öl i varje hand.

Erfarenheter, tips pch tricks uppskattas!

Har fixat en lägenhet med västerbalkong. Kvällsol är the shit och eftersom jag inte ska åka utomlands iår tänkte jag ta hit utlandet.

Har därför köpt två "hängfåtöljer" som jag tänkte ha på balkongen. Men får jag fästa dem i hans balkong?
Och vad bör jag har för skruv och plugg? Har bara en ögla per fåtölj. Ska ju tåla minst 100kg muskler plus en öl i varje hand.

Bara å Borra Byggvaruhuset förser dig med rätt sorts plugg och skruv!

12mm grå plugg borde la funka. :va

Vill du vara säker, så borrar du upp en fyrkansplatta med en ögla på och fäster upp med fyra medelstora plugg/skruv! Men som sagt fråga på Byggvaruhuset!

Bara å Borra Byggvaruhuset förser dig med rätt sorts plugg och skruv!

12mm grå plugg borde la funka. :va

Vill du vara säker, så borrar du upp en fyrkansplatta med en ögla på och fäster upp med fyra medelstora plugg/skruv! Men som sagt fråga på Byggvaruhuset!

Jag hade inte börjat borra innan jag var säker på rättsläget....

Är det en hyresrätt så frågar du bolaget och är det en BRF så frågar du grannen ovanför (såvida inte balkongen räknas in i det allmänna då måste du fråga styrelsen)

Jag hade inte börjat borra innan jag var säker på rättsläget....

Är det en hyresrätt så frågar du bolaget och är det en BRF så frågar du grannen ovanför (såvida inte balkongen räknas in i det allmänna då måste du fråga styrelsen)

Ibland tar man en liten risk för att slippa en massa extra jobb.

Ex: Man kissar i en buske istället för å springa runt och leta efter en toallet och sen stå i kö till den.

Man vet att man kan åka fast man det är liksom värt risken.

Alla är vi olika.

För att vara helt säker på att det håller:
Genomgående bult med bricka o mutter på ovansidan....:D :rolleyes:

Jag har hängt upp en sån här.... Med kem-ankare och ögla... Sitter som berget... Men dom som hänger i den väger max 60 kilogram! :tuttar

Bifogat

• 291112.jpg
    291112.jpg
    59.7 KB · Visningar: 220
Ibland tar man en liten risk för att slippa en massa extra jobb.

Ex: Man kissar i en buske istället för å springa runt och leta efter en toallet och sen stå i kö till den.

Man vet att man kan åka fast man det är liksom värt risken.

Alla är vi olika.

Men att borra i tant gretas balkong så att hon upptäcker det och skickar hyresvärden efter en med reparationskrav på massor av tusen är onödigt för att få chilla lite i en stol....

Jag hade gjort lite diskreta undersökningar innan jag borrade..

Men att borra i tant gretas balkong så att hon upptäcker det och skickar hyresvärden efter en med reparationskrav på massor av tusen är onödigt för att få chilla lite i en stol....

Jag hade gjort lite diskreta undersökningar innan jag borrade..

Sant!

Kom på en grej det kanske inte alls är så lätt att borra i en balkong överhuvetaget. är väll en jävla massa armeringsjärn kan jag tro:huvet .. kanske inte så bra för hållfastheten :gnissla heller.. inte kul om tant Greta rasar ner på en när man sitter å :fyllisar :dricka

Stick ner på ngt byggvarushus och köp 2st expanderbultar, borrat upp två hål och du får hänga en elefant i skiten före den lossnar.

Är väl inget prob med det där, mät tjockleken på plattan och märk ut på borren med tejp så du inte går igenom bara.

Stick ner på ngt byggvarushus och köp 2st expanderbultar, borrat upp två hål och du får hänga en elefant i skiten före den lossnar.

Är väl inget prob med det där, mät tjockleken på plattan och märk ut på borren med tejp så du inte går igenom bara.

:rolleyes: Att man inte tänkte på expander :rodnar

Fäst inget i balkongen ovanför! Risken finns att fukt kommer åt balkarna som håller upp hela konstruktionen. Balkarna börjar helt enkelt rosta på sikt. På vintern ökar även risken för frostsprängningar. Ni har säkert sett det på äldre hus där man ännu inte renoverat balkongerna.

Fäst inget i balkongen ovanför! Risken finns att fukt kommer åt balkarna som håller upp hela konstruktionen. Balkarna börjar helt enkelt rosta på sikt. På vintern ökar även risken för frostsprängningar. Ni har säkert sett det på äldre hus där man ännu inte renoverat balkongerna.

Kan väl hålla med till viss mån men känns ändå lite överdrivet att man inte ska borra pga frostsprängningar etc, går ju andvända tätningsmassa, silikon eller liknande, borrar dagligen i tegel/betong och kan inte säga att jag inte precis ligger vaken om nätterna för att jag är rädd för frostsprängningar eller att jag kommit åt en bärande balk, bara man gör skit med måtta och är noggrann så funkar det alldeles utmärkt.

Fäst en vajer längs balongen ovanför istället, från stolpe till stolpe på undersidan? Den går ju dessutom att plocka bort om nån börjar gnälla.

[classic]Nu har jag inte läst hela tråden men har du provat borra?[/classic]

:hihi

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S