Borra i skivbroms

Bulldog76

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
PGO T-REX 110
Hej.
Köpte ett skivbromslås till min scooter samtidigt som jag köpte scootern. Nu är hålen för små för låset och företaget vill inte byta låset, de menar att de borrar ett större hål i skivan. De säger att det inte händer nåt med skivan.
Vad säger ni? kan skivan gå sönder eller nåt av att de borrar ett eller två större hål i det?

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Vad är det för en firma? Ruhffel & Båågh AB? Naturligtvis modifierar man inte skivan efter låset. Det låter skitdumt. Säg åt dom att fixa fram ett lås som funkar istället.

Bulldog76

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
PGO T-REX 110
Mattias skrev:
2222281 Vad är det för en firma? Ruhffel & Båågh AB? Naturligtvis modifierar man inte skivan efter låset. Det låter skitdumt. Säg åt dom att fixa fram ett lås som funkar istället.

Tja se du det ville de inte, jag snart dit igen för att hämta serviceboken, och tänker då snacka med chefen. men jag ångrar nästan att jag köpte hojen där. blir väl till o sälja den på blocket annars.

vad kan hända med skivan om man borrar i den? nu e det ju inget fartvidunder jag har utan en 110cc

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
HanneZ skrev:
2222302 Ja det är ju smidigt, då har man ju dessutom gjort halva jobbet åt tjyven!

Ja men jag ser bara det positiva i det, det negativa är mindre viktigt...

:rolleyes:

Nej men riktigt surt att de inte vill byta låset!

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
crossniklas skrev:
2222309 Ja men jag ser bara det positiva i det, det negativa är mindre viktigt...

:rolleyes:

Nej men riktigt surt att de inte vill byta låset!
Köper man ett lås till en scooter så får dom fan se till att de passar, jävla nötter. Skrik, gapa, häv köpet gör vad fans om helst.

Bulldog76

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
PGO T-REX 110
HanneZ skrev:
2222314 Köper man ett lås till en scooter så får dom fan se till att de passar, jävla nötter. Skrik, gapa, häv köper gör vad fans om helst.

Han ja snacka med sist hade inte koll på nånting. visst jag kunde få en stor jävla kedja eller en sån där stor båge till lås, men det ville jag inte ha utan få money tillbaka så kunde jag köpa ett lås som passar. för deras sortiment var bedrövligt.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Idioti..

Säg åt dem att byta låset eller att häva köpet och lämna tillbaka dina pengar. Säljer man ett lås tillsammans med en scooter skall det ju för bövelen passa!

Jag skulle gå på ganska hårt. Antingen ett nytt lås som passar eller pengarna tillbaka. Nämn att du kommer att berätta för alla på sveriges största motorcykel forum om hur lösningen blev.

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Påklädd R1:a
Borrar man i skivan, så ber man om att den ska börja skeva och bete sig allmänt illa! Och nog fan ska de se till att låset passar om de säljer det samtidigt som scootern.

Bulldog76

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
PGO T-REX 110
PMR skrev:
2222326 Borrar man i skivan, så ber man om att den ska börja skeva och bete sig allmänt illa! Och nog fan ska de se till att låset passar om de säljer det samtidigt som scootern.

Jag ska på dom igen, emn som sat, det var inte lönt o snacka med snubben som stod där i lördags för han visste nada om mc. han visste inget om nåt....

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Beror på. Jag har borrat upp två hål lite till på XRen, inga problem.
Men det var lite svårborrat material....
Och så hamnade det ena framför ett ekerkors, så där får jag iaf inte i låset.
/u

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
många glidare som inte har nå bra hål o man får borra upp skivan..många firmor som gör..
om de e bra eller inte vet jag ej men jag skulle inte tveka..
jag tro inte de e någe problem..
men jag skulle nog inte borra mitt i slitbanan utan utanför.

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
I princip alla budhojar rullar med ett extra hål för låset. Funkar utan problem.

Dock håller jag med tidigare talare om att om man köper scooter och lås tillsammans så ska det passa.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du lär inte hitta ett litet smidigt skivbromslås med klenare låsbult än 14mm IAF, så pengarna tillbaka är ingen lösning.
Antingen tar du skivbromslåset, den feta jävla kedjan eller bygellåset dom erbjuder på firman, eller så häver du köpet på låset, för det har du ju givetvis betalat fullpris för och sparat kvittot på?

Jag skulle solklart ha borrat skivan, för bygellåset eller den feta jävla kättingen blir för bökigt i längden.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Jag köpte en ny glidarhoj för 5 år sedan. På den var skivan helt solid. Firman tog upp 4 hål i skivan och balanserad om hjulet. Funkade klockrent.

Bulldog76

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
PGO T-REX 110
El Garto skrev:
2223198 Jag köpte en ny glidarhoj för 5 år sedan. På den var skivan helt solid. Firman tog upp 4 hål i skivan och balanserad om hjulet. Funkade klockrent.

Jag ska få borrat i skivan. Orkar inte böka med kättinglås eller nåt annat stort. De säger att det ska funka utan problem. sen var det några här också som säger att det går bra.
Ja köpet gick lite fort, för jag tog den direkt, så både de och jag glömde kolla några detaljer innan jag susade hem med den.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...