Borra spjällhus?

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Har just nu 34mm "tunna" spjällhus på min GSX 1400.
Läste på Motospeed att de borrat upp till 37mm på sin 1550 kittade och filurade på om man skulle göra detsamma.
Men hur gör man mer exakt?
Känns inte som att jag hittar en 37mm borr att sätta i Makitan för att sen dra i mig 9 jäger spänna fast bryggan i skruvstycket och bli bäst på allt.:va

Vill inte byta brygga då det är för mycket jobb. Om nu inte någon har en gixxer 1000 eller busabrygga nästan "gratis" då förståss.

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Finns flera sätt att göra ett sådant jobb på, oavsett vilket sätt så krävs det en halvdan maskinpark och lite kunskap för att få till det.

Det är inte alltid man kan 'borra upp' i centrum av det gamla hålet, utan ofta måste man borra lite offset och det utesluter vissa metoder.

Finns stora borr att köpa, men stor risk att det kan hugga tag etc. Pelarborr ett måste och gärna ett extra spjällhus...

Tillverka en jigg som du monterar i en svarvchuck, sedan svarvar du ut hålet. Vid tillverkning av jigg skulle pelarborr och nogranhet kunna fungera, sedan behöver du en svarv.

Fräsa upp hålen i en nc-fräs. Finns då även möjligheten att göra tex ovala hål om det är platsbrist någonstans. Nc-fräs behövs.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tog upp ett par trettiofyror till trettiosexor mha en ställbar brotsch. Typ en tiondel i taget. Drog runt brotschen för hand för att inte riskera ett hugg.

men såna brotschar är ju inte billiga, men jag jobbade på mekanisk verkstad då för 23 år sedan, så jag lånade en på jobbet.

/J

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Finns flera sätt att göra ett sådant jobb på, oavsett vilket sätt så krävs det en halvdan maskinpark och lite kunskap för att få till det.

Det är inte alltid man kan 'borra upp' i centrum av det gamla hålet, utan ofta måste man borra lite offset och det utesluter vissa metoder.

Finns stora borr att köpa, men stor risk att det kan hugga tag etc. Pelarborr ett måste och gärna ett extra spjällhus...

Tillverka en jigg som du monterar i en svarvchuck, sedan svarvar du ut hålet. Vid tillverkning av jigg skulle pelarborr och nogranhet kunna fungera, sedan behöver du en svarv.

Fräsa upp hålen i en nc-fräs. Finns då även möjligheten att göra tex ovala hål om det är platsbrist någonstans. Nc-fräs behövs.

Fräsmaskin och arborrhuvud, röstar jag på.
Men man måste väl sätta i större spjäll också. Annars blir det inte någon nytta med det stora hålen.

Skulle du hitta på en borr som är så stor så är det helt omöjligt att få ett fint hål med en Standard borr. ETT skärstål är grejen.
+/-0,05mm

Mats

strom_robert

Ström
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
zx-12r, xt 600e, kx 250
Röstar på en flerop och en cirkulärfäsning eller som sagt arborr, men det är jäkligt smidigt med en flerop...

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
På jobbet har verkstadschefen (73 år gammal verkstadsräv) gjort en egen ar-borr av en 40 mm axel och gamla små svarvstål.

Kan göra en enkel skiss om någon är intressad. VÄLDIGT simpel men funkar faktiskt riktigt bra, kostnad nästan ingenting!

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Tackar för svaren.
Skall testa och se om mina 34mm räcker till 1550 kittet.
I annat fall så blir det "borra".

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Okejdå... då rycker jag dom nästa helg och skickar iväg dom.:tuttar :) :yoparty

10% mer volym i spisen och 18% större trottelhus... då får vi se om K5 spridarna orkar med.

Du bør øke bensintrykket fra 3,0 til... tja 3,5 bar for å være mindre avhengig av "Powercommander".

Men aller helst bør du montere en MOTTY AFR Tuner istedefor en PC III.

Mottyen justerer seg selv ( OG den fungerer.... har den selv på min B-King 1507 og snart på min Hayabusa 1470 og min Hayabusa 1585 ) og du vil bli overrasket når du bruker loggfunksjonen og ser hvor snabbt den reagerer.

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Du bør øke bensintrykket fra 3,0 til... tja 3,5 bar for å være mindre avhengig av "Powercommander".

Men aller helst bør du montere en MOTTY AFR Tuner istedefor en PC III.

Mottyen justerer seg selv ( OG den fungerer.... har den selv på min B-King 1507 og snart på min Hayabusa 1470 og min Hayabusa 1585 ) og du vil bli overrasket når du bruker loggfunksjonen og ser hvor snabbt den reagerer.

Har kollat en del på Mottyen men jag har tyvärr inte budget för det i dagsläget.
Ca 6000kr med O2 sensor. Då jag köper 1550kit och låter Lennart porta toppen så blir det lite tajt med ekonomin. Min fru var inte SÅ imponerad av mitt köp av div trimgrejjor så här precis före jul.
Ökat bränsletryck har du säkert koll på hur man gör, jag är datanisse så jag skruvar inte så mycket.
Är nog tvungen att klara mig med PC3 och borrade spjällhus till att börja med.
Kanske får boka in ett besök i Alta till sommaren för att fixa "tryck".:)

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Receptet är alltså:
Skaffa en polare...
Hoppas att han gillar och lär sig metallbearbetning.
Vänta drygt 20 år.
Skicka iväg spjällhusen.
Få dem tillbaka nästan klara.
Köp öl och sätt ihop resten tillsammans.

Plättlätt!:tummenupp :D

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Eller ett annat alt. anpassa en Mikuni RS-brygga :) :tummenupp
Då finns ju 34-36-38-40mm att välja på.
c/c-måttena kan här fixas med en ny trottelaxel och 2st konsoler.

Om inte den andra vägen kan vara att kolla vilka andra hojar som har större spjällhus, det känns enklare att laborera med c/c-mått å flytta i sidled för att passa mot insugena. Och som gör att det blir ett par konsoler att fixa. Istället för att borra i befintliga och till de fixa nya spjäll.
:yoparty

Allt med bearbetning, så gäller det att veta vilka toleranser för mått, ytfinhet, form å "lege" som krävs för att uppnå rätt funktion :va :gnissla

Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Vid vilket varvtal ger det mer med större spjällhus?
Hur mycket mer effekt blir det?

Hur mycket mer skulle det ge om du bara borrar in koniskt ca 2 grader före och efter spjällen. Helt enkelt accepterar en ökad gashastighet.

Mats

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Vid vilket varvtal ger det mer med större spjällhus?
Hur mycket mer effekt blir det?

Hur mycket mer skulle det ge om du bara borrar in koniskt ca 2 grader före och efter spjällen. Helt enkelt accepterar en ökad gashastighet.

Mats

Vill ha mer effekt på alla varvtal... men jag modiferar ju spjällhusen pga en anledning. Portad topp och 1550 kubiks kit (1402cc original).

Då huvudspjällen ligger tiltade i hålet (9 grader) är det svårt att kona själva borrningen av spjällhusen.

Och anledningen till att man borrar spjällhus är att allt runtomkring passar rakt på istället för om man byter brygga. En GSX1400 har dessutom sinnessjukt smalt mellan husen... bara 70mm!
Att sätta dit en förgasarbrygga???:va :va :va
Nja... känns lite för oldschool... lättare att mappa ett sprut än fippla med munstycken och svammla.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år