Borra upp bromsskiva för Skivbromslås

wriid

Sporthojare
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Mariefred
Hoj
Hojlös
Nej, det där är ju nitarna!

Ta vilket hål som helst som är stort nog. Du har ju massor att välja på. Att låset inte "sitter bra" spelar ingen roll så länge man inte kan dra låset rakt igenom hålet. Låset är till för att försvåra för tjuven, inte att smycka din hoj.

Jaha, det är jag som är lite korkad med andra ord :)

Det känndes ju som att det borde sitta där men vad fel man kan ha då.

Men då känns det ju verkligen konstigt att killen jag pratade med tycker att man då ska borra upp nitarna istället. Då borde han ju sagt att jag kan välja vilket som.

Men är hänglåsvarianten bättre då?
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Som sagts tidigare, behåll du ditt lås och sätt det i det hålet som passar bäst, behöver inte sitta "tight", bara det inte går att ta loss för hand så att säga. Tror inte försäkringsbolaget bryr sig om hur det sitter heller. Och vill nån ha hojen tar dom den med lås och allt.

Meken/säljaren var inte ironisk när han tyckte du skulle borra upp hålet i skivan?

/Robban
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
spelar väl ingen roll om det går att jucka lite på låset...
Det behövs ju vinkelslip eller kofot för att få bort låset hur det än sitter...
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Men då känns det ju verkligen konstigt att killen jag pratade med tycker att man då ska borra upp nitarna istället.

Men är hänglåsvarianten bättre då?
Haha, vilken dåre du råkat ut för :D

"Hänglås" eller "plopp" kvittar nog. Jag har haft båda och hade valt ploppen. Den är mycket mindre och lättare att hantera - ta med sig osv.
 

Pizzabagarn

Guest
Meken/säljaren var inte ironisk när han tyckte du skulle borra upp hålet i skivan?
/Robban

Han måste nog ha varit jävligt ironisk för han kanske tyckte att frågan var dum. Rätt oproffisionellt i så fall för vem fan har inte ställt dumma frågor.

Som den dagen då jag frågade tjejen om hon vill dansa med mig och idag 14 år senare sitter man fast i skiten :huvet
 

wriid

Sporthojare
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Mariefred
Hoj
Hojlös
Då var den saken biff då :)
Ibland tänker man inte längre än näsan räcker eller hur man säger.

Pizzabagarn: Det hängde med en neongul "Remember-wire" som man fäster i styret för att inte glömma bort det. ;)

Ang han jag pratade med;
Jag vet inte om han var helt seriös men jag antar det. Han sa helt enkelt att jag skulle borra upp hålet och att dem själva brukar göra det på begegnade hojar som dem säljer just för att låsen ska passa när dem säljer iväg hojarna. Det var så han sa till mig och jag har svårt att se varför han skulle driva med mig som kund?

Men det är ju i så fall lite skrämmande om dem nu borrar på sina hojar.
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Han måste nog ha varit jävligt ironisk för han kanske tyckte att frågan var dum. Rätt oproffisionellt i så fall för vem fan har inte ställt dumma frågor.

Som den dagen då jag frågade tjejen om hon vill dansa med mig och idag sitter man fast i skiten :huvet


Hahahaha :D sant!! :tungan


Ang. snubben i hojbutiken så är det riktigt oproffsigt om han nu var ironisk, ger man såna förslag till folk som kanske inte har järnkoll på vad man ska och inte ska göra kan det ju sluta riktigt illa. I bästa fall med att man bara behöver köpa ny skiva, men kanske med personskador eller ännu värre. Jaja konstigt råd var det iaf.

/Robban
 

wriid

Sporthojare
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Mariefred
Hoj
Hojlös
Tack så mycket för alla svar! Tur att jag postade här då och inte började borra och ha mig :)
 

DonTino

FFF- Full Fart Framåt
Gick med
7 Mar 2003
Ort
I ett hus?????
Hoj
Såld, MC-time-out???
Om Du skulle ha borrat ett hål är det inget som säger att hjulet skulle inta en position där hålet "är fritt" för att träda in låset. Du skulle vara tvungen att rotera hjulet i läge varje gång.......:rolleyes:

Lösningen skulle vara att borra upp alla hål och då skulle Du få obalans i hjulet. Du skulle vara tvungen att borra upp alla hål på andra bromsskivan....behöver jag fortsätta för att Du ska förstå vad som skulle hända....:huvet

Den person Du pratade med borde "anmälas" på något sätt....:mad:

Nästa gång säger han väl att det är OK att borra hål i hjälmen så slipper Du
imma på visiret.
 

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Jkp
Hoj
bangixxer 600-06 & RMZ 250
Borra borra !

Borra hål spar ju kilo, och när du ändå är igång så kan du borra ett par hål i hjälmen men inte medans den sitter på huvudet för då får du imma på visiret.:näsblod
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top