borra?

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
om man ska borra ett 51 mm (eller något mer) hål genom en timmervägg (på ca 25 cm) , vart hittar man en tillräckligt tjock borr?
hålsågen är ju för lite djup på för att komma egenom, flatborrarna har jag bara hittat upp till 40 mm bredd...

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
hålsåg som du hittar på en välsorterad järnaffär. Väggen består av olika lager antar jag? Då hade jag först använt mig av en pilotborr rätt igenom för att sen borra mig igenom från bägge sidor med hålsågen... man får ta bort virke ur hålsågen emellanåt så går det ju att fortsätta köra...

Last edited:

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
hålsåg kanske på en välsorterad järnaffär. Väggen består av olika lager antar jag? Då hade jag först använt mig av en pilotborr rätt igenom för att sen borra mig igenom från bägge sidor med hålsågen...

nää, det är uppskattningsvis 25 cm timmer + 15 cm gips/isolering/ytterpanel/annat skit. hålsågen räcker tyvärr inte

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Använd en hålsåg plus förlängare. Borra tills hålsågen bottnar, hugg bort träkärnan och borra därefter vidare.

• Gilla
Reaktioner: VBK

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
Använd en hålsåg plus förlängare. Borra tills hålsågen bottnar, hugg bort träkärnan och borra därefter vidare.

har vart inne på det med och letat förlängare - hittar inga till mina jula-hålsågar - kanske ska köpa på mig riktiga verktyg :gnissla

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
har vart inne på det med och letat förlängare - hittar inga till mina jula-hålsågar - kanske ska köpa på mig riktiga verktyg :gnissla

Ja, prova med bra verktyg. :tummenuppJula har väl en del kvalitétsgrejor, men till största del, rent ut sagt, skräp till lågt pris.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Kolla Ramirent eller liknande uthyrningsfirma!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
gammaldags timmerborr med ställbart skär, hittas i farfars verktygslåda.

helt oslagbara när det är tjockt, nackdelen är att man måste se till att man inte prickar en skarv mellan två stockar.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Nu har jag inte läst hela tråden, men har du provat med Trotyl?

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt

helt oslagbara när det är tjockt, nackdelen är att man måste se till att man inte prickar en skarv mellan två stockar.

Fast de jag sett har i regel inte heller varit något mycket grövre än 40-45mm som mest? :va

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
@ TS Bor du i Danderyd så har du ju Täby Järn. Bra sortiment. Annars finns Flinks Järn i Hornsberg och Ulvsunda eller Sätra. Där finns det bra grejor!

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
jag tar och letar upp förlängare till hålsågen och stämjärnar bort överflödet. trotyl hade varit roligast men svårare att få tag på.
täby järn vågar jag inte gå in i för när de står där med hundögonen känner man sig alltid så skyldig att i alla fall köpa en låda småspik för 200:- för att man har pratat med dom i 5 minuter.

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
jag tar och letar upp förlängare till hålsågen och stämjärnar bort överflödet. trotyl hade varit roligast men svårare att få tag på.
täby järn vågar jag inte gå in i för när de står där med hundögonen känner man sig alltid så skyldig att i alla fall köpa en låda småspik för 200:- för att man har pratat med dom i 5 minuter.

Lycka till med Borrandet!:tummenupp

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj

Hur gör vi som inte har nån farfar då?:tungan

Se till att ha bra tänder på hålsågen, det kan lätt börja pyra i gamla kåkar...

Precis, vicka lite på sågen medans du borrar. Dra ut den ibland och gör rent mellan tänderna. ( fan, det där blev ju nästan lite snuskigt:D)

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hålsåga tills det tar stopp.
Ta fram ditt stämjärn och din hammare och knäck "kärnan".
Hacka väck skiten tills du kan komma ner med hålsågen ytterligare.
Repeat.

Fast en ställbar borr från Clas i sjön är ju klar mycket enklare.
Livet är inte enkelt.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...