Borrmaskin: duger denna?

strom_robert

Ström
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
zx-12r, xt 600e, kx 250
Det kanske inte är så bra att borra på den lägsta hasigheten, jag kan lova dig att borret inte skär riktigt då.

Men visst specifikationerna på den låter ju vettiga för den pengen, men kvaliteten vet man ju aldrig.

Last edited:

SlowDog

Kan CNC fräsa
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Slow and Dark...
Det kanske inte är så bra att borra på den lägsta hasigheten, jag kan lova dig att borret inte skär riktigt då.

Men visst specifikationerna på den låter ju vettiga för den pengen, men kvaliteten vet man ju aldrig.

Nja, skall du nog inte lova....
Skärhastigheten för ett 10mm HSS borr är ganska exakt vad lägsta varvtalet är så det skulle säkert gå fint. som alternativ till vanlig handjagare så funkar det säkert bra, var och kände på den igår..

Tänk på att du behöver ett skruvstycke att fästa bitarna du skall borra i...

Peter M

Notorisk återfallsknutte
Gick med
20 Aug 2006
Hoj
Yamaha FJR 1300 2008
Jag har nåt liknande från Klasse som funkat bra i många år. Men ska man starta mekanisk verkstad bör man kanske satsa några kronor till. För några hål i månaden duger den säkert. Annars har man ju i praktiken 3 års garanti idag.
Satsa gärna några kronor extra på borrar.

no_brakes

Sökande
Gick med
5 May 2005
Hoj
Kawa zx9r -99
Polarens farsa har en liknande köpt på Jula eller Swedol. Jag tycker att den är helt och hållet urkass, chucken sitter endast med "kona" alltså ingen klack eller liknande som fäster i något motsvarande som större maskiner har vilket gör att den slirar när det börjar ta emot lite i godset. Sen tycker jag att den allmänt känns riktigt dålig som att den ska gå sönder när som hellst.

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Har en liknande den från Jula som fungerar bra för mycket lätta håltagningar. När det krävs lite mera kraft är den dock helt kass och stannar i princip när det börjar gå lite tungt. T o m en vanligt handborrmaskin är mycket starkare än i vart fall den bänkmaskin som jag har. Den duger för upp till 4-5 mm borrar men sedan har den svårt att orka med.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tror att den funkar.
Har faktiskt ganska goda erfarenheter av JULA.
Men:
Skaffa riktiga borr!
Bättre att köpa enstaka kvalitetsborr efter behov än skitsatser.
Man blir bara förbannad.
Håll dem välslipade.
Inte en aning om hur borrslipar fungerar, själv slipar jag på frihand.
Se till att använda skärvätska.
Blir bättre och sparar borren.

strom_robert

Ström
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
zx-12r, xt 600e, kx 250
Nja, skall du nog inte lova....
Skärhastigheten för ett 10mm HSS borr är ganska exakt vad lägsta varvtalet är så det skulle säkert gå fint.

Tänk på att du behöver ett skruvstycke att fästa bitarna du skall borra i...

Tyckte att det lägsta varvet var 200. Det är sant ett hss borr 10 utan beläggning som man ska borra i 1312 så är riktvärdet på varvtalet ca 700 utan och 800 med kylvätska.

Sen om maskinens stabilitet klarar av det är en annan sak.
Men större borr än 10 går knappt köra.

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Många åsikter här. :) Blir nog till att skaffa en och prova. Funkar den dåligt så är det bara att sälja den på blocket för halva priset så har man ändå inte förlorat så mkt. :hihi Har så litet "garage" så får ändå inte plats med nån större maskin. :näsblod

Tror att den funkar.
Har faktiskt ganska goda erfarenheter av JULA.
Men:
Skaffa riktiga borr!
Bättre att köpa enstaka kvalitetsborr efter behov än skitsatser.
Man blir bara förbannad.
Håll dem välslipade.
Inte en aning om hur borrslipar fungerar, själv slipar jag på frihand.
Se till att använda skärvätska.
Blir bättre och sparar borren.
Jag kör en liknande variant. Använder billiga borrar och uppgraderar till bättre när dom går av. :tungan

Och du... allt annat än att slipa på frihand är fegt. ;)

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Köpte detta och har bra erfarenhet. Tvekade också inför de 350 angivna watten på den billiga pelarborrmaskinen. Min handjagare har 700 w(måhända vid lite andra varvtal än pelarborren..).

/Dr J

En "handjagare" är väl trots allt en gräsklippare driven av egen kraft ? ;) .

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-
Jag har nåt liknande från Klasse som funkat bra i många år. Men ska man starta mekanisk verkstad bör man kanske satsa några kronor till. För några hål i månaden duger den säkert. Annars har man ju i praktiken 3 års garanti idag. Satsa gärna några kronor extra på borrar.

Att det ska vara så svårt för folk att fatta att garanti och reklamationsrätt inte är samma sak!

Du har enligt lag tre års reklamationsrätt vilket innebär att du måste bevisa att felet på varan har varit från det att du köpte den.
Med den garanti som butiker lämnar ligger bevisbördan på butiken. Finns däremot ingen lag som säger att man måste lämna garanti.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati