Bortagning av text på sadel

Poison

Member
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skruttibangbang
Någon här som vet hur jag bär mej åt för att få bort den vita tryckta texten jag har på min sadel, på ett bra sätt? Sadlen är ju av skinn och svart.
Jag tror inte att kniv mm. är så lyckat eftersom det repar nog. Visst man kanske får måla om och täcka skadorna, men jag undrar om man kan slippa detta på något annat bra sätt? Måla över texten är nog mindre lyckat eftersom den är upphöjd nån millimeter.

Någon idé hur jag ska göra?

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
Poison skrev:
Någon här som vet hur jag bär mej åt för att få bort den vita tryckta texten jag har på min sadel, på ett bra sätt? Sadlen är ju av skinn och svart.
Jag tror inte att kniv mm. är så lyckat eftersom det repar nog. Visst man kanske får måla om och täcka skadorna, men jag undrar om man kan slippa detta på något annat bra sätt? Måla över texten är nog mindre lyckat eftersom den är upphöjd nån millimeter.

Går den att få bort öht utan att skada/repa sadeln? :confused:

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
Man vet ju att texten försvinner efter en tids slitage så på något sett borde det gå att få bort det. Men hur man än gör så måste man nästan göra det på hela sadeln för att inte få olika nyanser eller slitage.

Har för mig att när jag tvättade en sadel med t röd eller vad det nu var (något liknande) så fick jag bort en del text. Den var en rosa sadel med vit text.

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Poison skrev:

Hade jag varit i ditt läge hade jag provat lite aceton(kanske kemisk ren bensin med?) på ett litet hörn. Det har en tendens att lösa färg osv. Det dunstar rätt fort men kan ge lite vita områden i lädret(om det är läder dvs) tror jag. Men det går nog att smörja upp. Om det är vinyl så är det tåligare(låter mer troligt?). Men som sagt, lita inte på mina ord för jag har inte prövat, vill inte göra mig skyldig till sadelpaj hehe.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Våtslippapper och polera efter?
Eller helt enkelt en ny duk, finns inte helfärgad att tillgå till din.
Så kan du knalla till en tapetserare och köpa en lagom stor bit vinyl i önskad färg.
//Tobbe

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Josafan skrev:
Hade jag varit i ditt läge hade jag provat lite aceton(kanske kemisk ren bensin med?) på ett litet hörn. Det har en tendens att lösa färg osv. Det dunstar rätt fort men kan ge lite vita områden i lädret(om det är läder dvs) tror jag. Men det går nog att smörja upp. Om det är vinyl så är det tåligare(låter mer troligt?). Men som sagt, lita inte på mina ord för jag har inte prövat, vill inte göra mig skyldig till sadelpaj hehe.

Jag skulle också testa med aceton eller kemiskt ren bensin, men INTE på vinyl.
Vinyl är plast, och plast löses upp av tex aceton. Inte så att det skulle gå hål eller så, men ytan skulle garanterat bli "smetig"

Tomppi

Finsk ingenjör
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Honda 650 SM,CBR 600RR
Hojen är en honda xt va? Då har du en likadan sadel som jag. Klädde upp min sadel förra veckan och det är nog det enklaste och klart snyggaste sättet.
Lädret eller konstlädret är nitat på undersidan av sadeln. Sprätta upp de gamla nitarna köp nytt konstläder som tål vatten och temperaturväxlingar.

Nita fast det nya lädret fram och bak på sadeln först, inte för spänt. Det svåraste sen är att få lädret spänt mot böjen framme på sadeln. Använd en varmluftsblåsare så att lädret blir mjukt så går det enklare. Lite sjuk i fingrarna blir man av allt dragande men sadeln blir som ny och utan text :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha