Fortfarande så låter det väl som en dålig ide?
Det beror ju lite på vad det för färgbortagningsmedel, fräschhet på glasfibern och hur man behandlar det. Såhär säger segelflygets riktlinjer för underhåll av gelcoat (ytskicktet på plastflygplan(=stomme av glasfiber)):
Användbart:
· Vatten, med eller utan diskmedel/biltvättmedel.
· Polish, utan silikon.
· Hårdvax eller flytande vax, utan silikon.
Användbart för snabb avtorkning:
· Blyfri bensin och bensinbaserade rengöringsmedel
· Alkoholer, t.ex. T-sprit.
Oanvändbart:
· Starka lösningsmedel och förtunningar, t.ex.
aceton, de kan lösa upp eller krympa gelcoaten.
Direkt förstörande:
· Klorerade kolväten, t.ex. trikloretylen.
Men, för att tvätta rent glasfiberytor som ska lagas så säger dom såhär:
3.2.2 Förberedelse av delar som skall repareras
Alla skadade delar skall om möjligt demonteras
från segelflygplanet och tvättas och torkas. Därefter
rengörs delarna med ett lösningsmedel, t.ex. kloroform
eller aceton och slipas med sandpapper (kornstorlek
60-80).
Så ja, glasfibern klarar helt klart aceton-liknande produkter, polyestern/epoxin är rätt motståndskraftig när den väl har härdat. Vi tvättade tex med Silikonentferner som fick betongväggarna att krulla sig, men som rekommenderades av våra utbildade tekniker. Men sen är det ju kanske inte så bra att fylla badkaret å kasta i kåporna över natten