Bot mot skrikande bromsar

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
VFR -08
Har satt på "sintrade" (tror det heter så) belägg fram på hojen.

Efter bytet så har bromsarna börjat skrika :gnissla när man bromsar tillräckligt hårt, man måste nypa till ganska ordentligt.

Vid vanlig körning och inbromsning så låter det inget men när man nyper till så skriker det, vad har ni för tips för stt bli av med detta oljud?

Har satt kopparpasta på baksidan på beläggen.

Henka81

Snigelräsern (våga vägra grus)
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kawasaki ZR 7 -99
Jag är inte säker på vad som kan hjälpa mot skrikandet, tyvärr..

Jag körde med kopparpasta när jag bytte bromsbelägg på min förra hoj, men fick backning på det av nån som var mer van med hojar än med bilar. Hojen jag hade då iaf, hade bromsok av aluminium å då är kopparpasta en dum idé, aluminium ärgar nämligen snabbare i kontakt med koppar.. jag blev tillsagd att använda aluminiumpasta istället.

Vet inte om det rent allmänt är så att hojar har bromsok i aluminium, har inte ens koll på om min nuvarande hoj har det.. men jag tänker kontrollera innan det är dax för byte av bromsbelägg..

Någon får gärna rätta mig om det här är fel, men jag tror det stämmer..

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Sedär!
Visste jag inte om kopparpasta/alu.
Stämmer nog.
Om jag fattat rätt,så smörjer man baksidan på beläggen för att vibrationerna (i beläggen) inte skall sprida sig till oken och vidare.
Kan det vara skivan som skriker (vibrerar)?
Gör det något om det skriker lite?
Smörja på andra sidan beläggen tar nog bort skriket.
I övrigt: Ingen bra idé...

Skalleper77

krasharen
Gick med
5 Mar 2007
Hoj
zx9 r
har för mig att det finns nån typ av brickor som man monterar bakom klossarna typ "skrikdämpare" kan ha fel men värt att höra i mc butiken. om det nu stör jättemycket.

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
VFR -08
Ja du skrotnisse ditt sista tipps vill jag nog inte prova, visserligen försvinner nog skriket men bromsverkan blir nog att börja bromsa ca 1 km innan :gnissla :) .

Jag får kolla det där med skrikdämpningsplattor.

och vad gäller alu, har jag ingen aning om :confused: får torka av "kletet" om jag hittar något substitut.

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
CRC har en produkt som heter ''Vibrastopp'' som man penslar på baksidan av beläggen och när den torkar blir det en lite småseg gummimassa som brukar ta död på de flesta vibrationer/skrik
Kan ju vara värt och prova :)

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Hoj
Triumph Sprint RS
Det finns självhäftande gummiaktiga plattor på Biltema som tar bort bromsskrik. Det som är bra med dem är att det blir tystare (har inte använt på hojen, däremot på bilen).

Det som är dåligt är att vid aktiv körning (alternativt: vid mycket bromsning) då beläggen blir varma så börjar plattorna ryka och lukta illa.

Ibland finns det tunna metallplattor mellan belägg och ok. Men jag vet inte var man får tag på såna, eller vilket material det är. Men jag tror att den bästa lösningen är sådana plattor + alu-/kopparpasta.

Henka81

Snigelräsern (våga vägra grus)
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kawasaki ZR 7 -99
Aluminiumpasta finns billigt på biltema.. säkert inte alltför kass kvalité..

kollade upp aluminiums standardpotential, och den ligger rätt långt ifrån koppar.. så vad man gör när man smetar på koppar på aluminium är i praktiken att göra ett galvaniskt batteri, där alumiumet oxideras, medan kopparen reduceras.. allt som krävs är lite fukt för att elektronerna ska börja hoppa runt å vara elaka.

Mina kemikunskaper är lite rostiga iof :tungan

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
tror inte de där med koppar/aluminium pasta. jobbade en kort stund på bilverkstad och vissa hade pasta så inte beläggen skulle skärva. andra sa pastan drar bara åt sig skit grus dyl sen kärvar det av det?? vem vet:va

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Två saker tror jag är viktiga för att slippa skrikiga bromsar. Ett är att bromsbeläggen ej sitter fast eller kärvar. Det är nästan alltid orsaken till att bromsarna skriker. Olika pasta hamnar bara där den inte ska vara, på skivan. Två är lite svårare att förklara, men jag slipar av främre kanten på belägget till 45grader, precis som vissa bilar har.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Lik förbannat ingen kemisk reaktion.
Anledningen till att man använder koppar eller aluminiumpasta är att den INTE hamnar där den inte skall vara.
Smörjmässigt skulle det annars vara bättre molybdensulfidförstärkt fett.
Detta är inte temperaturstabilt.
Blir det varmt, så rinner det.
Var hamnar det då?

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
VFR -08
Två saker tror jag är viktiga för att slippa skrikiga bromsar. Ett är att bromsbeläggen ej sitter fast eller kärvar. Det är nästan alltid orsaken till att bromsarna skriker. Olika pasta hamnar bara där den inte ska vara, på skivan. Två är lite svårare att förklara, men jag slipar av främre kanten på belägget till 45grader, precis som vissa bilar har.

Du fasar av kanten på belägget alltså?

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...