Bottendrag 2-Takt

Nisse_Manpower

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
Yamaha TZR 125 års 99 och en AS3a
Tja vet att det finns många som är bra på 2-takts motorer här på forumet så nu undra jag om man kan få lite bättre botten i min gamla puch som står och samlar damm ute i garaget. Jag vill hällst inte att maxvarvet skall öka för det är en såppas gammal motor så jag vill inte riskera att den går sönder på grund av för högt varv Tex. Hur man skall porta cyllen eller något för jag orkar inte springa och köpa 60cc och såna grejer så har blir det bonnetrim för hela slanten:yoparty. Har hört att man kan bredda avgasporten lite och få mer effekt i grejerna men att den inte får vara bredare än 0,65*38=24,7mm för då kommer kolvringarna att rammla ut.:D

God Jul och Gått Nytt År föresten

Nisse

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
Köp en nyårs raket eller en fete bomb & tänd den när du önskar mera kraft
Bästa placering vore ju i svingen 1 på varje sida

kåbran

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2007
Hoj
DRZ 400E LV REGGAD!
Botten är väl rätt schysst i puckarna, iallafall den norska (mer hk i norge) som jag hadde en gång i tiden. Säker på att den matchar min 125a cross i botten draget:) Vill man ha mer är det bara å ta fram borr maskin å fil! Det e rätt skoj det med!
God jul alle sammans!

Jo föresten, på min så filajeg ner kolven i underkant på innsugs sidan(nån mm), plana toppen och filade insuget. Utblåset såg bra ut på min, men den var som sagt inte strypt! Om man vill trixa tror jag man kan prova å svarva ner botten på cylindern några/ nån mm i stället för kolven å toppen. Jag minns jag gjorde det på nån moppe jag hadde, med resultatet blev inte bra. Kanske e än dålig ide....

Last edited:

Nisse_Manpower

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
Tack för svaren både dom seriösa och dom lite mindre seriösa men back to topic.

Glömde skriva vad som är gjort på den.

Dragen plugg

Jackad kolv :yoparty

Planad topp

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Bottndrag på en 2-taktare..? Du har väl lite botten på gamla 500 cc crossar och gamla sportisar med stor cylindervolym(nåja..)60 cc finns inget botten att tala om....

kåbran

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2007
Hoj
DRZ 400E LV REGGAD!
Hur fort går den? Det är väl inte så mycket mera att göra då om man inte vill kosta på den nåt. (Bara fila mera!) Vill man ha bra botten så är det viktigt att förgasaren är kopplad till luft filtret. Borra evetuella strypningar i ljud dämparen. Evt borra förgasaren. Min polare hadde en puch maxi som han köpt för 50kr som vi körde på nitro !:D

Nisse_Manpower

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
ok får la gå ut och fila lite på cyllen och få den jämn och fin inut i :hojsmilie

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Blir nog att pallra sig iväg med några skrynkliga hundringar i näven & köpa moppetrim, utan att öka cc är du chanslös, om du inte är vridmomentsvarvtal receptiv som fan.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin