Boyesen Pro Carbon Reeds

Norbius

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Tranemo
Hoj
Honda CR125R -91 Yamaha YZF -06
Efterssom jag inte hittar riktigt bra info om just dessa så frågar jag experterna här ist. Hur är det egentligen med boyesen pro carbon reeds, märker man skillnad gentemot original-reeds?
Sitter original på min CR125R -91'a och tycker att den går utmärkt, förutom just bottendraget som kunde vart bättre.

Endel säger att det bara är bluff å båg, endel säger att dom verkligen gör stor skillnad, hur är det egentligen? Finns det kanske andra märken som är bra med?

/ norb
 

Ronkeroo

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Norrland
Hoj
Honda
Min erfarenhet (då jag var i skogen och körde) av dessa var WOW!!
Fick bestycka ner ordenligt och sänka nålhöjden med, men vilken skillnad.
RM250 var det då......-97 tror jag
 

Norbius

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Tranemo
Hoj
Honda CR125R -91 Yamaha YZF -06
Låter ju fint, men exakt vad är det som är det största skillnaden så att säga? Vad är det man märker tydligt? Svarar bättre/fortare? Bättre bottendrag? Acc?
 

Ronkeroo

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Norrland
Hoj
Honda
Förbättringen låg över hela registret, men framför allt i botten. Man måste dock förstå hur en förgasare fungerar (vad som gör vad - nålhöjd-nålstorlek-luftskruv-huvudmunstycke mm.) och kunna justera den.
Byter man bara reeds och inte justerar går den sämre än innan.

Nuff spoken about this - är ju inget hemmansköp det är frågan om.
 

Norbius

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Tranemo
Hoj
Honda CR125R -91 Yamaha YZF -06
Sjävlfallet så förstår jag det, och att justera förgasarn är ju en småsak om man kan det. Men det var det jag ville veta, hur hela registret ter sig vid bytet, så jag får tacka dig för ett bra svar =)
Blir nog att jag köper mig ett par idag då, har en kolv och packingssats som skall hämtas ut så då är det lika bra att byta reeds samtidigt.
 

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Gävle
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
Sjävlfallet så förstår jag det, och att justera förgasarn är ju en småsak om man kan det. Men det var det jag ville veta, hur hela registret ter sig vid bytet, så jag får tacka dig för ett bra svar =)
Blir nog att jag köper mig ett par idag då, har en kolv och packingssats som skall hämtas ut så då är det lika bra att byta reeds samtidigt.

Köp v-force3 reedventilkorg istället:yoparty

:D

inte helt seriös.

Nå, det ger faktiskt lite granna, det är ju värt pengarna iaf om man tänkar på vad en effektkrök kostar och hur mycket den gör. Nu är det så att jag har både boyesen reeds och en fmf-krök på min, men det satt på när jag köpte den.

Bra val av cross iaf:yoparty
 

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
när jag köpte en rg 125 gamma, ville den knappt starta, ingen tomgång & inga topp varv, jag satt i orginal reedsen & den gick 10704ggr bättre..




kan jue iof. vara för att mc-firman som renoverade den åt en äldre herre hade glömt att satt i dom..
 

Ronkeroo

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Norrland
Hoj
Honda
när jag köpte en rg 125 gamma, ville den knappt starta, ingen tomgång & inga topp varv, jag satt i orginal reedsen & den gick 10704ggr bättre..

Kan ju vara så att den som bytte från original, saknade dom där 10704 extra hjärnceller som krävs för att få grejorna och lira?!?!:huvet
 

Ronkeroo

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Norrland
Hoj
Honda
Sjävlfallet så förstår jag det, och att justera förgasarn är ju en småsak om man kan det. Men det var det jag ville veta, hur hela registret ter sig vid bytet, så jag får tacka dig för ett bra svar =)
Blir nog att jag köper mig ett par idag då, har en kolv och packingssats som skall hämtas ut så då är det lika bra att byta reeds samtidigt.

Anledningen till att jag "betonade justeringar" var inte att dumförklara någon eller dig. :pannkyss

Men som du skriver i frågan: -
Endel säger att det bara är bluff å båg, endel säger att dom verkligen gör stor skillnad, hur är det egentligen?

Har du en motor som lirar, harmoni råder mellan parametrarna som påverkar resultatet. Och förändrar en av dessa genom att tex. köpa reedventiler som släpper igenom massor. Då är systemet ur balans, och jag kan jag avfärda dessa nya reeds som båg. Hojen går ju vansinnigt illa. Eller så ser jag till att balansen blir rätt igen :tummenupp

Sett dom inom Dragracingen som byggt bilar enligt "Störst-metoden"
Störst allt - insug - block - förgasare mm mm.
Och blir ifrånkörda av dom som bygger med "grejor som lirar med varandra" .

Lycka till med bytet :tummenupp
 

Norbius

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Tranemo
Hoj
Honda CR125R -91 Yamaha YZF -06
Anledningen till att jag "betonade justeringar" var inte att dumförklara någon eller dig. :pannkyss

Men som du skriver i frågan: -

Har du en motor som lirar, harmoni råder mellan parametrarna som påverkar resultatet. Och förändrar en av dessa genom att tex. köpa reedventiler som släpper igenom massor. Då är systemet ur balans, och jag kan jag avfärda dessa nya reeds som båg. Hojen går ju vansinnigt illa. Eller så ser jag till att balansen blir rätt igen :tummenupp

Sett dom inom Dragracingen som byggt bilar enligt "Störst-metoden"
Störst allt - insug - block - förgasare mm mm.
Och blir ifrånkörda av dom som bygger med "grejor som lirar med varandra" .

Lycka till med bytet :tummenupp

Sjävklart, att jag förmodligen kommer få bestycka ner och ändra nålnställnngar och hela det rasket, det vet jag, det följer ju liksom med hela den kedjan.
Iaf vad jag förstått så gör det alltså skillnad iaf, med rätt "tuning" =)

Har fått ett annat problem nu dock, bytte inte reeds igår utan satte ihop hojen med min nya wiseco-kolv, den gick fint en stund, sen började den bluddra och nu tänder den knappt, har inte testat med nytt tändstift än.

Kompression och allt är som det ska, antar att nått med förgasarn är vajsing, choken går satans trögt så kan vara att den hängt sig bara, för tändstiftet blir något fruktansvärt oljigt efter att jag försökt starta den ett tag.
Ska ut och plocka ner förgasarn nu, kolla så att den är som den skall.

Tar gärna emot tips här med, och somsagt, tack för era svar =)
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Du märker troligtvis ingen skillnad.

Bytt kolv och lär dig "vrida rulla & slira på kopplingen". :tungan
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top