Bränna många avsnitt o småfilmer på DVD-R, hur göra?

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Tjena.

Vi har nyligen införskaffat en DVD brännare, riktiga DVD rippar är inga problem att bränna...
Men en sak jag funderar lite på...

Jag har exempelvis laddat ner 16 lost avsnitt, som mina föräldrar gärna skulle villja kolla på. Finns det nått sett jag kan bränna ner 4,7 GB lostavsnitt så vi kan kolla på det på vår DVD spelare till TVn som inte klarar Divx...?

För om man kör VCD eller va det heter, då går det väll efter minuter, och i detta fallet blir det väll 120 minuter...? Får inte platts så många avsnitt på en DVD då ju...

Kan man lösa detta på nått smart sett?

För att bränna det som DVDvideo så måste du konvertera det till MPEG2. Bitraten och upplösningen bestämmer hur mycket du får plats med på skivan.
I vilket format e filerna nu? Hur långa är alla tillsammans?

8000 kbps = 60min
6000 kbps = 90min
4000 kbps = 120min
352*576 2400 kbps = 240min (SVCD kvalitet)

Det går ju men det är lite trixigt. Till att börja med måste du konvertera till MPEG2-format (tror inte att du kan köra VCD - MPEG1 - på en DVD-skiva). Sen måste du använda ett DVD-authoringprogram för att kunna lägga in avsnitten och klippen i den ordning du vill som sen skapar en DVD-image som du kan bränna och sedan titta på i (förhoppningsvis) vilken DVD-spelare som helst.

Kolla på www.videohelp.com och www.doom9.org, sök förslagsvis på author och convert format ifall du inte hittar nåt.

Och ja, du kommer inte få in 16 avsnitt på en DVD-skiva om du ska göra en riktig DVD-film. Om du sänker bitraten på dina MPEG2-filer kan du klämma in nåt eller några avsnitt extra men då på bekostnad av kvalitéten.

Last edited:
Tack för hjälpen...

Avsnitten är ungefär 40 minuter styck, 16 avsnitt, 640 alltså.
Hur många DVD måste jag dela upp det på då?

Fick pinnacles bärnningaprogram till, där kan man göra så som Mr K skrev. Lägsta bitrate va 2000 kbps.... Då fick det platts 254 minuter....

Men hur sunkig blir kvaliten då?... Verkar inte som man kan göra nån imagefil med det porogrammet så man kan se hur bra det blir.

5 avsitt på 2 dvds och 6 avsnitt på en så blir det bra ....

Vilken kvalitet/format är de nu?

Mr K skrev:
5 avsitt på 2 dvds och 6 avsnitt på en så blir det bra ....

Vilken kvalitet/format är de nu?
Sorry glömde ju svara på det innan.

AVI, varje film är ca 360 mb stor.
Det borde alltså få platts 13 avsnitt med bibehållem kvalitet?

Upplösning 624*352.
23 bildrutor per sekund.
141 kbit/s...?

Jag tycker det är väldigt bra kvalitet på avsnitten.

JAg brände ut ca: 13 avsnitt ni på en DVD skiva, jag kastade då bara över dom avsnitten till den "tomma" rutan och klickade på bränn :tummenupp :confused: :va

NSR_Martin skrev:
Sorry glömde ju svara på det innan.

AVI, varje film är ca 360 mb stor.
Det borde alltså få platts 13 avsnitt med bibehållem kvalitet?

Upplösning 624*352.
23 bildrutor per sekund.
141 kbit/s...?

Jag tycker det är väldigt bra kvalitet på avsnitten.
Med 2400kbit blir det bra och så funkar det bra ..... med det jag räknade innan ...

Mr K skrev:
Med 2400kbit blir det bra och så funkar det bra ..... med det jag räknade innan ...
141 kilobit per sekund blir ju 1128 kilobyte per sekund, alltså kbps...?

Då fyller det väll ingen funktion att bränna med 2400 kbps, filmerna är ju ändå inte av så bra kvalitet, eller tänker jag fel?

NSR_Martin skrev:
Men då klarar din DVD spelare till TVn DivX va? :va
Jo min Yamaha DVD s550 klarar DivX, men är LOST avsnitten som finns på DC i DivX format, jag vet ingeting, vet bara att jag brände ut 13 avsnitt på en DVD skiva så en polare kunde ta med sig hem

R1 Uffe skrev:
Jo min Yamaha DVD s550 klarar DivX, men är LOST avsnitten som finns på DC i DivX format, jag vet ingeting, vet bara att jag brände ut 13 avsnitt på en DVD skiva så en polare kunde ta med sig hem
Men kunde han spela upp dom i sin DVDspelare till TVn då?...
För att bara lägga ner AVI filmerna funkar väll inte? Då måste spelaren ha stöd för det väll?

NSR_Martin skrev:
Men kunde han spela upp dom i sin DVDspelare till TVn då?...
För att bara lägga ner AVI filmerna funkar väll inte? Då måste spelaren ha stöd för det väll?
Ingen aning, har inte hört med han än, ananrs är det väl bara skaffa ett prog som gör om från AVI till MPG eller nå annat önskvärt

Ringde han nu han som jag hade bränt ut skivan till, och på hans system kunde man se avsnitten, så det verkar inte vara nå problem. prova

Så jävla smidigt,köp en Divx-spelare på NetonNet,ifrån 500:- och uppåt.Har en jävla massa Divx,5-6 filmer på varje skiva smidigt smidigt.Så slipper du att krångla menar jag :tummenupp

att sitta och hålla på och konvertera i en massa timmar är skitjobbigt men när det väl är gjort så blir man väldigt nöjd över resultatet

Ogre skrev:
att sitta och hålla på och konvertera i en massa timmar är skitjobbigt men när det väl är gjort så blir man väldigt nöjd över resultatet
Nu har jag ingen aning om varför man ska konvertera om (blir det bättre kvalla eller något sånt??????) men som jag skrev tidigare, bränn avsnitten rakt av bara på en DVD skva

R1 Uffe skrev:
Nu har jag ingen aning om varför man ska konvertera om (blir det bättre kvalla eller något sånt??????) men som jag skrev tidigare, bränn avsnitten rakt av bara på en DVD skva

vad bränner du dom i för program inte i nero?
om man bränner i nero måste man ju lägga in klippen i video_ts foldern och såvitt jag vet så går det inte utan att man konverterar om till mpeg-2 och sedan kör dom i något program typ dvd-lab

Ogre skrev:
vad bränner du dom i för program inte i nero?
om man bränner i nero måste man ju lägga in klippen i video_ts foldern och såvitt jag vet så går det inte utan att man konverterar om till mpeg-2 och sedan kör dom i något program typ dvd-lab
Jag startar Nero, väljer DVD-ROM (ISO), klickar på NEW, sen slänger jag bara över avsnitten till den "tomma" rutan.

Nu minns jag inte riktigt om jag har installerat dessa "MPEG2 DVD plugin for NERO, 232kB stor" och "Nero MPEG2 Video Codec Plugin 2703158 (Working) 552kB.

Men som sagt, som jag skrev först, så gjorde jag

R1 Uffe skrev:
Jag startar Nero, väljer DVD-ROM (ISO), klickar på NEW, sen slänger jag bara över avsnitten till den "tomma" rutan.

Nu minns jag inte riktigt om jag har installerat dessa "MPEG2 DVD plugin for NERO, 232kB stor" och "Nero MPEG2 Video Codec Plugin 2703158 (Working) 552kB.

Men som sagt, som jag skrev först, så gjorde jag

att det funkar med divx avi filer är jag med på men mpeg 2 :s jag få väl testa och se

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back