brännblåsor av solen..

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Inget hydrokortison på huden om den är öppen (dvs brustna blåsor).

Aloe Vera är bra men det bästa är att låta blåsorna gå ner av sig själva och ha ngn form av kylning (inte för mycket av detta heller då "frysning" av huden inte är bra heller).

Solskydd är mycket viktigt och efter den här incidenten kanske du tänker på att använda det på känsliga ställen (sås om panna, kindben näsa etc). Köp ca 30 eller 40 SPF som är tillverkat för ansiktet...det är värt investeringen.

Tyvärr räcker det inte med att bara köpa det utan det måste bli en rutin att kleta på en dutt på morgonen innan man går ut om man vet med sig att man kommer vara utsatt. Helst av allt skall man alltid ha på sig det ...för ofta är man utsatt när man inte tror att man är det.

Är man tunnhårig skall man tänka på skalpen också. Wella har en skitbra SPF 15 (eller 20?) spray som man kan ha BÅDE på kroppen och i håret/skalpen. Den har en neutral doft så ni slipper lukta fjolligt ;)

@"reptilen" ;)
Du har haft tur med din hud MEN bara för att det inte märkts något HITTILLS betyder det inte att du inte har skador av solen. Om du skulle göra en hydanalys kan det fortfarande visa att du har skadad hud och prematura rynkbildningar. Det skadar inte att tänka på solskydd...ozonlagret blir ju knappast tjockare så man kan inte riktigt jämföra med hur man gjorde förr om åren och att det har fungerat hittills.

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
nu har du ju fått några råd, vad funkar bäst ?
är det apotekets smörja, aloeveran, filmjölken eller vad ?
Eftersom det aldrig sved så vet jag inte riktigt.

Första jag gjorde när jag kom hem på kvällen efter brännan va att smörja med hydrokortison (skrev fel tidigare)
Dagen efter gick jag runt och såg ut som jokern av all kylbalsam(apoteketssmörja) och idag har blåserna gått ner (och i visa fall gått sönder och svider)

Så antingen gjorde hydrokortisonet ett sjukt bra jobb eller så va det de som orsaka blåsorna, kylbalsamet verkar ha fungerat

Inget hydrokortison på huden om den är öppen (dvs brustna blåsor).

Aloe Vera är bra men det bästa är att låta blåsorna gå ner av sig själva och ha ngn form av kylning (inte för mycket av detta heller då "frysning" av huden inte är bra heller).

Solskydd är mycket viktigt och efter den här incidenten kanske du tänker på att använda det på känsliga ställen (sås om panna, kindben näsa etc). Köp ca 30 eller 40 SPF som är tillverkat för ansiktet...det är värt investeringen.

Tyvärr räcker det inte med att bara köpa det utan det måste bli en rutin att kleta på en dutt på morgonen innan man går ut om man vet med sig att man kommer vara utsatt. Helst av allt skall man alltid ha på sig det ...för ofta är man utsatt när man inte tror att man är det.

Är man tunnhårig skall man tänka på skalpen också. Wella har en skitbra SPF 15 (eller 20?) spray som man kan ha BÅDE på kroppen och i håret/skalpen. Den har en neutral doft så ni slipper lukta fjolligt ;)

@"reptilen" ;)
Du har haft tur med din hud MEN bara för att det inte märkts något HITTILLS betyder det inte att du inte har skador av solen. Om du skulle göra en hydanalys kan det fortfarande visa att du har skadad hud och prematura rynkbildningar. Det skadar inte att tänka på solskydd...ozonlagret blir ju knappast tjockare så man kan inte riktigt jämföra med hur man gjorde förr om åren och att det har fungerat hittills.
Verkar som jag gjorde ganska rätt då :)

Mhm solskydd ska inhandlas kommer va mycket utsatt i sommar hoppas jag :D

Mitt problem är dock att jag bränner sönder allt, hade jag inte hällt vatten över mig så jag tog på mig tjocktröja hade nog armarna vart körda med.

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
And i didit again.. glömde solskydet (ofta man kommer på det kl 04.55 när polarna står utanför och man ska åka..)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...