Bränsle i trimmad bil.

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
Jag har en 900 2.0t med turbon från 9-5 aero, chippad.
Självklart 3tums helssytem, sportdämpare och sportfilter, mappat efter den setupen.

Frågan är ifall jag behöver köra på 98oktan för att minska slitage eller kanske rentutav spikningar?
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
tycon1 skrev:
Jag har en 900 2.0t med turbon från 9-5 aero, chippad.
Självklart 3tums helssytem, sportdämpare och sportfilter, mappat efter den setupen.

Frågan är ifall jag behöver köra på 98oktan för att minska slitage eller kanske rentutav spikningar?

Det beror väl på vilken soppa den är mappad på...

OM den är mappad på 98 skall du köra på den...

Den går naturligtvis på 95 också men då bör du ju undvika för höga varv..
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
98 is the shit, kör själv likadan bil.
 

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
Biturbo skrev:
Det beror väl på vilken soppa den är mappad på...

OM den är mappad på 98 skall du köra på den...

Den går naturligtvis på 95 också men då bör du ju undvika för höga varv..

Jag vet faktist inte (ärligt talat) vad den är mappad på för soppa..
Men det är väl bara köra 98 för säkerhets skull?
 

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
finns ju oktanbosster att köpa oxå

Någon som prövat shells Dundersoppa?
 
Last edited:

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
tycon1 skrev:
Jag har en 900 2.0t med turbon från 9-5 aero, chippad.
Självklart 3tums helssytem, sportdämpare och sportfilter, mappat efter den setupen.

Frågan är ifall jag behöver köra på 98oktan för att minska slitage eller kanske rentutav spikningar?

Ja du bör köra på 98oktan...

btw finns ett ypperligt forum för saabfantaster: www.stcs.nu :tummenupp
 

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Den har knacksensor så inget förstörs, men du förlorar effekt.

Oktanbooster är bara crap! Det har gjorts oberoende tester och oktantalet höjdes någon 10-del...

Ska du satsa på något som funkar så är det Shells V-Power. Gav 14(?) hästar mer i en övrigt standard Porsche Carrera enligt Teknikens Värld. Om inte bara för effekten men din motor mår bättre också då det är en mycket renare bensin, blir inga avlagringar.


/R
 

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
Raid72 skrev:
Den har knacksensor så inget förstörs, men du förlorar effekt.

Oktanbooster är bara crap! Det har gjorts oberoende tester och oktantalet höjdes någon 10-del...

Ska du satsa på något som funkar så är det Shells V-Power. Gav 14(?) hästar mer i en övrigt standard Porsche Carrera enligt Teknikens Värld. Om inte bara för effekten men din motor mår bättre också då det är en mycket renare bensin, blir inga avlagringar.


/R

Vad kostar v-power /liter? för mycket kanske?
Är inte heller gjord av pengar, och kan inte alltid tanka på någon shell mack överhuvudtaget, så 98oktan får nog duga
 

FreddaGädda

Guest
Du gör rätt i att tanka 98. Om du inte vet vad den är mappad för så är den inte "mappad" alls, snarare är styrboxen anpassad för att kräma lite mer, om man nu vill kalla det mapping. Men så vitt jag vet så utgår alla trimfirmors effektsiffror på de olika trimstegen från 98 oktan. Och de vill även att du kör på det. Angående knacksensor så detekterar den spikningar och sänker laddtrycket, men först efter det har spikat. Och spikningar är högst obra om du vill ha en fungerande toppackning.

Passande nog bytte jag chip till min för några timmar sen då jag har större spridare än original och den skulle gå väldigt fett med originalchip. Men bilen är riven så funktionstest får vänta nån månad. Den kommer inte få smaka på nåt lägre än 98
 
Last edited:

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Har bilen knacksensor och styr tändningen efter den tjänar man på att köra på högre oktan. Faktum är att moderna turbobilar spikar precis hela tiden under fullast. Inte så det hörs, men knacksensorn ligger och sänker och höjer tändningen hela tiden, allt för att man ska få maximal förbränning. Kör man då på 98 ist för 95 kan man få någon procent extra effekt. V-power? mest tröjor och dekaler!
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top