Bränsle i trimmad bil.

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Jag har en 900 2.0t med turbon från 9-5 aero, chippad.
Självklart 3tums helssytem, sportdämpare och sportfilter, mappat efter den setupen.

Frågan är ifall jag behöver köra på 98oktan för att minska slitage eller kanske rentutav spikningar?
 
tycon1 skrev:
Jag har en 900 2.0t med turbon från 9-5 aero, chippad.
Självklart 3tums helssytem, sportdämpare och sportfilter, mappat efter den setupen.

Frågan är ifall jag behöver köra på 98oktan för att minska slitage eller kanske rentutav spikningar?

Det beror väl på vilken soppa den är mappad på...

OM den är mappad på 98 skall du köra på den...

Den går naturligtvis på 95 också men då bör du ju undvika för höga varv..
 
Biturbo skrev:
Det beror väl på vilken soppa den är mappad på...

OM den är mappad på 98 skall du köra på den...

Den går naturligtvis på 95 också men då bör du ju undvika för höga varv..

Jag vet faktist inte (ärligt talat) vad den är mappad på för soppa..
Men det är väl bara köra 98 för säkerhets skull?
 
finns ju oktanbosster att köpa oxå

Någon som prövat shells Dundersoppa?
 
Last edited:
tycon1 skrev:
Jag har en 900 2.0t med turbon från 9-5 aero, chippad.
Självklart 3tums helssytem, sportdämpare och sportfilter, mappat efter den setupen.

Frågan är ifall jag behöver köra på 98oktan för att minska slitage eller kanske rentutav spikningar?

Ja du bör köra på 98oktan...

btw finns ett ypperligt forum för saabfantaster: www.stcs.nu :tummenupp
 
Den har knacksensor så inget förstörs, men du förlorar effekt.

Oktanbooster är bara crap! Det har gjorts oberoende tester och oktantalet höjdes någon 10-del...

Ska du satsa på något som funkar så är det Shells V-Power. Gav 14(?) hästar mer i en övrigt standard Porsche Carrera enligt Teknikens Värld. Om inte bara för effekten men din motor mår bättre också då det är en mycket renare bensin, blir inga avlagringar.


/R
 
Raid72 skrev:
Den har knacksensor så inget förstörs, men du förlorar effekt.

Oktanbooster är bara crap! Det har gjorts oberoende tester och oktantalet höjdes någon 10-del...

Ska du satsa på något som funkar så är det Shells V-Power. Gav 14(?) hästar mer i en övrigt standard Porsche Carrera enligt Teknikens Värld. Om inte bara för effekten men din motor mår bättre också då det är en mycket renare bensin, blir inga avlagringar.


/R

Vad kostar v-power /liter? för mycket kanske?
Är inte heller gjord av pengar, och kan inte alltid tanka på någon shell mack överhuvudtaget, så 98oktan får nog duga
 
Du gör rätt i att tanka 98. Om du inte vet vad den är mappad för så är den inte "mappad" alls, snarare är styrboxen anpassad för att kräma lite mer, om man nu vill kalla det mapping. Men så vitt jag vet så utgår alla trimfirmors effektsiffror på de olika trimstegen från 98 oktan. Och de vill även att du kör på det. Angående knacksensor så detekterar den spikningar och sänker laddtrycket, men först efter det har spikat. Och spikningar är högst obra om du vill ha en fungerande toppackning.

Passande nog bytte jag chip till min för några timmar sen då jag har större spridare än original och den skulle gå väldigt fett med originalchip. Men bilen är riven så funktionstest får vänta nån månad. Den kommer inte få smaka på nåt lägre än 98
 
Last edited:
Har bilen knacksensor och styr tändningen efter den tjänar man på att köra på högre oktan. Faktum är att moderna turbobilar spikar precis hela tiden under fullast. Inte så det hörs, men knacksensorn ligger och sänker och höjer tändningen hela tiden, allt för att man ska få maximal förbränning. Kör man då på 98 ist för 95 kan man få någon procent extra effekt. V-power? mest tröjor och dekaler!
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top