Bränsle/luftproblem?

steen919

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2009
Ort
Linköping
Hoj
1983, Suzuki GSX750ES
Hej!
Min GSX750ES från -83 uppvisar följande problem:
  1. när den är varm går den ryckigt när man ger gas precis så den håller farten (typ vid 70 på 5:an), drar man på lite till går den bra
  2. när man accelererat relativt hårt på 2:an upp till typ 70 och sen växlar upp till 4:an-5:an dör den nästan som om den inte får bränsle. Efter ett litet tag kommer den igen men går mycket ryckigt, typ soppatorsk
Problemen uppstod (tror jag iaf, nyinköpt...) antingen när jag slog över bensinkranen på RES (skräp i botten på tanken?) eller när jag tappade tanken i backen (rostflagor som lossnade från insidan på tanken?) när jag höll på att dra om några kablar under tanken.
Kan jag vara på rätt väg? Hur kan jag åtgärda? Något helt annat?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Är nog med största sannolikhet förgasarproblem.

Min GSX1100 från -84 uppvisar liknande problem fast då vid låg bränslenivå i tanken (<1 liter). Jag har sett över alla tänkbara felkällor till ojämn gång i motor och det enda tänkbara felet som är kvar är skit i förgasarna så att vakuumet inte funkar som det ska när det blir låg nivå i tanken.

Med full tank är det bara att gasa 0-200 med min om man så vill men börjar det bli lite soppa i tanken gör du det bra om du kommer över 100.

Det är gamla hojar vi har och det kan ha stått bensin i dom längre tider utan att dom varit körda, så det kan vara

Idealt är dock att sätta på en ny förgasarbrygga, typ RS36:eek:r eller 38:eek:r.
 
Last edited:

wolf_1

Ät gör man endå dör man.
Gick med
1 Sep 2006
Ort
Mora
Hoj
Gsxr 750 -96
Låter som att du är på rätt väg, att det är så enkelt som skit i tanken. Jag hade ett liknande problem med min och sökte alla möjliga felkällor men i slut ändan var det nått så enkelt som skit i tanken som täckte igen filtret som gjort att hojen gick dåligt eller inge alls.

Trotsallt är det väll endå lättare att ta en titt och tömma tanken i stället för att skruva sönder en massa annat först som förgasare och så, eller?

Lycka till!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Testa att köra med kranen i läge PRI (eller vad det nu står) då tvångsöppnar du kranen fullt.

Det är inte ovanligt att vacumkranar krånglar, jag hade veck på vacumslangen vilket jag löste genom att montera en färsk slang som omedelbart veckade sig.
Då stoppade jag i en fjäder inuti slangen så då kunde den inte vecka sig, problemet löst!
 

steen919

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2009
Ort
Linköping
Hoj
1983, Suzuki GSX750ES
Testade att tömma tanken o kolla filtret. Lite skit i tanken men inget i filtret. Får nog riva förgasarna o kolla efter skit där :-(
Har även testat att köra på PRI men det gjorde ingen skillnad.
Kom på att jag slagit i 95-oktan, kan hojen va känslig för 95/98-oktan?
Kom på en sak till, det sitter öppna filter som förförre ägaren satte dit. Tyvärr finns inte burken kvar.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Testade att tömma tanken o kolla filtret. Lite skit i tanken men inget i filtret. Får nog riva förgasarna o kolla efter skit där :-(
Har även testat att köra på PRI men det gjorde ingen skillnad.
Kom på att jag slagit i 95-oktan, kan hojen va känslig för 95/98-oktan?
Kom på en sak till, det sitter öppna filter som förförre ägaren satte dit. Tyvärr finns inte burken kvar.

Jag kör normalt på 95-oktan men provade en tank på 98-oktan idag. Lite lägre bränsleförbrukning enligt mätaren (inte att lita till 100% på) men annars ingen skillnad.

Luftfilter / luftburk ska inte spela någon roll förutsatt att gasarna är bestyckade korrekt (munstyckten). Jag plockade bort luftburken tidigare i sommar och hojen beter sig på exakt samma sätt nu som då när problemet uppstår. Se över förgasarna är mitt råd. Det har säkert samlats en hel del skit i dom på 2½ decennium.
 

steen919

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2009
Ort
Linköping
Hoj
1983, Suzuki GSX750ES
Då får jag läsa på i verkstadshandboken hur man plockar bort o rengör förgasarna. Hoppas det går bra :rolleyes:
 

steen919

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2009
Ort
Linköping
Hoj
1983, Suzuki GSX750ES
Hej!
Har kollat genom förgasarna o visst var det en del skit i dem, dock inte i munstyckena. Tyvärr var inte det felet, för den går inte nu heller. Så länge man kör lugnt går den bra, men så fort man accelererat en gång hyffsat fort så går den som skit sen, även om man kör lugnt.
Flödet från tanken är bra, så där är inte problemet. Kollat så laddningsregulatorn funkar, den ger 13,5-13,6 V, så den fungerar.
Vad kan vara nästa steg i felsökningen? Stift? Tändspolar?
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top