Bränsle oktan, 99 sökes i pumparna?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Både min hoj och min nyligen sålda bil var mappade på Shell V-power. För några år sedan en sommar började bilen plötsligt ge utslag för spikningar när jag gasade fullt (något den aldrig gjort förut) och hojen började gå ryckigt och nervöst på låga varv.
Det visade sig att Shell precis hade sålts till ST1 som tydligen, utan att gå ut med det, hällt i något bra mycket sunkigare i V-power-tankarna. Jag läste då på lite om vilka som hade bäst kvalitet på sin 98, och komm då fram till att Preem eller Statoil var det som gällde. Bytte således till Statoil och har aldrig haft problem med spikningstendenser på bilen sedan dess. Hojen tycker jag iofs går lite skumt på låga varv igen...

Törs man lita på nya Statoil "Circle K" har samma kvalle på soppan?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag brukar göra sista tankningen varje säsong inför vinterförvaringen med Aspen-bensin (95 oktan) eftersom den har bättre hållbarhet än vanlig bensin och inte innehåller etanol.

Och förr då bensinen inte innehöll 5% etanol, ja då sålde mackarna "Förgasarsprit" som man hällde i tanken på vintern för att undvika ispropp i förgasaren (bildad av kondensvatten i tanken).
Det behövs ingen förgasarsprit idag med 5% etanol inblandning.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Både min hoj och min nyligen sålda bil var mappade på Shell V-power. För några år sedan en sommar började bilen plötsligt ge utslag för spikningar när jag gasade fullt (något den aldrig gjort förut) och hojen började gå ryckigt och nervöst på låga varv.
Det visade sig att Shell precis hade sålts till ST1 som tydligen, utan att gå ut med det, hällt i något bra mycket sunkigare i V-power-tankarna. Jag läste då på lite om vilka som hade bäst kvalitet på sin 98, och komm då fram till att Preem eller Statoil var det som gällde. Bytte således till Statoil och har aldrig haft problem med spikningstendenser på bilen sedan dess. Hojen tycker jag iofs går lite skumt på låga varv igen...

Jag fick uppgifter från en motortrimmare för några månader sedan om kvalitet på macksoppa som de testat. Dels labanalys och även på ren effekt vid bänkning (bilmotorer). Endast 98 oktan var intressant och faktiskt märker jag skillnad på den i den moderna bilmotor jag har, jämfört med 95. Mer effekt och lägre förbrukning - upp till 2dl per mil för viss typ av körning.

Av det testade bolagen, så var OKQ8 bäst och med Preem på andra plats. Sedan ett ganska stort kliv ner till övriga. Och Shell, St1, Cirkel-K låg i botten. På en 400hk motor, skiljde det så mycket som 40hk mellan bästa och sämsta 98 oktan. Resultaten verkade vara de samma över hela mälardalen som de hämtat prov från.

Så numera kör jag endast på OKQ8 98 oktan. Lika dyr som det mesta annat av soppa, men får ut mer från den.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det var intressant! Så var det inte för fem år sedan eller när det nu var när ST1 köpte Shell.
Då får man börja använda sitt gamla OK-kort igen alltså! Ska bli djävligt intressant att se om motorcykelns något ryckiga lågvarvsbeteende försvinner med OK 98 i tanken.
Preem verkar alltid ha bra soppa, men de har ju tyvärr desto färre mackar!

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
Det var intressant! Så var det inte för fem år sedan eller när det nu var när ST1 köpte Shell.
Då får man börja använda sitt gamla OK-kort igen alltså! Ska bli djävligt intressant att se om motorcykelns något ryckiga lågvarvsbeteende försvinner med OK 98 i tanken.
Preem verkar alltid ha bra soppa, men de har ju tyvärr desto färre mackar!

testa gärna och berätta om hojjen känns bättre.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping