Bränsle

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Detta har säkert varit uppe massa gånger redan, men nu är det ju aktuellt igen och kan kanske vara relevant:

Var köper man racingbränsle och hur länge kan man förvara en öppnad dunk? För en 250 racer som är fegt inställd - vad finns det för sorter och vad kostar dessa?

PS. Har hört att "gräsklipparsoppan" drar åt sig vatten och att både racingbränsle och 98-oktanig "sommarbensin" från pump är säkrare. DS

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Detta har säkert varit uppe massa gånger redan, men nu är det ju aktuellt igen och kan kanske vara relevant:

Var köper man racingbränsle och hur länge kan man förvara en öppnad dunk? För en 250 racer som är fegt inställd - vad finns det för sorter och vad kostar dessa?

PS. Har hört att "gräsklipparsoppan" drar åt sig vatten och att både racingbränsle och 98-oktanig "sommarbensin" från pump är säkrare. DS

Hade vi inte en tråd om detta?

Du skulle köra pumpsoppa ju!

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Du skulle köra pumpsoppa ju!

Jag ska nog inte göra det ändå. Har insett att jag måste vara försiktig med mycket för att undvika haveri och där ingår kvaliteten på bränslet. Merkostanden att använda riktigt bra bränsle är ju inte så stor.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Nyteknik skrev:
...Har hört att "gräsklipparsoppan" drar åt sig vatten...

Var har hört det?

De lägsta priset på racesoppa jag snubblat över är 24 kr/l för Aspen.
Förresten ringde jag till Mekonomen och frågade vad en liter Castrol A-747 tvåtaktsolja kostar. Svaret: 249 kr. Om man för enkelhetens skull tar i lite i överkant och blandar bensinen med 4% tvåtaktsolja blir priset för Aspen + Castrol 34 kr/l.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Det går att köpa 747 för betydligt billigare än 249kr/litern dock.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Teddy skrev:
Var har du hört det?

Robert Ek, som har fixat mina toppar, jobbar på Husquarnas motorlab och körde 250-EM 1997-98, var bestämt negtiv till "gräsklipparbränslet" och menade att det var ett dåligt sätt att spara pengar. Han menade också att det "samlade vatten". Man sparar ca 13 kr per liter på att använda något annat än racingbränsle. Om man på en helg använder 25 liter motsvarar det 325 kr. Det är det nog värt för vetskapen att soppan inte kommer att sabba motorn.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Teddy skrev:
Var kan man köpa det billigast och vad kostar det?

Just nu har jag inget klart pris, men brukar kunna gå att ordna för mellan 100 och 150kr litern.
Boove kränger storpack billigt till raceråkare har jag för mig iaf.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
oscar skrev:
Att inte hela blåtaktsmaffian köper en hel pall o splittar det! Borde bli billigare än 250 spänn litern iaf...

250 spänn litern vet jag nog ingen som betalar.
Men vi är några stycken som förmodligen kommer splitta på några fat sonoko för att få ner priset lite, Förmodligen runt 30kr/litern

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
oFFkeFF skrev:
250 spänn litern vet jag nog ingen som betalar.
Men vi är några stycken som förmodligen kommer splitta på några fat sonoko för att få ner priset lite, Förmodligen runt 30kr/litern

Jag vill också... *skrapar försynt med foten i gruset smiley*

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...