Bränslecellsdriven motorcykel

Kan du tänka dig att köpa en bränslecells driven mc?


  • Antal röstningar
    0

WR125X_Driver

Kör Farsans Gamla Puch
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Tjörn
Hoj
Yamaha, WR125X, 09a
Tja :)


Jag och min kompis går på ett tekniskt gymnasium och där har vi fått som uppgift att göra ett projekt som ska kunna lanceras. Vi fick idén med en bränsle cells driven motorcykel som inte ska göra en besviken, som alltså hänger med en t.ex Yamaha R6. Men tyvärr är tekniken fortfarande dyr och priset blir högt. Vi har dragit våran max gräns på försäljnings priset vid Yamaha R1s gräns då dom delar samma utseende. Hittills har vi kommit upp i 240k som försjälnings pris. Däremot efter som vi ska göra ett nytt märke har vi valt Diamond, för att de ska symbolisera en diamants perfektion. Skulle ni kunna tänka er köpa en sådan motorcykel? (Detta anses som marknads undersökning)

Höjdpunkter:
Beringer Top Race fram bromsar
Brembo broms bak
Marchesini Black Aluminum fälgar
Brandsläckar system
Enkelsving
180hk
300nm
USD gaffel

Bild kommer så fort jag fått upp en bild på photobucket

Väldigt tacksam för så många svar som möjligt. Har ni några frågor va vänliga ställ dom :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Som alltid med el-fordon är det räckvidden som ställer till det. Vad kommer det här åbäket att väga med batterier och grejjer, och vad har ni för beräknad räckvidd?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Kul,
ska ni alltså bygga en funktionsprototyp?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Ok, med risk för att låta lite negativ ...

Världens första bränslecellsbil tog 19 år för Honda att utveckla. (Kostade nog en hel del...) Hur stor serie räknar ni med att producera för att få ner styckepriset till 240 000 kr?

Höjdpunkter:
Beringer Top Race fram bromsar
Brembo broms bak
Marchesini Black Aluminum fälgar
Brandsläckar system
Enkelsving
180hk
300nm
USD gaffel

Inse att det där är stenåldersteknologi i jämförelse med det ni hade tänkt ska driva fordonet ...

Men va f-n... Lycka till !!! :)
 
Last edited:

tuckfard

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Borlänge
Hoj
Speed Triple
Hur mycket väger dom där bränslecellerna? Alltså, blir slutresultet en hoj i vikt som en r6'a och 180hk? eller en väldigt tyst goldwing på 180hk? :)

Ontopic: Nej, skulle inte köpa den.. Kanske efter att den funnits på marknaden några år så man har fått nå hum vad man får för pengarna..

edit: typo
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
180bhp är 132KW, om spänningen är 120volt blir det en ström på 1100 Ampere vid full effekt.
Kan bränsleceller i rimlig storlek leverera den här typen av strömmar?
Hur stor är en 130KW elmotor och hur mycket väger den?
 

WR125X_Driver

Kör Farsans Gamla Puch
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Tjörn
Hoj
Yamaha, WR125X, 09a
Som alltid med el-fordon är det räckvidden som ställer till det. Vad kommer det här åbäket att väga med batterier och grejjer, och vad har ni för beräknad räckvidd?

Vi har en beräknad räckvidd på 30-40mil beronde på olika körning och vindmotstånd. Vikten är inte räknad ännu.


Kul,
ska ni alltså bygga en funktionsprototyp?

Vi ska bygga något som ska fungera i teorin, men det klart att man får desto bättre betyg om man framställer de praktiskt. Vi håller på mycket med ritningar (kanske blir en cad-ritning sen) och i photoshop för att få resultatet vi vill ha.


Ok, med risk för att låta lite negativ ...

Världens första bränslecellsbil tog 19 år för Honda att utveckla. (Kostade nog en hel del...) Hur stor serie räknar ni med att producera för att få ner styckepriset till 240 000 kr?

Höjdpunkter:
Beringer Top Race fram bromsar
Brembo broms bak
Marchesini Black Aluminum fälgar
Brandsläckar system
Enkelsving
180hk
300nm
USD gaffel

Inse att det där är stenåldersteknologi i jämförelse med det ni hade tänkt ska driva fordonet ...

Men va f-n... Lycka till !!! :)

Negativt är bra det med :)

Försäljningen i början lär ju bli seg har vi ju räknat med. Det första halvåret har vi inte räknat med mer än 15-20motorcyklar, då planen är att lansera den i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Planen är också att få byggt ihop en scooter eller liknade för stadsbruk för en betydligt mindre peng.

Jo men vi försöker hitta de bästa som går att få tag på till en projekt mc för ett realtivt okej pris.

Tack :)


Hur mycket väger dom där bränslecellerna? Alltså, blir slutresultet en hoj i vikt som en r6'a och 180hk? eller en väldigt tyst goldwing på 180hk? :)

Ontopic: Nej, skulle inte köpa den.. Kanske efter att den funnits på marknaden några år så man har fått nå hum vad man får för pengarna..

edit: typo


Vi försöker hålla nere vikten så lågt som de går. Men den är inte ihopräknad ännu. Men planen är att den ska hänga med dom dyrare sporthojarna.

Den reaktionen har vi väntat oss från dom flesta så vi räknar inte med en hög försäjlning dom första åren.


180bhp är 132KW, om spänningen är 120volt blir det en ström på 1100 Ampere vid full effekt.
Kan bränsleceller i rimlig storlek leverera den här typen av strömmar?
Hur stor är en 130KW elmotor och hur mycket väger den?

Vi är ännu inte helt säkra på 130kw motorn då den är dyr, tung och relativt stor.
Det borde dom kunna göra där jag gjort min forskning så ska de inte va något problem. Måtten har jag inte men dom är kompakta men ändå stora.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Frågan är om vi inte tidsmässigt är närmare bilen nedan än bränslecellsdrivna motorcyklar på 180 hk? ;)

20090615-back-to-the-future.jpg
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
För att svara på frågan.
Jag skulle definitivt kunna köpa en bränslecellsdriven (vätgas) hoj i framtiden.
Jag skulle dock inte vara den första att göra så eftersom jag inte har råd att köpa en ny "vanlig" hoj och således inte skulle klara av att hosta upp ytterligare 80 000 :-.
Men jag skulle kunna tänka mig att köpa en när priset gått ner och begagnatmarknaden finns. Detta förutsatt att hojen har bra prestanda förstås.

För mig är det viktigare att ha en högpresterande hoj att leka med än att bilen jag kör ska gå som ett troll, så jag tror att steget till att köpa en bränslecellsdriven bil är kortare än att jag köper en dito hoj.
 
Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Om ni inte har så exklusiva komponenter utan lägger all kostand på cell och motor kanske ni får ner priset lite?
Vad är bränslecellen tänkt att drivas på, etanol,väte?

Jag skulle kunna tänka mig o köpa en om det var vettigt pris på den, definitivt, men inte som inovationsteknologi, sån kostar alltid mer än den smakar om man inte köper den för att showa med.
 

WR125X_Driver

Kör Farsans Gamla Puch
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Tjörn
Hoj
Yamaha, WR125X, 09a
För att svara på frågan.
Jag skulle definitivt kunna köpa en bränslecellsdriven (vätgas) hoj i framtiden.
Jag skulle dock inte vara den första att göra så eftersom jag inte har råd att köpa en ny "vanlig" hoj och således inte skulle klara av att hosta upp ytterligare 80 000 :-.
Men jag skulle kunna tänka mig att köpa en när priset gått ner och begagnatmarknaden finns. Detta förutsatt att hojen har bra prestanda förstås.

För mig är det viktigare att ha en högpresterande hoj att leka med än att bilen jag kör ska gå som ett troll, så jag tror att steget till att köpa en bränslecellsdriven bil är kortare än att jag köper en dito hoj.

Priset lär ju självklart sjunka när tekniken är lite äldre och det finns fler utav dom :)

Tanken är ju att den ska inte ha några problem alls att hänga med dom dyrare sporthojarna, fast på ett billigare sätt om man ser på de under en längre tid.

Om ni inte har så exklusiva komponenter utan lägger all kostand på cell och motor kanske ni får ner priset lite?
Vad är bränslecellen tänkt att drivas på, etanol,väte?

Jag skulle kunna tänka mig o köpa en om det var vettigt pris på den, definitivt, men inte som inovationsteknologi, sån kostar alltid mer än den smakar om man inte köper den för att showa med.

Produktions modellen kommer ju troligen inte använda alla dom fina komponenterna, men de kommer finnas som tillval. Så priset är ju beroende på det :) Bränslecellerna ska vara utav vätgas.

Vi har inte planerat något nytt och spännade som höjer priset. Utan vanliga mätare, en knapp som sitter bredvid reglage på styret som fixar skumsläckaren som är fästa på ramen som kan släcka en ev. brand. Har även en dödare i fall motorn skulle skena. Vi försöker tänka på alla risker osv.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Tycker helt klart att det låter intressant. Men att slänga upp 240k för en hoj som är mer eller mindre en prototyp känns i alla fall inte realistiskt för mig i dagsläget. Tror dock att ni är inne på rätt spår med tanken att inte bygga något futuristiskt hokuspokus. Ska man sälja något så pass annorlunda och nyskapande är det nog vettigt att hålla sig till en design som påminner om den som redan finns på populära hojar.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Ska ni köra på väte är ju en bra fråga vart man kan "tanka" det i landet, e85 och naturgas finns ju i bra mängd dock.
Tanken med att det ska bli billigare i längden är att den ska dra mindre/billigare bränsle?
Nån koll på bränsleeffektivitet i cell vs förbränningsmotor och bränsletäthet på väte?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Vad som antaligen skulle driva på utvecklingen är mera race baserade på elektriska fordon, både tvåhjuliga och fyrhjuliga...
Elektriskt motogp tex =)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du ska snacka med marsianmejler här på SH, hon har koll på det där med bränsleceller!

Men kort sagt "Det går inte".

Inte med dagens teknik.

Det finns inga bränsleceller som levererar tillräckligt som är små nog att få plats.
Det blir i bästa fall en elektrisk moppe med måttliga prestanda, och gigantiska packväskor för att rymma tekniken.

Sorry!
 

WR125X_Driver

Kör Farsans Gamla Puch
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Tjörn
Hoj
Yamaha, WR125X, 09a
Du ska snacka med marsianmejler här på SH, hon har koll på det där med bränsleceller!

Men kort sagt "Det går inte".

Inte med dagens teknik.

Det finns inga bränsleceller som levererar tillräckligt som är små nog att få plats.
Det blir i bästa fall en elektrisk moppe med måttliga prestanda, och gigantiska packväskor för att rymma tekniken.

Sorry!

Honda har ju släppt sin FCX Clarity i USA som släpps och går på bränsleceller baserat på vätgas. Så att de inte går är ju en lögn? :confused:
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Ska ni köra på väte är ju en bra fråga vart man kan "tanka" det i landet, e85 och naturgas finns ju i bra mängd dock.
Tanken med att det ska bli billigare i längden är att den ska dra mindre/billigare bränsle?
Nån koll på bränsleeffektivitet i cell vs förbränningsmotor och bränsletäthet på väte?

Vätgasen spjälkas ur vatten mha elektricitet. Har själv byggt modellbilar som laddas med solceller, detta funkade över förväntan men har ingen aning om hur bränsleceller fungerar i större skala. Finns väl iofs vissa försök med stadsbussar....

Jag tror det skulle bli bättre om man siktade på att bygga ett pendlingsfordon typ eu-moppe. Moppen kan ju bli tung och till en viss gräns klumpig utan att det gör allt för mycket. Jag skulle nog kunna köpa en pendlingsscooter om den på sikt skulle medföra en besparing. Kanske lite väl optimistiskt att börja med en högprestandahoj med allt vad det innebär.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Honda har ju släppt sin FCX Clarity i USA som släpps och går på bränsleceller baserat på vätgas. Så att de inte går är ju en lögn? :confused:

Du kommer aldrig att kunna klämma in den motorn och den bränslecellen i en motorcykel med en R6'as vikt och prestanda.

Vad är motorn i den där på? 100kw?, okej, nära.
Hur stor är bränclecellen?
Hur stor är tankarna?
Sen ska du rymma batteriet också.

För, nej, den drivs inte av bränslecellen, den drivs av ett batteri som laddas av en bränslecell.
Det finns ingen bränslecell som klarar att driva en sådan kraftig motor direkt.

Får ni inte lära er att Googla på skolan?

Så, det går inte! Allt annat är LÖGN
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top