Bränslecellsdriven motorcykel

Kan du tänka dig att köpa en bränslecells driven mc?


  • Antal röstningar
    0

WR125X_Driver

Kör Farsans Gamla Puch
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Tjörn
Hoj
Yamaha, WR125X, 09a
Du kommer aldrig att kunna klämma in den motorn och den bränslecellen i en motorcykel med en R6'as vikt och prestanda.

Vad är motorn i den där på? 100kw?, okej, nära.
Hur stor är bränclecellen?
Hur stor är tankarna?
Sen ska du rymma batteriet också.

För, nej, den drivs inte av bränslecellen, den drivs av ett batteri som laddas av en bränslecell.
Det finns ingen bränslecell som klarar att driva en sådan kraftig motor direkt.

Får ni inte lära er att Googla på skolan?

Så, det går inte! Allt annat är LÖGN


Har inte sagt att jag skulle klämma in de i en motorcykel :confused: Jag sa att den skulle kunna möta sig i prestanda med en R6a, inte i vikt.

Batterierna, är tänkt att köpa 3st, och koppla ihop dom, med sladdarna man fick med ifrån försäljaren som även sålde tanklocket. Tanken får man ju tillverka själv isf. Men som sagt var inte motorn bestämd. Vi har en mindre motor som vi funderar på som definitivt klarar av de. Men då ändrar vi nog kategori till touring hoj.

Nä vi har bara lärt oss yahoo :tungan
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har inte sagt att jag skulle klämma in de i en motorcykel :confused: Jag sa att den skulle kunna möta sig i prestanda med en R6a, inte i vikt.

Batterierna, är tänkt att köpa 3st, och koppla ihop dom, med sladdarna man fick med ifrån försäljaren som även sålde tanklocket. Tanken får man ju tillverka själv isf. Men som sagt var inte motorn bestämd. Vi har en mindre motor som vi funderar på som definitivt klarar av de. Men då ändrar vi nog kategori till touring hoj.

Nä vi har bara lärt oss yahoo :tungan

Sök då (med valfri sökmotor men förslagsvis Yahoo om det är den du har lärt dig) efter andra bränslecellsmotorcyklar, sedan frågar du dig själv hur mycket duktigare du och din kompis är än alla dessa forskare och professorer, som hittils har lyckats tillverka dom du hittar på nätet.

Ingen av dom kommer ens i närheten av att ha motorcykelprestanda, dom kör inte ens ifrån en Yamaha viagra 250.
Och sen ska du till på köpet fyrdubbla den räckvidd dom har lyckats få ut...
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Så, det går inte! Allt annat är LÖGN

Med den grundinställningen så är det ingen ide´att driva fram nån teknikutveckling överhuvudtaget o jorden är fortfarande platt.

Jag tror heller inte att det lyckas men det vore ju sorgligt ingen nånsin försökte lösa "omöjliga" tekniska problem.


Stå på dig pöjk!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Med den grundinställningen så är det ingen ide´att driva fram nån teknikutveckling överhuvudtaget o jorden är fortfarande platt.

Jag tror heller inte att det lyckas men det vore ju sorgligt ingen nånsin försökte lösa "omöjliga" tekniska problem.


Stå på dig pöjk!

Vilken grundinställning? Realism?

Jag har rätt bra koll på vad som händer i elfordonsvärlden, och har aldrig någonsin sett ett elfordon som har klarat den här snubbens målsättning, och han ska göra det som ett skolprojekt.

Jag har rätt bra koll på problematiken med bränsleceller också, och inser att en cell som kan mata en motor med dom prestanda han efterlyser finns inte i dag, ens i laboratoriemiljö, dom bränslecellsfordon som finns har stora accpaket som är full-laddade vid avfärd och sedan får bränslecellen konstant gå för full effekt för att återladda det som förbrukas, oftast går dom ändå minus så pass att dom måste parkeras/laddas.

Att klämma in allt i ett motorcykelchassie dessutom, tillåt mig skratta!

Forumets mest lyckade elmotorcykelprojekt hittils är en "Elduro" med prestanda som en DT50, utom räckvidden som är avsevärt sämre.
Då är den smällpackad med batterier överallt där det har gått att göra plats.

Så LITE orealistiskt är det nog kanske, möjligen då, men lycka till!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det här är ju ett enormt projekt, i synnerhet för ett par gröngölingar.

Att sälja 15-20 hojar år ett är en utopi. Det är ett helt oprövat kort och dessutom måste produkten marknadsföras. DET kostar flis. Folk kommer inte köpa hojen bara för att den finns, utan konsumenten måste övertygas om att det är en bra produkt som är värd (MINST) det kunden är villig att betala.....

Lycka till!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Låt mig gissa utvecklingskostnaden för en motorcykel med ovan nämnda specifikationer:

10-50 miljarder kronor
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ska ni köra på väte är ju en bra fråga vart man kan "tanka" det i landet, e85 och naturgas finns ju i bra mängd dock.
Tanken med att det ska bli billigare i längden är att den ska dra mindre/billigare bränsle?
Nån koll på bränsleeffektivitet i cell vs förbränningsmotor och bränsletäthet på väte?

Tja. en bensinmotor har väl kring 30% verkningsgrad. En bränslecell har typiskt över 70% verkningsgrad. Upp till dryga 90% om man kan ta tillvara överskottsvärme til något nyttigt.

Vätgas i högtryckstank har dock lägre energiinnehåll än bensin. Om man utgår ifrån en hoj med 20 liters tank så måste man ha en vätgastank på 60-70 liter för att få samma energiinnehåll.
tar man hänsyn till den betydligt högre verkningsgraden hos en bränslecell så kan man dock göra tanken mindre.
En 20 liters vätgastank kombinerat med bränsleceller skulle då motsvara någonstans kring en 15 liters tank med bensin på en vanlig kolvmotor. Gissningsvis är inte en typisk motorcykel särskilt effektiv då nästan ingen motorcykeltillverkare anger några förbrukningssiffror.

Så jag skulle gissa att en modern motorcykel har ungefär samma verkningsgrad som en väldigt gammal bil. Man fokuserar ju på effekt och skiter fullständigt i om den utnyttjar energin i bränslet effektivt. Man får ju hög effekt men taskig verkningsgrad vid 10 000 rpm.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Vilken grundinställning? Realism?

Jag har rätt bra koll på vad som händer i elfordonsvärlden, och har aldrig någonsin sett ett elfordon som har klarat den här snubbens målsättning, och han ska göra det som ett skolprojekt.

Jag har rätt bra koll på problematiken med bränsleceller också, och inser att en cell som kan mata en motor med dom prestanda han efterlyser finns inte i dag, ens i laboratoriemiljö, dom bränslecellsfordon som finns har stora accpaket som är full-laddade vid avfärd och sedan får bränslecellen konstant gå för full effekt för att återladda det som förbrukas, oftast går dom ändå minus så pass att dom måste parkeras/laddas.

Att klämma in allt i ett motorcykelchassie dessutom, tillåt mig skratta!

Forumets mest lyckade elmotorcykelprojekt hittils är en "Elduro" med prestanda som en DT50, utom räckvidden som är avsevärt sämre.
Då är den smällpackad med batterier överallt där det har gått att göra plats.

Så LITE orealistiskt är det nog kanske, möjligen då, men lycka till!

Jag sa aldrig emot dig på punkten om det var realistiskt. lugn o fin.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Låt mig gissa utvecklingskostnaden för en motorcykel med ovan nämnda specifikationer:

10-50 miljarder kronor

Jag tror nog att det är väldigt högt räknat.
det går ju att använda sig av standardkomponenter.
Man måste ju inte designa allt från scratch.
Det finns färdiga ramar att använda, bränsleceller finns också men dom är ganska dyra, batteri för att buffra energi är inte heller så dyrt.
Dock är väl effekt och prestandaönskningarna något optimistiska. en 130kW elmotor skulle i ren acceleration spöa en lika stark bensinmotor.
Elmotor kan vara på papperet mindre utan att förlora prestanda då den har en annan kraftutveckling.

Det stora problemet är väl att om man ska komma i närheten av dom prestanda som en modern sporthoj har så blir det säkerligen lite väl skrymmande pga att motor och annat tar plats. Bränslecellerna måste vara ganska rejäla för att kunna leverera tillräckligt med ström för att det ska vara någon mening med en str motor.

så det är klart. ska man ha dom prestanda men det inte får bli större än en vanlig sporthoj så lär man nog få utveckla ganska mycket själv och då kan det bli dyrt. Det rimligare är att få en hoj med hyfsad prestanda. Då går det säkert att göra det till en någorlunda rimlig kostnad.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag tror nog att det är väldigt högt räknat.

Bilbranschen har troligen redan spenderat åtskilliga tiotals miljarder för att hosta fram de milt uttryckt tama prototyper som finns idag. Jag har för mig att jag ganska nyligen läste att bara produktionskostnaden för en vätgasbil idag ligger på omkring 10 miljoner kr styck...

Så det lär nog (tyvärr) ta ett tag, och kosta lite kluring, innan man har R6-prestanda i en bränslecellsmotorcykel som kostar 240 000 kr - och har enkelsving!
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag uppfttade det inte som att detta projekt skulle realiseras, utan att frågan var rent hypotetisk i första hand, och att trådskaparen såg en realisering som ren bonus (= kommer med 99,99 % säkerhet inte att inträffa).
När jag pluggade på KTH så hade vi typ en budget på 5-10 000 kronor att bränna på komponenter, och det räcker till ett par labbplattor och några sjysstare kretsar som man kan testa sina teorier med, men inte till något konkret.
Så om planen verklingen var att starta upp tillverkning av dylika hojar så avråder jag å det bestämdaste. Det är tyvärr inte möjligt i dagsläget med en mänsklig budget.

Satsa på att göra ert arbete som en utvärdering av vad man med dagens teknik skulle kunna åstadkomma i försäljningspris, vikt och prestanda. En sådan utvärdering är sjukt omfattande och kräver nog beräkningar till att vara ett motsvarande examensarbete på högskolan.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Bilbranschen har troligen redan spenderat åtskilliga tiotals miljarder för att hosta fram de milt uttryckt tama prototyper som finns idag. Jag har för mig att jag ganska nyligen läste att bara produktionskostnaden för en vätgasbil idag ligger på omkring 10 miljoner kr styck...

Så det lär nog (tyvärr) ta ett tag, och kosta lite kluring, innan man har R6-prestanda i en bränslecellsmotorcykel som kostar 240 000 kr - och har enkelsving!

Jo. Om man just ska ha den prestanda som man har i en R1 eller R6 så lär det behövas en hel del utveckling.
Bränsleceller behöver man inte ta fram för ett skolprojekt. Det finns redan. Dock är dom säkert ganska dyra och man får inte ut tillräckligt med ström för några högre effektuttag.

Så visst. Ska man uppnå visionen som nämndes i början av tråden så läre det behövas en del vidareutveckling av komponenter. Nöjer man sig med att pruta en del på prestanda och få måttliga prestanda så är det kanske möjligt att göra utan miljarder kronor i utvecklingskostnad.

Bränsleceller kostade 2002 ca 1000 dollar per kW, idag räknar man med någonstans kring 60-70 dollar.
Det innebär att 100kW bränsleceller skulle kosta någonstans kring 7000 dollar eller ca 50000kr bara för bränslecellerna. Sen återstår frågan om storleken.

Det kräver nog en del simuleringar och räknande innan man kommer fram till hur man ska dimensionera. Man behöver inte 100kW bränsleceller för att driva en 100kW motor då man aldrig kör på full gas några längre sträckor. Det räcker med ganska måttlig batterikapacitet alternativt kondensatorer för att klara av den körning som dom flesta av oss mestadels gör. Det är dock fortfarande frågan om högst avsevärda kostnader för material och delar även om man köper redan färdigutvecklat.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror nog att det är väldigt högt räknat.
det går ju att använda sig av standardkomponenter.
Man måste ju inte designa allt från scratch.
Det finns färdiga ramar att använda, bränsleceller finns också men dom är ganska dyra, batteri för att buffra energi är inte heller så dyrt.

Ska projektet ha en chans att realiseras kan du glömma allt vad befintliga komponenter heter, ramar måste byggas runt det som ska sitta i, dvs rätt klumpiga batterier, en elmotor som inte alls passar i motorfästena, en mellanväxel, eventuellt en tvåstegsväxellåda, för det är en myt att elmotorn drar glatt från 0-300km/h, antingen tar den sjukt mycket ström från start (typ, smälta lindningarna mycket) eller så ligger man sjukt högt i toppvarv.

Så att använda speciellt mycket befintligt kan man glömma, möjligen sving/bakhjul samt gaffel/framhjul och lite lysen och blinkers.
(givetvis måste man ändå ta fram ny fjädring för den nya vikten)
Kåpor lär man få gjuta nytt för att maximera batteriutrymmet, bensintank lär man inte behöva osv....

Det är helt enkelt enklast att kapa bort allt mellan styrhuvud och svinginfästning.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
http://www.pmlflightlink.com/motors/hipa_drive.html
intressant motor, 120kw på 25 kilo motor, inte illa pinkat.
Kolla gärna in deras mini som dom konverterat med en motor i varje hjul också.

Edit:borde man inte kunna använda uppvärmingsenergin vätet behöver för att göra vissa delar av EL-designen delvis superledande eller bara väldigt lågohmig?
alt bara kyla styrenhet/motor för att kunna klämma ut mer effekt?

edit: hitta några exempelceller från komersiellt bruk:http://www.ballard.com/files/pdf/Spec_Sheets/PEM_FC_Product_Portfolio_docmetrics.pdf

Dom verkar kunna leverera ström, men effekten verkar lite halvrisig...
Sen måste man ju trycka in luften (oxideraren) i dom med runt 1 bars övertryck, vilket innebär nån typ av högflödes kompressor som lär dra nån/några hästar.
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Cambridge, New Zealand
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
hehe, dröm på snubben.
Gymnasiet är bara en portal till UNI. Hade du varit 25år, pluggat sista året på the engineering programme hade jag trott du var seriös med din ide, mate.
 

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
WR125X_Driver, jag tror på din ide:yoparty, skulle mycket väl kunna tänka mig köpa!

Till er andra som inte tror på elfodon, ta en titt på den här länken, fick mig att att konvertera, (inte speciellt mycket batterier i den baggen).....!

http://www.youtube.com/watch?v=UAYrsEOxqYc
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top