Bränslekunskap för nybörjare

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Hej,

Jag skulle gärna vilja lära mig lite grundläggande teori om bränsle, mest för att kunna ställa tillverkarna de rätta frågorna och för att kunna förstå de svaren de förhoppningsvis vill lämna. Vad bör jag läsa och var får man tag på det? Är det valiga skolböcker i kemi som gäller eller finns det någon bibel i ämnet?
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Mer specifikt vill jag förstå skillnaderna mellan vanlig grön 98-oktan, OKQ8's alkylatbensin och de vanligt förekommande så kallade "racebränslena". Deras innehåll och vad de olika innehållen har för betydelse. Hur de fungerar och förändras under olika förutsättningar. Vad de har för egenskaper och vilken vikt (värde) de olika egenskaperna har i förhållande till varandra.
 

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Forsmark
Hoj
DRZ-400 -07
Teddy skrev:
Mer specifikt vill jag förstå skillnaderna mellan vanlig grön 98-oktan, OKQ8's alkylatbensin och de vanligt förekommande så kallade "racebränslena". Deras innehåll och vad de olika innehållen har för betydelse. Hur de fungerar och förändras under olika förutsättningar. Vad de har för egenskaper och vilken vikt (värde) de olika egenskaperna har i förhållande till varandra.

Borde ju kunna få tag i "produktdeklaration" från respektive bolag.
Dessutom finns det killar (lr tjejer) på respektive bolag som kan berätta det mesta om dom produkter dom säljer.

Det borde ju ge dig en ganska bra grund att kunna arbeta vidare på :tummenupp



.../Yoshi
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Teddy skrev:
Mer specifikt vill jag förstå skillnaderna mellan vanlig grön 98-oktan, OKQ8's alkylatbensin och de vanligt förekommande så kallade "racebränslena". Deras innehåll och vad de olika innehållen har för betydelse. Hur de fungerar och förändras under olika förutsättningar. Vad de har för egenskaper och vilken vikt (värde) de olika egenskaperna har i förhållande till varandra.


Det finns tidigare linor om subjektet.
Sök dom trådarna och du skall finna...............
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Yoshi_gixxeRR skrev:
Borde ju kunna få tag i "produktdeklaration" från respektive bolag.
Dessutom finns det killar (lr tjejer) på respektive bolag som kan berätta det mesta om dom produkter dom säljer.

Det borde ju ge dig en ganska bra grund att kunna arbeta vidare på :tummenupp
.../Yoshi

Problemet är bara att tillverkarna av någon anledning inte släpper komplett spec och alla släpper olika delar av specen troligen just för att försvåra jämförelse mellan bränslen.
Sen är det ju alltid en avvägning mellan olika egenskaper vad är viktigast och vad är mindre viktigt och framförallt vad är viktigt i just min motor.

Generellt kan man väl dock säga att
1. Skillnaden mellan grön 98 och alkylatsoppa är att alkylatsoppan är någolunda homogen och inehåller inga krackade komponenter etc.
2. Skillnaden mellan Ok/q8 och racesoppa är förpackningen (förseglad dunk vs jättetankar)och syresättarna samt receptet.

Jag önskar också att något oberoende soppa orakel uppenbarar sig och lär oss andra..... :Bugar
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Borsiin JR skrev:
Problemet är bara att tillverkarna av någon anledning inte släpper komplett spec och alla släpper olika delar av specen troligen just för att försvåra jämförelse mellan bränslen.
Sen är det ju alltid en avvägning mellan olika egenskaper vad är viktigast och vad är mindre viktigt och framförallt vad är viktigt i just min motor.

Generellt kan man väl dock säga att
1. Skillnaden mellan grön 98 och alkylatsoppa är att alkylatsoppan är någolunda homogen och inehåller inga krackade komponenter etc.
2. Skillnaden mellan Ok/q8 och racesoppa är förpackningen (förseglad dunk vs jättetankar)och syresättarna samt receptet.

Jag önskar också att något oberoende soppa orakel uppenbarar sig och lär oss andra..... :Bugar

Här har ni en tråd som är bra
/R

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=14644&highlight=Racingsoppa
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Teddy skrev:
Mer specifikt vill jag förstå skillnaderna mellan vanlig grön 98-oktan, OKQ8's alkylatbensin och de vanligt förekommande så kallade "racebränslena". Deras innehåll och vad de olika innehållen har för betydelse. Hur de fungerar och förändras under olika förutsättningar. Vad de har för egenskaper och vilken vikt (värde) de olika egenskaperna har i förhållande till varandra.


Här är en länk till
MVH

/R
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=32344&highlight=Oktanbooster
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
VRM Roffe skrev:
Det finns tidigare linor om subjektet.
Sök dom trådarna och du skall finna...............
Jo, jag vet, jag har läst de trådarna flera gånger men det är ett par saker som jag inte fått riktig rätsida på.

De tillsatser med högt knackmotstånd som blandas i bensinen, har de högt eller lågt energiinnehåll? Vad jag förstå så har de ett generellt sett lägre energiinnehåll.

Vad är bra, ett lågt eller högt energiinnehåll? Ett lågt energiinnehåll ger en mager blandning och kräver därför mer bränsle?

Alla pratar om syresatt bränsle, vad menas med det? Är inte det ofta detsamma som de ovan nämnda tillsatserna?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Syresättning innebär att man tillsätter ett ämne som bär på sig syre som kan användas vid förbränning vilket gör att man kan pytsa in mer soppa innan det går för fett.... Ett exempel är methanol som ju inte har stökgiometrisk punkt vid 14:1 utan vid 7:1 (fritt taget ur arslet), detta beror på att methanolen bär viktmässigt sett stora mängder syre.

Här är ännu en gång avägning mellan hur mycket syresättare man vill ha och energiienhåll och knackbeständighet, syresättarna är nämligen ofta (inte just methanol) rätt icke knackbeständiga. Sen har vi ju fortfarande reglerna som begränsar mängden kemisk syresättning...
 
Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Nu har jag spenderat lite tid i biblioteket (nåja, Internet dårå) för att bli lite klokare på det här med syrsatt bensin. Vad jag förstår är det inget annat än ämnen som bär syre, vanligtvis alkoholer eller eter. Syre innehåller ingen energi och tar stor plats varför man måste skotta in mer bränsle för att man inte ska få en för mager blandning. Orsaken till att man väljer att blanda i syrebärande ämnen är därför att de har ett hyffsat knackmotstånd och anses vara mindre giftiga än aromater (ex. Xylene, Toulene) som annars har ett bättre knackmotstånd och större energiinnehåll. Ett högoktanigt alternativ till syrebärare är iso-paraffiner (alkylat).

Har jag uppfattat det rätt? Synpunkter, reflektioner eller kommentarer mottages tacksamt.
 

GuBe2

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Himla secondhand :-/
.
.

Tja !

Kikade in här först nu...

Finns en kille , ''SaabJohan'' , som ibland skriver på STCS Forum.

Själv är jag novis på ämnet, men den killen verkar - ähum - ha koll. ... :rolleyes:

Såhär skrev han i en tråd på STCS Forum* som handlar om bensin-kvaliteter :
* (scrolla ner nästan längst ner på sidan - det finns två inlägg av ''SaabJohan'')

Code:
Citat ''SaabJohan'' :

" [i][color=navy]Jag har skrivit en hel del om turbomotorer och hur de fungerar, 
kika in på[/i] [URL=http://hem.bredband.net/b132378/][color=blue][u][b]TURBOMOTORN[/b][/u][/color][/URL] [i]så finns det lite att läsa 
(finns dock några skrivfel som inte är rättade pga att jag inte har orkat).  [/color][/i]"

 - slut citat.
- - Bara ''SaabJohans'' inlägg i STCS-tråden är som ett litet PM...

... och på hans sida kan man verkligen snacka om att fördjupa sej i ett ämne.. :tummenupp

( Skulle tippa att denne man är konsult för motorkonstruktion och -utveckling . Eller nånting ditåt ... )

Hoppas de va te nån nytta... :)

Mvh.
´ G ´
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Eftersom bensin är ungefär som olja (tillverkarna lovar guld & gröna skogar och DERAS är bäst men det är oftast 99.9% lika som alla andra) slutar det iaf med att man väljer en enda typ av bränsle och bänkar upp hojen med det - och sen håller man sig till det bränslet. Att fippla hit å dit med olika bränslen för att hitta sista hästkraften av effekten... är väldigt tidskrävande och tråkigt.

Får du effekt utan detonationer, kör på den blandningen - om du har råd. Det är väl ungefär vad jag anser om det hela.

Teddy skrev:
Har jag uppfattat det rätt? Synpunkter, reflektioner eller kommentarer mottages tacksamt.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top