Bränsleläckage och oljetörst på Dominator

Heimdall77

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
På landet
Hoj
För tillfället: Blå mountainbike :)
Har fått problem med min Honda Dominator -01 och då jag är mekaniskt handikappad vädjar jag till de med mer visdom i området.
Symptom:
Nästan omgående jag vrider på bränslekranen börjar det rinna ut soppa från en dräneringsslang nere vid sidostödet, ser ut att komma från förgasaren?
Flödet slutar om jag startar motorn.
Det verkar vara olja i bensinen och inte bara "ren" bensin som kommer ut.
Hojjen har också dragit i mitt tycke onormalt mycket olja sedan jag köpte den.
Från övre till nedre strecket på mätstickan på drygt 90 mil.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Du har med stor sannolikhet en flottör som hängt sej i förgasaren. Rengör förgasaren.
 

bbird

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
kiruna
Hoj
honda
du har antagligen otät nålventil i förgasaren, luktar det bensin från motoroljan?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Heimdall77 skrev:
2380540 Har fått problem med min Honda Dominator -01 och då jag är mekaniskt handikappad vädjar jag till de med mer visdom i området.
Symptom:
Nästan omgående jag vrider på bränslekranen börjar det rinna ut soppa från en dräneringsslang nere vid sidostödet, ser ut att komma från förgasaren?
Flödet slutar om jag startar motorn.
Det verkar vara olja i bensinen och inte bara "ren" bensin som kommer ut.
Hojjen har också dragit i mitt tycke onormalt mycket olja sedan jag köpte den.
Från övre till nedre strecket på mätstickan på drygt 90 mil.

Hej
Det låter som att din flottör har hängt sig eller att flottörventilens säte behöver slipas in. Lätt att göra själv med vanlig ventilslippasta.

Tror inte din oljeförbrukning har ngt att göra med förgasarfelet. Men din oljeförbrukning låter inte så förskräcklig, många mc bränner ett par deciliter per 100 mil om de körs hårt.

Tycker jag.

Mvh
Jörgen
 

Blommen

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Ort
Lysekil
Hoj
xr600 såld , xr650r
flotören som har hängt sig , hade exakt samma sympton på min xr600
angående oljan vet jag inte.


/Blommen
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Att den drar olja kan bero på slita kolvringar/oljeringar. Har det problemet på min hoj nu. Måste tyvär monterna ner allt :mad: nån som känner sig manad att hjälpa till? :rolleyes:
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Spädning

När det gäller orsaken har du ju fått bra svar redan. Glöm bara inte att kolla flottörnivån (stängningstidpunkten) när du ändå river ned och gör rent alternativt byter nål + säte.

Oljeförbrukningen kan mycket väl ha med överflödningen att göra. Den överflödiga bensinen rinner ned i tråget, späder oljan samt kan medföra att betydande mängder olje/bensinmix åker ut genom vevhusventilationen.
Glöm alltså inte att byta olja snarast; den löser sin uppgift dåligt just nu!
 

Heimdall77

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
På landet
Hoj
För tillfället: Blå mountainbike :)
Borde inte något av de ovanstående bekrivna felen påverka beteendet på motorn? Motorn går ju fortfarande som en klocka, startar så fort man snuddar startknappen och rycker inte eller har andra hyss för sig under gång.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Heimdall77 skrev:
2380901 Borde inte något av de ovanstående bekrivna felen påverka beteendet på motorn? Motorn går ju fortfarande som en klocka, startar så fort man snuddar startknappen och rycker inte eller har andra hyss för sig under gång.
Stånkor är rätt så förnöjsamma djur. Dessutom är det så att när nivån når en viss höjd finns i flottörhuset finns det ett "breddavlopp" i de flesta förgasare, det är detta "avlopp" som överflödningsslangen är dragen till. Tror som sagt inte din oljeförbrukning är kopplad till flottörproblemet. Men det lär du ju märka när du åtgärdat felet.
/J
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top