Bränslepriset

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Vänta bara tills kineserna ska ha soppa....

Mjölk,kaffe och allt som de vill höjat priset på skyller de på Kineserna.
Sen om nån i USA hickar till så faller aktierna på bred front.

Men soppan måste bli dyrare om vi ska minska fossil drivmedelskonsumtionen.
För ganska många kostar bilförsäkring och skatt mer än vad de lägger på soppa under ett år. Lägg därtill däck, service,värdeminskning och de förbannat svindyra torkarbladen. Då börjar soppakostnaden framstå som liten i jämförelse.

För en nyare hoj med lite pulver under tanken blir nog kalkylen ännu mer vriden, men istället för torkarblad får du lägga till skyddsutrustningen(ungefär samma kostnad som ett par torkarblad med spoiler)

Summa summarum, slut gnäll på bensinpriset, det finns annat som kostar mer.

MacMarine

GSXR
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
GSX1100
För min del så gnäller jag inte utan det är bara ett konstaterande det är låååångt kvar tills soppan fått sitt rätta värde. åtminstonde vad gäller dropparna i tanken på gixern. det är lätt göra en jämförelse vad andra droger kostar och då är detta bland det billigaste

visserligen så kommer man börja gå til jobbet iställe för ta bilen men det kommer endast förbättra vikt effekt förhållandet i sommar
:hojbusa

inte bara kineserna i indien börjar man nu sälja tata nya bilar för 16000kr st
gissa om bensinförbrukningen kommer gå upp då någon miljard ytterligare börjar dra en liter milen.

vad gäller bilen så funkar det fint tanka etanol i min gamla V70 iaf på sommaren den blir även mer köra med på kuppen

Last edited:

Mell

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Tanka etanol i bensinbil = miljövidrigt.

Även om bilen fungerar så är inte insprutningen inställd för det och bilen förorenar miljön som f-n. Skämmes...

Du måste konvertera den om dit mål är att köra mindre miljöfarligt.

Sen en reflektion: Hur i all världens purjo kan man kalla en bil miljövänlig, eller miljöbil eller linkande. Det måste vara falsk marknadsföring. Den är varken miljövänlig att tillverka, köra eller skrota....

Miljövänligt är enlig mig något helt annat, typ plantera blommor eller så.

MacMarine

GSXR
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
GSX1100
konverteringen är endast för att bilen ska gå att starta lättare vid kylig väderlek höjt bränsletryck

vid vanlig körning varm motor så hanterar redan mototronic M7 etanolen utan problem vad gäller mängd och sånt och ställer om sig automatiskt

men i vanlig ordning så gäller inga garantier och sånt om du tankar sprit i en bensin bil

http://www.etanol.nu/ombygg-insprutare.php

http://www.etanolbil.eu/bilar1.htm

sen ska ingen säga att e85 är miljövänligt det är totalt skitsnack utan det är endast ett effekthöjande bränsle för turbofordon beror på att den håller 103 oktan men går åt rejält mer mängd bränsle V70 drar 1,35 med endast E85 i tanken testade i sommar medans det går åt 1,05 med 98

Last edited:

Mell

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Min Saab 9-5 2.3T har jag kört på 0.63 med vinterdäck. Inte illa pinkat för en så stor bil. Men den ligger på 0.7 om jag kör 110 plus lite till med farthållare och 0.9 blandat.

MacMarine

GSXR
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
GSX1100
för min del så är det mycket kortkörning i Vindeln och det är från jobbet upp på brånet rejäla uppförsbackar + att jag har otroligt tung högerfot.
som bäst har jag kommit ner på 0.78 då man kör till storuman långväg och 110verklig fart GPS = 120 på bilmätaren.

Skulle vara intressant att bänka bilen med etanol men det blir iaf så mycket mer köra med att det är kännbart.

Mell

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
En kille i Piteå körde soppatorsk på 6 mil. Fuelcellen rymde bara 40 liter...
Men han hade att köra med...:gnissla

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...