Bränsleproblem GSXR 1100 Turbo

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Hojen började gå dåligt, speciellt på låga varv. Den verkade gå fett som tusan helt plötsligt. Kollade slangar osv. tänkte ifall något blockerade bränslereturen. Kunde inte hitta något. Rev ner bryggan och hittade ett litet munstycke utan gängor inne i ett av flottörhusen. Fick leta en stund innan jag fattade var det kom från. I själva plastställningen till flottören går en kanal, där hade det suttit. Detta gjorde att lågfarten fick ett hål på ca 3mm istället för ett som är mindre än ett nålsöga.

Nån annan som varit ute för att dessa lossnar?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det är ju fabrikspressat - men har aldrig hört talas om att det har lossnat. Att få det att sitta fast från fabrik kräver uppvärmning av förgasarhuset och inpressning av nedkylt munstycke. Har det en gång väl skramlat loss är det nog rätt kört att få det att sitta kvar pga vibrationerna. Men men, det märks ju om/när det händer.

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Det sitter inte i själva aluminiumhuset utan i plasten till flottören. Ska prova att limma med nåt....

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Mikuni, tror det är standardfuggarna. Motorn är en 92:a. Satte tillbaka munstycket idag och den blev bättre. Men den går forfarande inte bra på låg fart. Höll bryggan utanför hojen och satte på soppapumpen, 3 förgasare flödade. Mätte upp trycket till 0,35. Sänkte till styvt 2 och nu flödade det inte längre. Nu går hojen perfekt på lågfart och tomgång men för alldeles för lite så fort det blir minsta tryck. Provade att öka lite i taget och så fort den funkar med laddtryck surar den igen på tomgång och långsam körning.

Kanske dags för nya nålventiler?!?

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Mikuni, tror det är standardfuggarna. Motorn är en 92:a. Satte tillbaka munstycket idag och den blev bättre. Men den går forfarande inte bra på låg fart. Höll bryggan utanför hojen och satte på soppapumpen, 3 förgasare flödade. Mätte upp trycket till 0,35. Sänkte till styvt 2 och nu flödade det inte längre. Nu går hojen perfekt på lågfart och tomgång men för alldeles för lite så fort det blir minsta tryck. Provade att öka lite i taget och så fort den funkar med laddtryck surar den igen på tomgång och långsam körning.

Kanske dags för nya nålventiler?!?

Om jag inte kommer ihåg fel, så sitter det cv 38:eek:r på.

Nya nålventiler låter som en bra investering:tummenupp

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Ja tror det är 38:eek:r. Även ett av sätena till flottörventilen satt misstänkt löst. Kanske fel o-ring? Va kostar nålventiler tro?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Är spetsen på nålventilerna av metall kan du putsa av slitagekanten med en silikonsliptrissa. Dvs sätt nålventilen i en svarv och putsa försiktigt axiellt. Jag fixar Mikuni RS flottörnålar på det sättet istället för att köpa nya.

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Det sitter ju en o-ring på ventilsätet och den gillar inte etanolen i vanlig soppa, har bytt detta ett antal gånger. Dock verkar det ju konstigt att det bara läcker när du går över 0,2?
Börja med nya oringar, mycket billigare än nål/säte vilka går finfint att renovera enligt Anders modell.

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Jag har gummi på nålventilerna. Kan ju börja med o-ringarna, en satt ju som sagt riktigt dåligt jämfört med de andra tre. Men jag lägger gärna en slant på nya nålventiler om det behövs, är dom sen -92 kanske det är lika bra.

Jag mätte bara med en enkel laddtrycksmätare så jag vet inte hur exakt det stämmer.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ja tror det är 38:eek:r. Även ett av sätena till flottörventilen satt misstänkt löst. Kanske fel o-ring? Va kostar nålventiler tro?

Det är CV38:eek:r som sitter på den hojen.
Nålventiler kostar väl en tvåhundring styck för originalgrejor och 103:-/st hos http://www.maxmc.se/ . Måste köpas genom återförsäljare, men lista över dessa finns på sidan.

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
UUH..har kollat med två handlare nu. Orginal nålventiler kostar över 1000 spänn styck.

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Nja..inte en ny:D

Men en bättre begagnad från en Bandit ska jag nog införskaffa. Istället för att plöja ner pengar på dom gamla, kanske det är lika bra att satsa på en tio år nyare och fräschare brygga.

Edit: Ropade hem en till synes fräsch brygga från en Bandit...150 Euro kan inte vara så farligt.

Last edited:

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Kanske skulle kollat INNAN jag köpte men.... är det någon större skillnad på Bandit-fuggarna och standard? Vad jag kunnat läsa mig till så ska de passa rakt på.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Bandit-bryggan är väl ingen höjdare för turbo då trottelnålarna är FÖR tjocka att vid storlek ca 135 och större på huvudmunstycket så kan du sätta i storlek 200 och den går lika klent som med 135. Lösningen är att montera smallare trottelnålar från t.ex. äldre CBR600.

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Bandit-bryggan är väl ingen höjdare för turbo då trottelnålarna är FÖR tjocka att vid storlek ca 135 och större på huvudmunstycket så kan du sätta i storlek 200 och den går lika klent som med 135. Lösningen är att montera smallare trottelnålar från t.ex. äldre CBR600.

Nu hänger jag inte me...enligt Marklund behåller man ju bestyckningen så när som orginal.

Och passar inte nålarna från dom gamla orginalförgasarna?

Last edited:
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Letar ny hoj
Bandit förgasare

Nu hänger jag inte me...enligt Marklund behåller man ju bestyckningen så när som orginal.

Och passar inte nålarna från dom gamla orginalförgasarna?

Hej!

Ska inte ge mig in på någon diskussion om munstycken och nålar då det finns de som verkligen har koll på dessa ting. Men jag körde i alla fall ett par tusen mil med min turbobandit bestyckad i stort sett original, tror att jag gick upp ett steg på huvudmunstycket. Lite finlir på lågfarten hade dock behövts för att få cykeln att gå riktigt sött men jag kom mig aldrig för att göra något åt det, fungerade tillräckligt bra i alla fall. Jag körde dock med i turbosammanhang lågt effektuttag (laddtryck kring kilot och ca 240hk i bänk). Kanske originalbestyckningen inte räcker till om man tar i lite mer. Men vad jag egentligen tänkte skriva i det här inlägget är att vissa årsmodeller av Banditen (alla?) har ovala förgasarhalsar på plenumsidan vilket gör att det kan bli lite besvärligt att få det tätt/sitta fast ordentligt. Om det skulle bli ett problem för dig så har MCX adaptrar som limmas på förgasarhalsarna så blir allt fint och runt igen.

Mvh Anders

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
CB1300 & Rickman
Om han har just det du behöver vet jag inte, men braigasen.com har mycket delar.

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Enligt bilderna på bryggan jag köpt ser anslutningen helt klotrund ut, tror det finns olika.

Bifogat

• o64KnxCvJwPi1282744983P.jpg
    o64KnxCvJwPi1282744983P.jpg
    41.3 KB · Visningar: 192
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...