Bränsleproblem GSXR 1100 Turbo

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nu hänger jag inte me...enligt Marklund behåller man ju bestyckningen så när som orginal.

Och passar inte nålarna från dom gamla orginalförgasarna?

Med vanlig mackbensin funkar det bra, det är när man ska gå över till E85 som det blir bråkigt. Precis, vilka andra tunnare nålar funkar.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Varför måste man kladda med epoxylim på Mikuni? På Keihinförgasarna som jag hade på min förra turbohoj gjorde jag ingenting. Konstruktionen ser ju likadan ut?!?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
UUH..har kollat med två handlare nu. Orginal nålventiler kostar över 1000 spänn styck.

Hmmm, fasen vad priserna gått upp :näsblod När jag köpte original nålventiler till mina förgasare för några år sedan (5 kanske?) så gav jag 200:- styck.
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Hmmm, fasen vad priserna gått upp :näsblod När jag köpte original nålventiler till mina förgasare för några år sedan (5 kanske?) så gav jag 200:- styck.

Jag gav också runt 200sek styck, fast förra året.

Fast vi kör med cv 34:eek:r

Varför måste man kladda med epoxylim på Mikuni? På Keihinförgasarna som jag hade på min förra turbohoj gjorde jag ingenting. Konstruktionen ser ju likadan ut?!?

Jag har inte kladdat med lim på min Mikuni brygga
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag gav också runt 200sek styck, fast förra året.

Fast vi kör med cv 34:eek:r



Jag har inte kladdat med lim på min Mikuni brygga

Hmmm, kan det verkligen skilja så mycket i pris på nålventiler till cv34:eek:r och cv38:eek:r? 5 gånger priset låter mycket.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Bike i Trollhättan skulle ha runt tusenlappen+moms. Samma sak på ett annat ställe.

Angående detta med epoxyn...Så vitt jag kan se är det exakt samma konstruktion på bränsle in på Keihin och Mikuni CV. Kan inte förstå varför den ena skulle behöva tätas menas den andra inte behöver det. Tänker iaf prova utan limkladd på den nya bryggan.

Sen undrar jag om någon har bra tips på soppaslangar som inte är så satans tjocka? Alltså innerdiametern måste ju vara samma men jag tycker det är onödigt mycket material i höljet.

Andersson förespråkar ofta "gröna" slangar...är dessa tunnare?
 

Forsabon

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Berglock
Hoj
Coccacoki
Bike i Trollhättan skulle ha runt tusenlappen+moms. Samma sak på ett annat ställe.

Angående detta med epoxyn...Så vitt jag kan se är det exakt samma konstruktion på bränsle in på Keihin och Mikuni CV. Kan inte förstå varför den ena skulle behöva tätas menas den andra inte behöver det. Tänker iaf prova utan limkladd på den nya bryggan.

Sen undrar jag om någon har bra tips på soppaslangar som inte är så satans tjocka? Alltså innerdiametern måste ju vara samma men jag tycker det är onödigt mycket material i höljet.

Andersson förespråkar ofta "gröna" slangar...är dessa tunnare?

Jag har uppfattat gröna "trelleborg" slangen som tåligare mot e85. Efter en säsong så har dom fortfarande känts som gummi. OKQ8-typen vittrar sönder ganska lätt. Har även sett dom som använt teflonslang (livsmedelsindustri) och vanliga snabbkopplingar typ pneumatiska anslutningar. Men dessa är betydligt styvare. Lessnade på förgasarträsket med E85 och fortsätter med sprutbrygga.
Fränt köp BW:tummenupp
 

Mr. President

Luspank
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Älvkarleö Bruk (Gävle)
Hoj
En 86:a GSX-r 750, en ProStreet Gsx-r1100 Turbo, en ProStreet Hayabusa och har blivit med Honda oxå
Sen undrar jag om någon har bra tips på soppaslangar som inte är så satans tjocka? Alltså innerdiametern måste ju vara samma men jag tycker det är onödigt mycket material i höljet.

Andersson förespråkar ofta "gröna" slangar...är dessa tunnare?

Jag använder en gul transparent (silikon?) "ProStock"-slang från MotoSpeed. Väldigt tunn och smidig och pallar E85.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Bandit-bryggan är väl ingen höjdare för turbo då trottelnålarna är FÖR tjocka att vid storlek ca 135 och större på huvudmunstycket så kan du sätta i storlek 200 och den går lika klent som med 135. Lösningen är att montera smallare trottelnålar från t.ex. äldre CBR600.

Lite underligt svar från dig som jag annars ser som en av dem som har koll. Döma ut bryggan som "ingen höjdare" pga. en så enkel sak som nålarna. Och dessutom föreslå nålar från en helt annan hoj när det tydligt framgår i tråden att jag har en brygga från en gammal 1100 som nålarna passar från. Fick förgasarna igår och ser bara fördelar med dem jämfört med de gamla. Tex. så är stosarna mot plenumet längre + att det är mer plats runtom stosarna för slang och klämma.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Your mileage may vary. Jag har bråkat med dem för mycket under åren så jag kanske hyser ett visst inbyggt agg mot dem. De är iaf inte mina favoritförgasare.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Menar du cv både från 1100 och bandit då eller? Eller är det nåt mer som är sämre på banditbryggan bortsett från att den har andra nålar?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ovala insuget, tjocka nålar, bara två skruvar på locket (fast många andra är lika där), späll som är lite veka mot nysningar/förgasarsmällar. CV34 är det bästa man kan ladda med efter sprut. Robusta grejer från mitten av 80-talet. Hur banditerna ser ut efter 2000 vet jag inte.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Har tittat lite närmare på dem nu. Mina är efter 01. Har helt runda insug, men två skruvar till locket även här. Kanske risk läckage om inte hittar på något?!? Bara en soppaingång i mitten.

Verkar som membran/och flottörhus delar på samma ventilation.

Sedan ser det tyvärr ut som om delningen inte är samma.....måste googla upp det nu. Gick bara på tips från en kille att vilken bandit-brygga som helst är bolt-on...men nu kanske jag behöver insugsgummina oxå...
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
34:eek:r verkar vara dom bästa:tummenupp, inget kladd med lim. Också har dom plåt lock med 4 skruvar. Inget modifikation för att funka med turbo
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Banditbryggan passade inte alls. Fel diameter på anslutningarna mot toppen....gasreglaget tar emot toppen. Annars kanske man kan få dem att passa. Jä-a idiot som säger bolt-on. Men inget annat han har sagt till mig stämmer heller så jag har mig själv att skylla som litade på honom.

Köpte istället nya nålventlier till den gamla bryggan...men inte fan hjälpte det.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du kan förmodligen använda 2001-bryggan - om du köper Banditens nyare insugsgummin - men jag kan inte svära på det. Från 1996-2000 Banditen är det bolt-on, iaf som ersättning för cv34/cv36/cv38. cv40 från 91-92 1100 är lite för stora.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Nu har jag ju bytt nålventiler på den gamla bryggan så jag fortsätter med den. Skulle tro att det är trycksättningen av flottörhusventilationen som läcker.

Ska rengöra och limma om de små gummi "t:na" borde det funka sen. Allt annat är bom tätt. Och hojen har ju funkat med denna setup innan.

Kanske borde byta stift oxå...har ju dränkt dem ett par gånger.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Har kikat närmare nu på t-gummina som går till flottörhuseventen. Det läcker rakt ut ur bägge två.

Skall göra rent noga och limma med nån mer elastisk produkt. Gummina är ju rätt mjuka och rör sig säkerligen, epoxyn blir ju stenhård så jag tror det är bättre med nåt elastiskt men starkt.

Berners svarta packningsmassa biter otroligt bra så jag skall testa med den. Eller om nån har nåt annat tips?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Har kikat närmare nu på t-gummina som går till flottörhuseventen. Det läcker rakt ut ur bägge två.

Skall göra rent noga och limma med nån mer elastisk produkt. Gummina är ju rätt mjuka och rör sig säkerligen, epoxyn blir ju stenhård så jag tror det är bättre med nåt elastiskt men starkt.

Berners svarta packningsmassa biter otroligt bra så jag skall testa med den. Eller om nån har nåt annat tips?

Har fått för mig att folk har gjort de där T:na i valfri metall istället för att slippa dessa problem. Kanske du också skulle kunna göra?
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Har kikat närmare nu på t-gummina som går till flottörhuseventen. Det läcker rakt ut ur bägge två.

Skall göra rent noga och limma med nån mer elastisk produkt. Gummina är ju rätt mjuka och rör sig säkerligen, epoxyn blir ju stenhård så jag tror det är bättre med nåt elastiskt men starkt.

Berners svarta packningsmassa biter otroligt bra så jag skall testa med den. Eller om nån har nåt annat tips?

berners löser upp sig utav soppa,jag har provat
jag svarvade egna mellan stycken med t på för slangarna:D

kan skicka bilder om du vill
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top