Bränsleproblem?

G.Andersson

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2015
Hoj
duke 125
Hej! Jag har en 125a som krånglar. Det känns som att den inte får bensin ibland och kanske tom dåligt med bensin överlag. När jag kör så känns den helt vanlig men ibland på låga varv när jag ska köra iväg så bara hackar den till som att den inte fick någon soppa. Jag känner även detta när jag ligger och kör på ett varvtal, den tappar kraften så man får ge mer gas. Den klickar till när detta händer ett ganska tydligt ljud. Har inte kännt dessa symptomer när den är kall. Och när den är varm och står på tomgång så kan den börja hålla på hosta(eller vad man nu ska kalla det) och efter ett par gånger så dör den.
Enligt mig så är det bränslefiltret som är igentäppt men jag vet inte. Jag ska kolla det så fort jag kan då jag bor i en lägenhet inne i stan så har jag varken verktyg eller plats för att skruva.

Det är en ktm duke 125 2012 årsmodell

jag en felkod förut 4x långa 5x korta blink på MIL lampan. Ringde ktm handlaren och frågade om han visste vad det var men det gjorde han inte. Han sa att jag skulle komma med hojen så att dom kunde kolla med datorn. Men det skulle han ha 800kr för och eftersom jag lever på en studentbudget så är det en fruktansvärd mängd pengar för något så lite. Dessutom så kan jag mekka en hel del själv så det det känns surt att lämmna in och sedan få svaret att det bara behövs ett nytt filter.

Tack för svar!

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Det kan vara att lambda sensorn strejkar

"45 FI warning lamp (MIL) flashes 4x long, 5x short
EXC EU, EXC SIX DAYS
Lambda sensor heater cylinder 1, sensor 1 - short circuit to ground or open circuit
Lambda sensor heater cylinder 1, sensor 1 - input signal too high"

Enligt: www.manualslib.com/manual/584629/Ktm-690-Duke-Eu.html?page=155#manual och manualen till ktm exc så ska kod 45 vara just den ovan nämnda

G.Andersson

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2015
Hoj
duke 125
Nej den är helt orginal. Det ända jag gjort med den är ett oljbyte och slängt på ett nytt drivpaket men det är ju inte särskillt relevant. När du säger det så tycker jag att den smäller lite under deaccelerationer(?) mer än förut iallafall. Jag tror att den får lite bensin av någon anledning.

G.Andersson

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2015
Hoj
duke 125
Det kan vara att lambda sensorn strejkar

"45 FI warning lamp (MIL) flashes 4x long, 5x short
EXC EU, EXC SIX DAYS
Lambda sensor heater cylinder 1, sensor 1 - short circuit to ground or open circuit
Lambda sensor heater cylinder 1, sensor 1 - input signal too high"

Enligt: www.manualslib.com/manual/584629/Ktm-690-Duke-Eu.html?page=155#manual och manualen till ktm exc så ska kod 45 vara just den ovan nämnda
Det låter trovärdigt. Kan man fixa själva sensorn eller behöver jag köpa en ny? Finns det någon info hur dessa funger eller hur man kan laga en? Går den att köra med endå om det är lambdan som kärvar.

Tills jag kan köpa en ny.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Det låter trovärdigt. Kan man fixa själva sensorn eller behöver jag köpa en ny? Finns det någon info hur dessa funger eller hur man kan laga en? Går den att köra med endå om det är lambdan som kärvar.

Tills jag kan köpa en ny.

Om lambdan spökar så får den för mycket bensin.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...