Bränslepump går ej GSXR 750 99

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
Grannen har köppt sig en likadan hoj som min fast en 99:a. han fick de billigt då den inte gick som de skulle.
Men när vi skulle starta upp den så hörde jag direkt att bränslepumpen snurrade inte och den gick inte heller starta.

Det vi har gjort är att kontrollera pumpen genom att direktmata den med 12V och då snurrade den och gav en jämn o fin stråle.

Vi har mätt upp spänningen i kontaktstycket för pumpen. Vi har 0V (Dvs Jord eller - vad vi nu vill kalla det)

Dock ingen +12V

Vi har provat reläet till bränslepumpen. genom att skifta med det som sitter på min hoj.

Det som jag tyckte verkade väldigt konstigt när vi provade reläet så kunde man höra hur det drog under ett par sekunder när man vred runt nyckeln men ingen spänning ut.....

Någon som har några bra tankar om vad det kan vara?

Jag har rotat runt lite i elschemat och tycker att Sidostöd kopplings givare inte tycks påverka bränslepumps reläet.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Den har en tippsensor som stänger av pumpen vid vurpa.
Kollat den?
Säkringar?
Stoppknappen på styret?
Stödkontakt?

Lite att kika på!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Enligt brödtexten i manualen så står det ju att sidostödsrelät spelar in för pumpen. Tippsensorn stänger ju också av soppapumpen om den kinkar. Har ni kollat så att den sitter som den ska och att kontakten är hel? Annars kan ni ju testa att bygla kontakterna till både sidostödet och tippsensorn, helst en i taget då.

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Grannen har köppt sig en likadan hoj som min fast en 99:a. han fick de billigt då den inte gick som de skulle.
Men när vi skulle starta upp den så hörde jag direkt att bränslepumpen snurrade inte och den gick inte heller starta.

Det vi har gjort är att kontrollera pumpen genom att direktmata den med 12V och då snurrade den och gav en jämn o fin stråle.

Vi har mätt upp spänningen i kontaktstycket för pumpen. Vi har 0V (Dvs Jord eller - vad vi nu vill kalla det)

Dock ingen +12V

Vi har provat reläet till bränslepumpen. genom att skifta med det som sitter på min hoj.

Det som jag tyckte verkade väldigt konstigt när vi provade reläet så kunde man höra hur det drog under ett par sekunder när man vred runt nyckeln men ingen spänning ut.....

Någon som har några bra tankar om vad det kan vara?

Jag har rotat runt lite i elschemat och tycker att Sidostöd kopplings givare inte tycks påverka bränslepumps reläet.

Hur menar du med att reläet drog ett par sekunder? Reläer bryter eller sluter en krets via en styrspänning, men ligger ju inte och "drar" liksom.

Var noga och logisk i sättet. Kolla alla anslutningar från pumpen och bakåt, plus tippsensor och ev stödkontakt. Är du helt hundra på att reläet är ok?

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
Ja reläet är helt ok då vi provade det på min hoj och även provade mitt relä på hans hoj.
Men Dock så hittade jag inte tippsensorn på hojen. Jag letade efter en liten svart låda med ett par trådar som gick in i den och som var fastskruvad då jag misstänker att en tippsensor inte fungerar bra i gummiupphängning.

Men då jag inte vet hur den ser ut så letade jag mest lite på måfå

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
Ja nu har jag tagit en sväng till grannens garage igen o kollat till hans hoj. Efter att han hade byglat diverse givare så snurrade pumpen som den skulle och det gick åter igen att starta den.
Tyvärr så kvarstod det föregående felet med svag motorstyrka.

Den är väldigt lättstartad. Startar utan problem utan Choke (I varmgarage ca 20 grader)
går relativt jämt o fint på tomgång.

Men vid försök till att gasa på så dör hojen vid ca 3000 Rpm och fortsätter man att hålla gas så dör hojen. (Gasning är med mindre knyck med handen på gasrullen. Alltså inga fullvridningar)

Om man smyger försiktigt med gasen kommer man utan problem upp i varv.

Dock är hojen tydligen hopplös att försöka köra då den bara vill dö helatiden.

FI lampan är inte tänd.

Enligt förra ägaren så uppstod felet efter en vinterförvaring.

Spontant känns det som bränsle relaterat. Men då vi testade flöde på pumpen med tanken på bordet så såg den ut att leverera gott o väl med soppa.

Några förslag?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Mät upp spänningen över batteriet, både vid tomgång och så mycket det går att varva motorn nu, helst över 4-5k varv. Min hade liknande problem, då hade generatorn tackat för sig, och gav lägre spänning ju mer man gasade.

Ett annat fel kan vara igensatt bränslefilter i tanken, så att motorn inte får tillräckligt med soppa på låga varv.

Bränslepumpen går alltid 3s när man slår på tändningen på den generationens gixxer 750, för att bygga upp tryck i insprutssystemet. Det sitter en övertrycksventil som ser till att trycket alltid är konstant, oavsett hur många gånger man slår av/på tändningen utan att starta.

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
Mät upp spänningen över batteriet, både vid tomgång och så mycket det går att varva motorn nu, helst över 4-5k varv. Min hade liknande problem, då hade generatorn tackat för sig, och gav lägre spänning ju mer man gasade.

Ett annat fel kan vara igensatt bränslefilter i tanken, så att motorn inte får tillräckligt med soppa på låga varv.

Bränslepumpen går alltid 3s när man slår på tändningen på den generationens gixxer 750, för att bygga upp tryck i insprutssystemet. Det sitter en övertrycksventil som ser till att trycket alltid är konstant, oavsett hur många gånger man slår av/på tändningen utan att starta.

Det låter som en möjlig fel orsak faktiskt. skall mäta upp laddningsspänningen nästa gång jag traskar över till dom.

Ja uppmätning av bränsle trycket står på att göra listan då en kass bränsletrycks regulator oxå kan vara en felkälla.

Ja det med att pumpen går 3 sekunder känner jag väl igen från alla dessa Bosch insprutningssystem som jag har felsökt :mad:

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati